• A
  • A
  • A
PL   |   ENG
WITAJ NIEZNAJOMY! ZALOGUJ SIĘ NOWE KONTO
Tagi   wyszukiwarka obiektów

Wirtualne Muzea Małopolski

  • Strona główna
  • Obiekty
  • Interpretacje
  • Ćwiczenia
  • Audio
  • Społeczność
  • O nas
  • Muzea
  • Wszystko
  • Obiekty (9)
  • Czy wiesz, że (1)
  • Interpretacje (0)
  • Ćwiczenia (0)
  • Wydarzenia (0)
  • Wpis bloga (2)
  • Tematy
  • wyrzeźbione (7)
  • ciało (5)
  • wydobyte z ziemi (4)
  • namalowane (2)
  • zaskakujące (2)
  • życie codzienne (1)
  • muzyka (1)
  • natura (1)
  • napisane (1)
  • Tagi
  • starożytna Grecja (12)
  • 3D plus (9)
  • Wirtualna Małopolska (9)
  • domena publiczna (7)
  • rzeźba (7)
  • 3D (5)
  • mitologia (3)
  • archeologia (2)
  • ciało (2)
  • licencje Creative Commons (2)
  • malarstwo (2)
  • wykopaliska (2)
  • zwierzęta (2)
  • © wszystkie prawa zastrzeżone (2)
  • Cesarstwo Rzymskie (1)
  • Magdalena Łanuszka (1)
  • Muzeum ASP w Krakowie (1)
  • Rzym (1)
  • antyk (1)
  • ceramika (1)
  • gotyk (1)
  • kolekcja (1)
  • misteria (1)
  • muzyka (1)
  • naczynie (1)
  • płaskorzeźba (1)
  • starożytny Rzym (1)
  • średniowiecze (1)
Wyświetlanie 12 rezultatów.
z 1
Pierwszy Poprzedni 1 Następny Ostatni
 
Czy wiesz, że „Jajko Kolumba”, czyli o przeprowadzeniu najcieńszej linii w malarstwie

Starożytny historiograf z I wieku – Pliniusz Starszy, w swojej 37 tomowej encyklopedii zatytułowanej Historia naturalna skompilował wiedzę  zebraną z dzieł ok. 200 autorów, dzieki czemu zachował dla potomności echa zaginionych pism i informacji o greckim świecie, w tym wielu historii o sztuce. To on przekazał słynną już dzisiaj anegdotę o sporze Apellesa, największego malarza swego czasu, z innym przedstawicielem tego kunsztu – Protogenesem. Apelles, słysząc o sławie konkurenta wyruszył na Rodos, aby ujrzeć jego dzieła. Nie zastał jednak malarza w domu, natomiast na sztalugach stała gotowa do malowania deska, której pilnowała staruszka. Gdy zapytała Apellesa, kto składa wizytę, gość chwycił za pędzel i przeprowadził przez środek obrazu niezwykle cienką linię, po czym odpowiedział: „Ten oto”.

Tagi: malarstwo starożytna Grecja licencje Creative Commons
Tematy: namalowane zaskakujące
„Tondo z przedstawieniem trzech personifikacji sztuk” Stanisława Popławskiego

Prezentowana plakieta w formie tonda niekiedy błędnie opisywana jest jako przedstawienie Trzech Gracji. W rzeczywistości relief przedstawia trzy personifikacje sztuk – malarstwa (kobieta po lewej, z paletą w dłoni), architektury (kobieta pośrodku, trzymająca model budowli) oraz rzeźby (mężczyzna trzymający głowę posągu). Popławski – czerpiąc ze sztuki starożytnej – zastosował charakterystyczną kompozycję typową dla przedstawień Gracji, a postaci ukazane są jako idealizowane akty.

Tagi: Wirtualna Małopolska © wszystkie prawa zastrzeżone starożytna Grecja płaskorzeźba 3D plus
Tematy: wyrzeźbione ciało
Technika: odlewanie
Materiał: gips
Inskrypcja grecka z Cyrenajki

W starożytnej Grecji osoba pokrzywdzona przez kogoś, kogo nie była w stanie doprowadzić przed sąd (np. obywatela innego miasta), mogła za zgodą swojej polis dochodzić odszkodowania, zajmując majątek sprawcy, który wpadł jej w ręce lub nawet majątek dowolnego innego (niewinnego!) obywatela tej samej miejscowości, z której pochodził przestępca. Ten sposób postępowania nazywano syla. Szczególne miejsca, w których nawet osoby zagrożone syla mogły czuć się bezpiecznie, zwano zaś asylia, od którego to określenia pochodzi dzisiejszy termin „azyl”.

Tagi: wykopaliska archeologia starożytna Grecja 3D plus domena publiczna
Tematy: życie codzienne napisane
Technika: rytowanie
Materiał: kamień
„Nudo” Igora Mitoraja

Prezentowana rzeźba została podarowana Akademii Sztuk Pięknych przez samego artystę z okazji nadania mu przez uczelnię doktoratu honoris causa w roku 2003. W tym samym czasie miała miejsce w Krakowie wielka wystawa prac rzeźbiarza. Igor Mitoraj (1944–2014) studiował na krakowskiej ASP malarstwo u Tadeusza Kantora, a zaraz po studiach wyjechał do Paryża, gdzie debiutował jako malarz i grafik. Z czasem artysta porzucił wyuczone dyscypliny sztuki na rzecz rzeźby. Zrezygnował też z podążania za progresywnymi prądami w sztuce, a jego twórczość od tego czasu reprezentuje inspirowany antykiem realizm.

Tagi: Wirtualna Małopolska © wszystkie prawa zastrzeżone ciało rzeźba starożytna Grecja 3D plus
Tematy: wyrzeźbione ciało
Technika: odlewanie
Materiał: brąz
„Głowa Doryphorosa” – odlew gipsowy rzeźby antycznej

Posąg młodzieńca niosącego włócznię (gr. Δορυφόρος, Doryphoros) znaleziony został w Pompejach przed wejściem do tzw. Palestry Samnitów w roku 1797. Statua wykonana jest z marmuru karraryjskiego i pierwotnie stała na postumencie z tufu wulkanicznego. Datuje się ją na II lub I wiek p.n.e. i jest kopią zaginionego brązowego oryginału wykonanego przez Polikleta w V wieku p.n.e. Posąg z Pompejów znajdujący się w Neapolu (Museo Nazionale, nr inw. 6011) uchodzi za najbardziej kompletną kopię klasycznej rzeźby.

Tagi: domena publiczna Wirtualna Małopolska ciało rzeźba 3D starożytna Grecja 3D plus
Tematy: wyrzeźbione ciało wydobyte z ziemi
Technika: patynowanie odlewanie szelak
Materiał: gips
„Doryphoros” – odlew gipsowy rzeźby antycznej

Posąg młodzieńca niosącego włócznię (gr. Δορυφόρος, Doryphoros) znaleziony został w Pompejach przed wejściem do tzw. Palestry Samnitów w roku 1797. Statua wykonana jest z marmuru karraryjskiego i pierwotnie stała na postumencie z tufu wulkanicznego. Datuje się ją na II lub I wiek p.n.e. i jest kopią zaginionego brązowego oryginału wykonanego przez Polikleta w V wieku p.n.e. Posąg z Pompejów znajdujący się w Neapolu (Museo Nazionale, nr inw. 6011) uchodzi za najbardziej kompletną kopię klasycznej rzeźby.

Tagi: domena publiczna Wirtualna Małopolska rzeźba 3D starożytna Grecja 3D plus
Tematy: wyrzeźbione ciało wydobyte z ziemi
Technika: patynowanie odlewanie szelak
Materiał: gips
„Tańczący satyr” – odlew gipsowy rzeźby antycznej

Odlew gipsowy znajdujący się na korytarzu krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych przedstawia tańczącego satyra grającego na drobnych talerzach przypominających kastaniety oraz wystukującego rytm za pomocą kroupezionu (gr. κρουπέζιον, wymowa: krupézion, łac. scabellum) – rodzaju instrumentu perkusyjnego w formie sandała o wykonanej z drewna, podwójnej, ruchomej podeszwie zaopatrzonej w niewielkie blaszki-talerze.

Tagi: domena publiczna Wirtualna Małopolska rzeźba 3D starożytna Grecja muzyka 3D plus
Tematy: muzyka wyrzeźbione ciało
Technika: patynowanie odlewanie szelak
Materiał: gips
„Afrodyta z Melos” – odlew gipsowy rzeźby antycznej

Oryginalny grecki posąg znaleziony został w roku 1820 na cykladzkiej wyspie Melos (starożytna greka: Μῆλος, wymowa: Mêlos, nowożytna greka: Μήλος, wymowa: Mýlos) i zakupiony przez markiza de Rivière’a, ówczesnego ambasadora Francji w Stambule. Ofiarował on rzeźbę Ludwikowi XVIII, który w kolejnym roku przekazał ją do Luwru, gdzie znajduje się do dzisiaj. Afrodyta z Melos stała się częścią francuskiej narodowej kolekcji antyków, która miała konkurować ze zbiorami British Muzeum, niewiele wcześniej wzbogaconymi o marmury Elgina – rzeźby i reliefy sprowadzone z Akropolu w Atenach przez Thomasa Bruce’a lorda Elgina.

Tagi: domena publiczna Wirtualna Małopolska rzeźba starożytna Grecja mitologia 3D plus
Tematy: wyrzeźbione wydobyte z ziemi
Technika: odlewanie
Materiał: gips
Pelike czerwonofigurowa

Gliniane naczynie czerwonofigurowe pochodzące z Kerczu — greckiej kolonii nad Morzem Czarnym. Zostało wykonane w tak zwanym stylu kerczeńskim i jest datowane na IV wiek p.n.e.
Ornament z jajownika zdobi brzeg naczynia i obramowuje przedstawienie figuralne. Na jednej stronie widoczny jest Arimaspos...

Tagi: naczynie mitologia 3D starożytna Grecja 3D plus malarstwo ceramika domena publiczna
Tematy: namalowane wydobyte z ziemi
Technika: technika czerwonofigurowa
Materiał: glina
„Dzik” – odlew gipsowy rzeźby antycznej

Gipsowy posąg dzika w zbiorach krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych jest kopią starożytnej rzeźby przechowywanej w Gallerii degli Uffizi we Florencji. Ta marmurowa podobizna dzika pochodzi z czasów rzymskich i jest kopią zaginionego hellenistycznego oryginału powstałego prawdopodobnie w kręgu Lizypa. Rzymski posąg dzika podarowany został księciu Toskanii Kosmie I Medyceuszowi (1519–1574) przez papieża Piusa IV (1499–1565). Na polecenie Kosmy Medyceusza rzeźbiarz Pietro Tacca (1577–1640) wykonał jej brązową kopię, która przyczyniła się do popularyzacji posągu.

Tagi: domena publiczna Wirtualna Małopolska zwierzęta rzeźba 3D starożytna Grecja Cesarstwo Rzymskie 3D plus
Tematy: wyrzeźbione zaskakujące natura
Technika: patynowanie odlewanie szelak
Materiał: gips
Wpis bloga Winne opowieści – część pierwsza
Koniec lata to początek winobrania – a wino ma wyjątkowe miejsce w europejskiej kulturze. Już w starożytności trunek ten odgrywał ważną rolę w wierzeniach większości religii, pojawiając się w obrzędach związanych z kultem kluczowych...
Tagi: licencje Creative Commons Wirtualna Małopolska starożytna Grecja Magdalena Łanuszka starożytny Rzym antyk mitologia misteria
Wpis bloga Historia kolekcji odlewów gipsowych z Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie
Zbiór odlewów gipsowych w Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie liczy obecnie 23 eksponaty i jest jedną z trzech krakowskich kolekcji tego typu. Dwie pozostałe należą do Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Politechniki Krakowskiej.
Tagi: zwierzęta średniowiecze rzeźba Wirtualna Małopolska gotyk Muzeum ASP w Krakowie kolekcja archeologia wykopaliska starożytna Grecja Rzym
Wyświetlanie 12 rezultatów.
z 1
Pierwszy Poprzedni 1 Następny Ostatni

Wejdź Między Muzea Małopolski

  • Mapa strony
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Udostępnij

Projekt Wirtualne Muzea Małopolski jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz  Województwo Małopolskie, jako przedsięwzięcie realizowane przez Departament Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego i  Małopolski Instytut Kultury we współpracy z 35 muzeami z Małopolski.