Najnowsze wydarzenia

« Powrót

„Rzeźby, obrazy, filmy” – wystawa Juliana Opiego w MOCAK’u

Wystawa w MOCAK’u jest pierwszą indywidualną wystawą Juliana Opiego w Polsce. Przestrzenie muzeum wypełniają obrazy, instalacje świetlne i monumentalne rzeźby. Z jednej strony środki wyrazu są mocno zredukowane, a z drugiej – lśniąca powierzchnia obiektów trójwymiarowych o dużej sile wizualnej dominuje nad przestrzenią. Estetyczna atrakcyjność prac nasuwa skojarzenia z pracami Jeffa Koonsa. Opie w podobny sposób odnosi się do mechanizmów konsumpcjonizmu; jego obiekty generują i zaspokajają pragnienia konsumentów. Oddziałują zmysłowo: błyszczą się, wyglądają jak rzeźby z czekolady, świecą się, poruszają, a nawet „puszczają oko” do widza.

Na wystawie dominują portrety przyjaciół, członków rodziny, kolekcjonerów i anonimowych osób. Różni je technika wykonania, jak chociażby antyczna technika mozaiki, winylowych obrazów, gigantycznych rzeźb oraz animowanych obrazów na ekranach LCD i LED.

    fot. M. Bałazy, arch. MIK (2014) CC-BY

Drugą grupę prac stanowią obiekty tematycznie związana z naturą: drzewa, owce, ryby. Zapis bezpośredniego doświadczenia kontaktu z naturą zostaje przetworzony komputerowo. Opie oczyszcza pejzaż ze szczegółów, wydobywając jego esencję. Zachęca widza do indywidualnej podróży i stwarza pole do poszukiwania własnych wyobrażeń.  Opiego zainspirowały holenderskie pejzaże, które pokazywały skromne, pozornie nieistotne, sceny krajobrazu. Oglądający pejzaże na wystawie artysty może je wypełnić spersonalizowaną historią, warstwami znaczeń, oddać się fantazjom. Pejzaże symulują często krajobraz gier komputerowych i książek obrazkowych dla dzieci, stają się stylizowaną reprezentacją świata.

W prezentowanych pracach obecne są inspiracje współczesnymi komunikatami wizualnymi: znakami drogowymi, billboardami i logotypami korporacji, ale też drzeworytem japońskim, portretami nowożytnych malarzy, antyczną rzeźbą Rzymu, Grecji i Egiptu, aż po mangę i komiks. Zestawienie współczesnej technologii i mozaiki daje zaskakujący efekt.

Opracowanie: Mirosława Bałazy (Redakcja WMM)

Kuratorka: Delfina Jałowik

Wystawa potrwa do 25 stycznia 2015 roku.