Najnowsze wydarzenia

« Powrót

Gisèle Freund. Sceny fotograficzne i portrety

W Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie można zobaczyć wystawę Gisèle Freund. Sceny fotograficzne i portrety, na której zgromadzono 280 barwnych i czarno-białych fotografii.

    Autoportret Gisèle Freund, Źródło: Wikipedia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kim była Gisèle Freund? Urodziła się w zamożnej rodzinie żydowskiej, w berlińskiej dzielnicy Schöneberg. Jej ojciec był kolekcjonerem sztuki, interesował się również fotografią. To on podarował Gisèle pierwszy aparat fotograficzny. Freund studiowała socjologię i historię sztuki na Uniwersytecie we Fryburgu. W latach 1932–33 kształciła się w Instytucie Nauk Społecznych na Uniwersytecie we Frankfurcie pod kierownictwem Theodora W. Adorno, Karla Mannheima i Norberta Eliasa. W marcu 1933 roku, po dojściu do władzy Adolfa Hitlera, uciekła do Paryża, ukrywając swoje negatywy przewiązane wokół ciała. W 1942 roku, dzięki pomocy André Malraux, przedostała się do Argentyny. Po tym, jak okładka Freund dla magazynu „Life”, przedstawiająca Evę Peron w trakcie zabiegów kosmetycznych, wywołała poruszenie dyplomatyczne, artystka musiała opuścić kraj. Przeniosła się do Meksyku, gdzie zaprzyjaźniła się z Diego Riverą, Fridą Kahlo, Alfaro Siqueirosem i Jose Luis Orozco. W 1953 roku wróciła na stałe do Paryża. Zmarła w 2000 roku.

Gisèle Freund była jedną z najwybitniejszych europejskich fotograficzek i filarem wśród francuskich intelektualistek feministycznych. W Muzeum Narodowym można zobaczyć zrealizowane przez nią portrety osobowości świata literatury, wśród których są André Malraux, Simone de Beauvoir i Jean-Paul Sartre, James Joyce, Vladimir Nabokov, Virginia Woolf czy André Breton.
Wszystkie pokazywane w ramach wystawy fotografie są nowymi wydrukami wykonanymi przez Réunion des Musées Nationaux – Grand Palais (RNM-GP) w Paryżu i Nova-Concept w Berlinie według slajdów, negatywów i oryginalnych prac przechowywanych w Archiwum Gisèle Freund znajdującym się w Institut Mémoires de l’édition contemporaine w Paryżu.
Ponad pięćdziesiąt wybranych barwnych fotografii zostało zdigitalizowanych według najnowszych technicznych standardów, tak aby odwzorowane kolory były jak najbardziej zbliżone do oryginału.

Polecamy!

Kuratorzy: Janos Frecot i Gabriele Kostas

Źródło: Wikipedia