Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 1428
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Fotografia artystyczna Jana Motyki przedstawia Wawel zarysowany białą linią, boczną elewację katedry wawelskiej z Wieżą Srebrnych Dzwonów, Kaplicą Wawelską i Zygmuntowską. Na pierwszym planie: na alejce stoi dwóch mężczyzn, jeden stoi przed sztalugami...

Więcej

Fotografia artystyczna Jana Motyki przedstawia Wawel zarysowany białą linią, boczną elewację katedry wawelskiej z Wieżą Srebrnych Dzwonów, Kaplicą Wawelską i Zygmuntowską. Na pierwszym planie: na alejce stoi dwóch mężczyzn, jeden stoi przed sztalugami, przygląda się z założonymi rękami, drugi stoi pochylony. Fotografia wykonana jest w technice pseudosolaryzacji. Technika ta bazuje na negatywie prześwietlonym na tyle mocno, by obraz stał się częściowo pozytywowy. Autor osiągnął ciekawy efekt estetyczny.
Jan Motyka często fotografował Kraków, to jeden z najczęściej pojawiających się na jego fotografiach motywów, m.in. w cyklu „Moje miasto”. W zbiorach MHF znajdują się serie jego fotograficznych widoków Krakowa. W tym przypadku sfotografował malarza, który uwiecznia ten sam motyw, co fotograf: katedrę wawelską.

Opracowanie: Małgorzata Kanikuła (Muzeum Historii Fotografii w Krakowie), © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Pseudosolaryzacja

Pseudosolaryzacja jest związana ze zjawiskiem Sabattiera; wizualnie podobna jest do solaryzacji. Charakteryzuje się częściowym odwróceniem obrazu negatywowego na pozytywowy pod działaniem dodatkowego, równomiernego oświetlenia materiału światłoczułego podczas wywoływania...

Więcej

Pseudosolaryzacja jest związana ze zjawiskiem Sabattiera; wizualnie podobna jest do solaryzacji. Charakteryzuje się częściowym odwróceniem obrazu negatywowego na pozytywowy pod działaniem dodatkowego, równomiernego oświetlenia materiału światłoczułego podczas wywoływania. W wyniku pseudosolaryzacji powstaje obraz pozytywowy z nałożonym słabszym obrazem negatywowym, oba obrazy oddziela jasna linia graniczna zwana ekwidensytą, powstająca w wyniku zjawiska Eberharda. Pseudosolaryzację odkrył w 1862 roku francuski zoolog Armand Sabattier. Prawdopodobnie główną przyczyną jest odczulenie emulsji przez narastające zarodki srebrowe. Mistrzem pseudosolaryzacji był amerykański malarz i fotografik Man Ray.

Opracowanie: Małgorzata Kanikuła (Muzeum Historii Fotografii w Krakowie), © wszystkie prawa zastrzeżone

Zobacz fotografię Jana Motyki wykonaną techniką pseudosolaryzacji.

Mniej

Jan Motyka

Jan Motyka (1924–2005) — krakowski artysta fotograf. W Muzeum Historii Fotografii w Krakowie przechowuje się jego obszerną spuściznę, udokumentowaną katalogami około 200 wystaw w Polsce, dyplomami z konkursów międzynarodowych (Polska, Rumunia, Francja, Wielka Brytania, Hiszpania, USA, Singapur...

Więcej

Jan Motyka (1924–2005) — krakowski artysta fotograf. W Muzeum Historii Fotografii w Krakowie przechowuje się jego obszerną spuściznę, udokumentowaną katalogami około 200 wystaw w Polsce, dyplomami z konkursów międzynarodowych (Polska, Rumunia, Francja, Wielka Brytania, Hiszpania, USA, Singapur, Hongkong). W 1980 roku Jan Motyka pokazał fotogramy na IV Ogólnopolskiej Wystawie Fotografii Artystycznej, w 1972 roku w Hiszpanii na wystawie fotografii sportowej, w latach 80. otrzymał nagrodę w Edynburgu, w latach 90. w Hongkongu. Pierwsza jego wystawa miała miejsce w 1964 roku na I Salonie Fotografii Artystycznej w Gdańsku; jedna z pierwszych wystawionych fotografii nosiła tytuł Uśmiech. Najpierw były więc portrety, później — cały wachlarz zagadnień: sport, zawody sportowe niepełnosprawnych (1971), architektura, martwe natury (Z kredensowej szuflady, lata 70.), za cykl Mój Kraków otrzymał I Nagrodę. Jan Motyka stosował fotomontaż, izohelię, pseudosolaryzację.

Opracowanie: Małgorzata Kanikuła (Muzeum Historii Fotografii), © wszystkie prawa zastrzeżone

Zobacz zdjęcia Jana Motyki:
Architektura Krakowa. Ratusz na placu Wolnica
Architektura Krakowa. Fotomontaż: biała płaszczyzna Rynku Głównego
Architektura Krakowa. Fotografia przedstawiająca gmach Sukiennic w Krakowie
Wawel: fragment dziedzińca, katedra

Mniej

Fotografia „Wawel: fragment dziedzińca, katedra” Jana Motyki

Zdjęcia

Powiązania

Gra

Zobacz też


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: