• A
  • A
  • A
PL   |   ENG
WITAJ NIEZNAJOMY! ZALOGUJ SIĘ NOWE KONTO
Tagi   wyszukiwarka obiektów

Wirtualne Muzea Małopolski

  • Strona główna
  • Obiekty
  • Interpretacje
  • Ćwiczenia
  • Audio
  • Społeczność
  • O nas
  • Muzea
  • Wszystko
  • Obiekty (37)
  • Czy wiesz, że (22)
  • Interpretacje (0)
  • Ćwiczenia (0)
  • Wydarzenia (0)
  • Wpis bloga (1)
  • Tematy
  • teatr (48)
  • znane postaci (24)
  • śmierć (24)
  • ciało (11)
  • władza (6)
  • religijność (6)
  • miasto (5)
  • stroje (5)
  • namalowane (5)
  • wyrzeźbione (5)
  • wojna (4)
  • życie codzienne (3)
  • sfotografowane (3)
  • zabawa (3)
  • wielokulturowość (2)
  • wokół stołu (2)
  • wieś (2)
  • natura (1)
  • pamięć (1)
  • sztuka współczesna (1)
  • Tagi
  • teatr (60)
  • Tadeusz Kantor (37)
  • © wszystkie prawa zastrzeżone (33)
  • Teatr Cricot 2 (29)
  • 3D (28)
  • licencje Creative Commons (18)
  • scenografia (14)
  • Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka (13)
  • 2D (9)
  • 3D plus (8)
  • domena publiczna (8)
  • lalki (8)
  • aktor (7)
  • tkanina (6)
  • Kraków (5)
  • Młoda Polska (5)
  • audiodeskrypcja (5)
  • szopka (5)
  • tradycja (5)
  • Boże Narodzenie (4)
  • Japonia (4)
  • maska (4)
  • władza (4)
  • Muzeum Historyczne Miasta Krakowa (3)
  • Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha (3)
  • Nowa Huta (3)
  • Stanisław Wyspiański (3)
  • dzieciństwo (3)
  • kobieta (3)
  • kostium (3)
  • szkoła (3)
  • śmierć (3)
  • WMM Plus (2)
  • architektura (2)
  • autoportret (2)
  • dokument (2)
  • fotografia (2)
  • kabaret (2)
  • kolęda (2)
  • miasto (2)
  • pojazd (2)
  • rysunek (2)
  • rzeźba (2)
  • Andrzej Wajda (1)
  • Chrystus (1)
  • Holokaust (1)
  • Jacek Malczewski (1)
  • Krakowiacy (1)
  • Lwów (1)
  • Muzeum Narodowe w Krakowie (1)
  • PRL (1)
  • Stanisław Ignacy Witkiewicz (1)
  • Wieliczka (1)
  • Wielkanoc (1)
  • Wirtualna Małopolska (1)
  • Witkacy (1)
  • aparat fotograficzny (1)
  • chrześcijaństwo (1)
  • dawne kultury (1)
  • gotyk (1)
  • górale (1)
  • historia (1)
  • katolicyzm (1)
  • krzyż (1)
  • liturgia (1)
  • malarstwo (1)
  • meble (1)
  • militaria (1)
  • natura (1)
  • obrzędy (1)
  • pamięć (1)
  • popiersie (1)
  • rodzina (1)
  • rośliny (1)
  • secesja (1)
  • strój (1)
  • sztuka ludowa (1)
  • sztuka sakralna (1)
  • sztuka współczesna (1)
  • taniec (1)
  • technika (1)
  • wesele (1)
  • wideo (1)
  • więzienie (1)
  • wojna (1)
  • zbójnictwo (1)
  • zwierzęta (1)
  • ślub (1)
  • święto (1)
  • Żydzi (1)
Wyświetlanie 1 - 20 z 60 rezultatów.
z 3
Pierwszy Poprzedni 1 2 3 Następny Ostatni
 
Czy wiesz, że Porządkowanie, autopodsumowanie

Ostatni okres twórczości Tadeusza Kantora — po roku 1986 — jest autopodsumowaniem, które dzieje się na teatralnej scenie, w obrazach i rysunkach, pismach teoretycznych artysty, a także w jego działalności związanej z Cricoteką (potrzeba dokumentowania i zabezpieczania zbiorów). Motyw ten jest...

Tagi: Tadeusz Kantor teatr Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka © wszystkie prawa zastrzeżone
„Kołyska mechaniczna” („Umarła klasa”, 1975)

Kołyska Mechaniczna to obiekt ze spektaklu Tadeusza Kantora Umarła klasa, którego premiera odbyła się w Galerii Krzysztofory w listopadzie 1975 roku. Składa się z drewnianej skrzynki na metalowym stelażu imitującej dzięcięcą kołyskę. Całość została tak skonstruowana, aby umożliwić  kołysanie — ruch samej skrzynki. Ruch ten mógł być wzbudzany za pomocą pedału lub dzięki zainstalowanemu silnikowi elektrycznemu. We wnętrzu obiektu znajdowały się dwie drewniane kule, które w czasie kołysania powodowały głuchy stukot, uderzając o ścianki skrzyni. 

Tagi: teatr Tadeusz Kantor 3D © wszystkie prawa zastrzeżone
Tematy: teatr ciało śmierć
Technika: malowanie odlewanie
Materiał: drewno metal farba akrylowa
Czy wiesz, że Figury teatru śmierci

W ławkach zasiadają Prostytutka–Lunatyczka, Kobieta z Mechaniczną Kołyską, Kobieta za Oknem, Staruszek z Rowerkiem, Staruszek z WC, Staruszek Podofilemiak, Paralitycy. W korowodzie postaci pojawia się także Pedel w Czasie Przeszłym Dokonanym (woźny szkolny, w tym...

Tagi: Tadeusz Kantor teatr Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka licencje Creative Commons
„Okno” („Wielopole, Wielopole”, 1980)

Rola tego obiektu jest w spektaklu dwojaka. Z jednej strony okno otwiera „Pokój Dzieciństwa” na zewnątrz, umożliwia przenikanie z innymi przestrzeniami. Podobnie jak miało to miejsce w spektaklu Umarła klasa (1975). „Okno jest niezwykłym przedmiotem, który dzieli nas od świata »po tamtej stronie«, od »nieznanego«... od Śmierci...”.

Tagi: teatr Tadeusz Kantor Teatr Cricot 2 3D © wszystkie prawa zastrzeżone
Tematy: miasto życie codzienne teatr znane postaci śmierć
Technika: malowanie lakierowanie spawanie odlewanie
Materiał: drewno metal pleksi lakier farba akrylowa
„Manekin Pedla” — wizerunek Kazimierza Mikulskiego („Umarła klasa”, 1975)

Manekin Pedla na krześle to obiekt ze spektaklu Tadeusza Kantora Umarła klasa, którego premiera odbyła się w Galerii Krzysztofory w Krakowie, w listopadzie 1975 roku. Przedstawia siedzącego na krześle mężczyznę ubranego na czarno, w surducie, z czapką z daszkiem, trzymającego na kolanach rozłożoną gazetę.

Tagi: teatr Tadeusz Kantor 3D szkoła © wszystkie prawa zastrzeżone
Tematy: władza teatr ciało śmierć
Technika: malowanie rzeźbienie szycie
Materiał: drewno skóra szkło metal tkanina watolina naturalne włosy gąbka polichlorek winylu
„Zlew” („Nigdy tu już nie powrócę”, 1988)

Prezentowany obiekt pochodzi ze spektaklu Teatru Cricot 2 Qui non ci torno più (Nigdy tu już nie powrócę), który powstawał w Krakowie i Mediolanie w latach 1987–1988. Premiera spektaklu odbyła się 23 czerwca 1988 roku w Piccolo Teatro Studio w Mediolanie. Akcja spektaklu dzieje się w knajpie. Na scenie metalowe stoliki knajpiane i taborety. 

Tagi: teatr Tadeusz Kantor Teatr Cricot 2 3D © wszystkie prawa zastrzeżone
Tematy: teatr wokół stołu śmierć
Technika: malowanie cynkowanie
Materiał: drewno metal blacha farba akrylowa
Czy wiesz, że Kantorowa pamięć i żywe pomniki – galeria

Co roku 8 grudnia na ulicy Kanoniczej w Krakowie stają żywe pomniki — Dwaj Chasydzi z Deską Ostatniego Ratunku i Wieczny Wędrowiec — figury ze spektakli teatru Cricot 2. W ten sposób krakowianie i przyjaciele Tadeusza Kantora celebrują rocznicę śmierci artysty.

Tagi: Tadeusz Kantor teatr Teatr Cricot 2 Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka licencje Creative Commons
Czy wiesz, że Manekiny u Kantora

Manekiny na muzealnych wystawach często oznaczają próbę rekonstrukcji historii, są narzędziem przenoszenia w przeszłość, które jednak nie do końca pozwala osiągnąć zamierzone cele (choć oczywiście to subiektywne oceny i doświadczenia). W momencie gdy obiekty teatralne wkraczają w przestrzeń...

Tagi: Tadeusz Kantor teatr Teatr Cricot 2 Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka licencje Creative Commons
Czy wiesz, że Szafa u Kantora

Szafa, która występowała w wielu spektaklach Kantora, była swoistym obiektem znalezionym. Pełniła funkcję katalizatora wielu ludzkich spraw i tajemnic.

Tagi: Tadeusz Kantor teatr Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka scenografia licencje Creative Commons
Czy wiesz, że „Niech sczezną artyści”

Podczas wernisażu w Galerie de France w 1983 roku Kantor spotkał się z Gerhardem Schmidtem (właścicielem jednej z najznamienitszych galerii w Norymberdze), który przekonywał go do przygotowania projektu artystycznego związanego z przypadająca wówczas 450. rocznicą śmierci Wita Stwosza. Kantor nie podchodził entuzjastycznie do powyższego pomysłu, jednak dał wyraz swojej fascynacji gwoździem, którym prawdopodobnie przebito policzki autora ołtarza w Bazylice Mariackiej.

Tagi: Tadeusz Kantor teatr Teatr Cricot 2 Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka licencje Creative Commons
Czy wiesz, że Symbolika drzwi w spektaklach Kantora

Symbolika drzwi jest do pewnego stopnia uniwersalna, wspólna dla różnych kultur i wyznań. Ponieważ drzwi zawsze znajdują się na granicy, ich znaczenie ujawnia przede wszystkim moment przekraczania progu. Obrazują istnienie przeciwstawności oraz przechodzenie z jednego stanu w drugi.

Tagi: Tadeusz Kantor teatr Teatr Cricot 2 Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka © wszystkie prawa zastrzeżone
Tematy: teatr znane postaci
Czy wiesz, że „Umarła klasa”

Umarła klasa zrealizowana przez Kantora w 1976 roku była nazywana przez niego seansem dramatycznym, na którym przywołane zostają między innymi postaci z Witkacego i Brunona Schulza, dwóch wielkich fascynacji Kantora.
Spektakl utrzymany był w poetyce koszmarnego snu, w którym powraca się do czasów szkolnych i traumy z nimi związanej. Na znak Kantora, który jest dyrygentem całej sytuacji, uruchamia się cały korowód postaci — pochód starców dźwigających na swoich plecach zrośnięte z nimi dzieci.

Tagi: Tadeusz Kantor teatr szkoła Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka licencje Creative Commons
Czy wiesz, że Cricotage Tadeusza Kantora

Czym jest cricotage? Jak pisał Kantor: „Cricotage nie jest happeningiem, to znaczy nie posiada jego «formy otwartej» zdolnej do przyjęcia partycypacji widzów”. Cricotage nie jest też tożsamy z performance, rozumianym jako akt w przestrzeni wykorzystujący ciało performera, choć „nie rezygnuje z...

Tagi: Tadeusz Kantor teatr Teatr Cricot 2 Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka licencje Creative Commons
Czy wiesz, że „Mogiła maski”

Zgodnie z legendą o początkach nō, maska okina spadła z nieba, co potwierdza jej pozaziemski rodowód. Kamień, który wyznacza miejsce spadku, nazywany mogiłą maski, stoi do dziś w miejscowości Kawanishi.

Tagi: teatr maska Japonia licencje Creative Commons Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
„Trąba Sądu Ostatecznego” („Gdzie są niegdysiejsze śniegi”, 1979)

Trąba Sądu Ostatecznego to obiekt z cricotage’u Tadeusza Kantora Gdzie są niegdysiejsze śniegi (tytuł został zaczerpnięty z Ballady o paniach minionego czasu z Wielkiego Testamentu François Villona), którego premiera odbyła się w styczniu 1979 roku w Palazzo delle Esposizioni w Rzymie. W latach 1982–1983 Kantor zmienił konstrukcję obiektu (I wersja z 1979 roku to umieszczona na mobilnym trójnogu, zaambalowana trąba) w taki sposób, że zaczęła przypominać szafot, szubienicę albo jakąś średniowieczną machinę.

Tagi: tkanina śmierć teatr Tadeusz Kantor Teatr Cricot 2 3D © wszystkie prawa zastrzeżone
Tematy: teatr znane postaci śmierć
Technika: szycie lakierowanie spawanie odlewanie
Materiał: drewno mosiądz metal tkanina gąbka
„Obraz Autoportretu” („Dziś są moje urodziny”, 1990)

Prezentowany obiekt powstał dla spektaklu Teatru Cricot 2 Dziś są moje urodziny, nad którym artysta pracował od października 1989 do początku grudnia 1990 roku. Tadeusz Kantor zmarł po jednej z ostatnich prób, 8 grudnia 1990 roku. Premiera odbyła się wkrótce potem, w styczniu 1991 roku w Théâtre Garonne w Tuluzie, następnie spektakl pokazywany był w 22 miastach na całym świecie aż do czerwca 1992 roku.

Tagi: scenografia teatr autoportret Tadeusz Kantor Teatr Cricot 2 2D © wszystkie prawa zastrzeżone
Tematy: teatr znane postaci śmierć
Materiał: tkanina włosie naturalne lakier
„Łódź Charona” („Nigdy tu już nie powrócę”, 1988)

Prezentowany obiekt pochodzi ze spektaklu Teatru Cricot 2 Qui non ci torno più (Nigdy tu już nie powrócę), który powstawał w Krakowie i Mediolanie w latach 1987–1988. Premiera spektaklu odbyła się 23 czerwca 1988 roku w Piccolo Teatro Studio w Mediolanie. Spektakl Nigdy tu już nie powrócę jest podsumowaniem dotychczasowej twórczości teatralnej Tadeusza Kantora.

Tagi: scenografia teatr Tadeusz Kantor Teatr Cricot 2 2D © wszystkie prawa zastrzeżone
Tematy: teatr znane postaci śmierć
Materiał: drewno metal blacha ocynkowana taśma izolacyjna
„Dzieci w ławkach” („Umarła klasa”, 1989)

„Dzieci w ławkach” z Umarłej klasy to dzieło plastyczne (instalacja) Tadeusza Kantora powstałe na wiosnę 1989 roku w siedzibie Cricoteki przy ulicy Kanoniczej w Krakowie, będące jednym z kilku przykładów prac tego artysty nawiązujących do idei spektaklu Umarła klasa (kolejne wersje „Chłopca w ławce” z Umarłej klasy, „Klasa szkolna — dzieło zamknięte”, rysunki, szkice i obrazy z lat 1975–1990), przygotowanych specjalnie dla przyszłego Muzeum Teatru Cricot 2.

Tagi: teatr Tadeusz Kantor 3D szkoła audiodeskrypcja © wszystkie prawa zastrzeżone
Tematy: teatr ciało śmierć
Materiał: drewno metal tworzywo sztuczne tkanina naturalne włosy gąbka polichlorek winylu
„Drzwi” („Niech sczezną artyści”, 1985)

Drzwi są kluczowym elementem spektaklu Teatru Cricot 2 Niech sczezną artyści. Premiera spektaklu odbyła się w Alte Giesserei w Norymberdze 2 czerwca 1985 roku.
Miejsce akcji to „SKŁAD PRZYCMENTARNY”, do którego otwiera drzwi „DOZORCA” („KIEDYŚ, DAWNO, MIAŁ IMIĘ CHARON, PRZEWOŹNIK UMARŁYCH”). Skład, nawiązując wprost do wcześniejszego o pięć lat spektaklu Wielopole, Wielopole, zamienia się w pokój, w którym trwają, stale odnawiane, krótkie codzienne czynności.

Tagi: scenografia teatr Tadeusz Kantor Teatr Cricot 2 2D © wszystkie prawa zastrzeżone
Tematy: teatr śmierć
Technika: malowanie stolarka
Materiał: drewno metal farba akrylowa
„Goplana i Elfy” („Balladyna”, 1943)

Goplana i Elfy jest rekonstrukcją obiektu ze spektaklu Balladyna, zrealizowanego w Krakowie w 1943 roku przez Tadeusza Kantora i grupę krakowskich artystów w Podziemnym Teatrze Niezależnym. Z tego okresu nie ocalały żadne obiekty. Oprócz Balladyny Juliusza Słowackiego Kantor zrealizował w Podziemnym Teatrze Niezależnym także Powrót Odysa Wyspiańskiego w 1944 r.

Tagi: tkanina scenografia teatr Tadeusz Kantor Teatr Cricot 2 3D © wszystkie prawa zastrzeżone
Tematy: wojna teatr znane postaci śmierć
Technika: malowanie kucie cynkowanie spawanie odlewanie cięcie
Materiał: drewno metal blacha tkanina
Wyświetlanie 1 - 20 z 60 rezultatów.
z 3
Pierwszy Poprzedni 1 2 3 Następny Ostatni

Wejdź Między Muzea Małopolski

  • Mapa strony
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Udostępnij

Projekt Wirtualne Muzea Małopolski jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz  Województwo Małopolskie, jako przedsięwzięcie realizowane przez Departament Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego i  Małopolski Instytut Kultury we współpracy z 35 muzeami z Małopolski.