• A
  • A
  • A
PL   |   ENG
WITAJ NIEZNAJOMY! ZALOGUJ SIĘ NOWE KONTO
Tagi   wyszukiwarka obiektów

Wirtualne Muzea Małopolski

  • Strona główna
  • Obiekty
  • Interpretacje
  • Ćwiczenia
  • Audio
  • Społeczność
  • O nas
  • Muzea
  • Wszystko
  • Obiekty (29)
  • Czy wiesz, że (3)
  • Interpretacje (0)
  • Ćwiczenia (0)
  • Wydarzenia (0)
  • Wpis bloga (1)
  • Tematy
  • wyrzeźbione (13)
  • religijność (12)
  • śmierć (10)
  • natura (7)
  • namalowane (6)
  • ciało (5)
  • wydobyte z ziemi (5)
  • władza (4)
  • zdrowie (4)
  • życie codzienne (3)
  • technika (2)
  • zaskakujące (2)
  • wokół stołu (1)
  • stroje (1)
  • zabawa (1)
  • napisane (1)
  • Tagi
  • mitologia (33)
  • domena publiczna (29)
  • bogowie (17)
  • 3D plus (16)
  • 3D (15)
  • starożytny Egipt (11)
  • archeologia (9)
  • mumia (8)
  • śmierć (8)
  • WMM Plus (7)
  • tkanina (7)
  • zwierzęta (7)
  • rzeźba (6)
  • 2D (5)
  • Wawel (5)
  • renesans (5)
  • rośliny (5)
  • dwór (4)
  • król (4)
  • licencje Creative Commons (4)
  • Wirtualna Małopolska (3)
  • alegoria (3)
  • ornament (3)
  • starożytna Grecja (3)
  • wykopaliska (3)
  • Rzym (2)
  • antyk (2)
  • czas (2)
  • farmacja (2)
  • klasycyzm (2)
  • kult (2)
  • malarstwo (2)
  • maska (2)
  • naczynie (2)
  • sarkofag (2)
  • władza (2)
  • II wojna światowa (1)
  • Magdalena Łanuszka (1)
  • Muzeum Farmacji Collegium Medicum UJ w Krakowie (1)
  • Muzeum Geologiczne ING PAN (1)
  • Muzeum Historyczne Miasta Krakowa (1)
  • Sanguszkowie (1)
  • audiodeskrypcja (1)
  • biżuteria (1)
  • ceramika (1)
  • choroba (1)
  • chrześcijaństwo (1)
  • grób (1)
  • herb (1)
  • kielich (1)
  • kościół (1)
  • misteria (1)
  • natura (1)
  • obrzędy (1)
  • pojazd (1)
  • płaskorzeźba (1)
  • rokoko (1)
  • skarb (1)
  • starożytny Rzym (1)
  • techniki zdobnicze (1)
  • wierzenia (1)
  • zdrowie (1)
  • zioła (1)
Wyświetlanie 1 - 20 z 33 rezultatów.
z 2
Pierwszy Poprzedni 1 2 Następny Ostatni
 
„Hera z Samos” – odlew gipsowy rzeźby antycznej

Prezentowany odlew gipsowy jest kopią starożytnego greckiego posągu przechowywanego w Luwrze. Rzeźbę odkryto w roku 1875 przy świętej drodze prowadzącej do heraionu (świątyni bogini Hery) na wyspie Samos. W roku 1881 statua trafiła do Luwru, gdzie znajduje się do dzisiaj (nr inw. Ma 686). Odlew gipsowy ze zbiorów Muzeum Akademii Sztuk Pięknych został wykonany w Luwrze o czym świadczy metalowa blaszka z napisem „Musée du Louvre” umieszczona z tyłu gipsowej figury.

Tagi: domena publiczna Wirtualna Małopolska mitologia antyk
Tematy: wyrzeźbione
Technika: patynowanie odlewanie szelak
Materiał: gips
Czy wiesz, że „Ludzkość okazać przeciw tej leśnej potworze”

Kolekcja Zygmuntowskich arrasów od czasu pierwszej prezentacji w komnatach wawelskich wzbudzała ogromny zachwyt. Ich bogactwo ideowo-artystyczne stanowiło intelektualny bodziec dla współczesnych im odbiorców, nie pozostając bez echa w ówczesnych dziełach literackich (Panegiryk Stanisława Orzechowskiego). Jan Kochanowski – zainspirowany widokiem satyra na jednej z tkanin królewskich (zob. Arras z monogramem Zygmunta Augusta na kartuszu podtrzymywanym przez satyry) – uczynił leśnego bożka głównym bohaterem swojego utworu satyryczno-politycznego Satyr albo Dziki mąż (1563, wydany 1564). 

Tagi: bogowie renesans mitologia natura licencje Creative Commons
Aptekarska waga techniczna z Eskulapem

Podstawę dla wagi tworzy drewniana skrzynka z trzema szufladkami, nakryta marmurowym blatem. Ramiona wagi są wykonane z kolorowego metalu i zawieszone na cynkalowym posążku przedstawiającym boga medycyny, Eskulapa.

Tagi: farmacja mitologia bogowie 3D domena publiczna
Tematy: zdrowie wyrzeźbione
Technika: stolarka odlewanie cięcie kamieniarka
Materiał: drewno marmur metal żelazo
Aptekarska waga techniczna z Hygieją

Na drewnianej skrzynce z trzema szufladkami nakrytej blatem wykonanym z białego marmuru znajduje się posążek z cynkalu. Przedstawia on boginię Hygieję z owiniętym wokół jej dłoni wężem, ubraną w antyczną togę. 

Tagi: farmacja mitologia bogowie 3D domena publiczna
Tematy: zdrowie wyrzeźbione
Technika: stolarka odlewanie kamieniarka
Materiał: drewno metal cynkal marmur biały
Rzeźba „Pierwsze podszepty miłości” („Podszepty miłości”, „Tajemnice miłości”) Wiktora Brodzkiego

Scena przedstawia boginię Afrodytę, która nachyla głowę w stronę uskrzydlonego Amora, by posłuchać, co ten ma jej do powiedzenia. Zagadkowy uśmiech bogini sugeruje frywolny charakter rozmowy. Warsztatowa wirtuozeria: nieskazitelnie gładki modelunek i pieczołowicie oddane szczegóły — to typowe cechy sztuki rzeźbiarskiej Wiktora Brodzkiego.

Tagi: rzeźba mitologia 2D władza klasycyzm domena publiczna
Tematy: wyrzeźbione ciało
Technika: kucie rzeźbienie gładzenie
Materiał: marmur biały
Zegar powozowy

Podróżne zegary, zwane powozowymi lub karetowymi, były wytwarzane od 2. połowy XVII wieku w różnych zegarmistrzowskich warsztatach europejskich. Około 1700 roku największe znaczenie w ich produkcji zyskał Friedberg, stając się głównym ośrodkiem wykonującym zegary na eksport, głównie do Paryża i Londynu.

Tagi: mitologia czas rokoko 3D pojazd WMM Plus domena publiczna
Tematy: technika życie codzienne
Technika: grawerowanie złocenie trybowanie oksydowanie puncowanie
Materiał: mosiądz skóra stal srebro szkło miedź emalia
Rzeźba „Merkury przed zabójstwem Argusa” Bertela Thorvaldsena

Rzeźba zakupiona w rzymskiej pracowni Thorvaldsena w 1829 roku przez Artura Potockiego. W 1830 roku umieszczona w pałacu w Krzeszowicach, od 1945 roku w Muzeum Narodowym w Krakowie. Duńczyk Bertel Thorvaldsen należy, obok Włocha Antonia Canovy, do najwybitniejszych twórców rzeźby neoklasycystycznej.

Tagi: rzeźba mitologia 3D plus bogowie klasycyzm domena publiczna
Tematy: wyrzeźbione ciało śmierć
Technika: kucie rzeźbienie gładzenie
Materiał: marmur biały
Zegar kominkowy z postacią Apollina

Przykład zegara o obudowie figuralnej, popularnej wśród tzw. zegarów kominkowych od 2. połowy XVIII wieku. Ukazuje Apollina z lirą i wieńcem wawrzynu na głowie, siedzącego na szczycie obelisku mieszczącego tarczę oraz mechanizm z wychwytem hakowym i napędem sprężynowym.

Tagi: mitologia techniki zdobnicze czas 3D WMM Plus bogowie domena publiczna
Tematy: technika życie codzienne
Technika: grawerowanie złocenie emalia toczenie polerowanie matowienie
Materiał: brąz mosiądz stal szkło emalia
Rzeźba „Stary centaur”

Rzeźba Centaura jest znacznie pomniejszoną kopią jednej z dwu marmurowych rzeźb odnalezionych w Rzymie w 1736 roku podczas wykopalisk w willi Hadriana. Tak zwane centaury Furietti, nazwane od nazwiska ich znalazcy, Giuseppa Alessandra Furiettiego, znajdują się obecnie w Muzeum Kapitolińskim w Rzymie.

Tagi: alegoria mitologia rzeźba Rzym 3D WMM Plus domena publiczna
Tematy: wyrzeźbione ciało
Technika: cyzelowanie odlewanie kamieniarka
Materiał: brąz marmur
Obraz „Jowisz, Merkury i Cnota (Aurora?)” Dosso Dossiego

Obraz, niewątpliwie jeden z piękniejszych i ciekawszych – także od strony ikonograficznej – w oeuvre Dossa, został namalowany dla księcia Ferrary Alfonsa I d’Este. Artysta zaczerpnął temat z dialogu bóstw, zamieszczonego w Virtus, dziele Leone Battisty Albertiego: Cnota chce poskarżyć się na złe traktowanie przez ludzi i Fortunę, nie zostaje jednak wysłuchana przez Jowisza, który nie zamierza wchodzić w spór z Fortuną.

Tagi: alegoria mitologia Wawel malarstwo 2D domena publiczna
Tematy: namalowane
Materiał: płótno farba olejna
„Afrodyta z Melos” – odlew gipsowy rzeźby antycznej

Oryginalny grecki posąg znaleziony został w roku 1820 na cykladzkiej wyspie Melos (starożytna greka: Μῆλος, wymowa: Mêlos, nowożytna greka: Μήλος, wymowa: Mýlos) i zakupiony przez markiza de Rivière’a, ówczesnego ambasadora Francji w Stambule. Ofiarował on rzeźbę Ludwikowi XVIII, który w kolejnym roku przekazał ją do Luwru, gdzie znajduje się do dzisiaj. Afrodyta z Melos stała się częścią francuskiej narodowej kolekcji antyków, która miała konkurować ze zbiorami British Muzeum, niewiele wcześniej wzbogaconymi o marmury Elgina – rzeźby i reliefy sprowadzone z Akropolu w Atenach przez Thomasa Bruce’a lorda Elgina.

Tagi: domena publiczna Wirtualna Małopolska rzeźba starożytna Grecja mitologia 3D plus
Tematy: wyrzeźbione wydobyte z ziemi
Technika: odlewanie
Materiał: gips
Czy wiesz, że Tojad z witraża i „Zielnika” Szymona Syreniusza

Wśród roślin leczniczych utrwalonych na witrażu, który można oglądać w Muzeum Farmacji UJ w Krakowie, znajduje się tojad o niebieskim kwiatostanie, który według mitologii greckiej powstał ze śliny Cerbera pilnującego bram Hadesu. Co mówi o nim inny znajdujący się w zbiorach WMM eksponat — Zielnik...

Tagi: zioła choroba Muzeum Farmacji Collegium Medicum UJ w Krakowie rośliny mitologia licencje Creative Commons
Tematy: zdrowie zaskakujące natura
Kielich z przedstawieniem Orfeusza

Dekoracja rytowana na czaszy pucharu ukazuje mitologiczną scenę przedstawiającą Orfeusza siedzącego pod drzewem, grającego na lirze, w otoczeniu zwierząt. Po drugiej stronie napis: „Orphus gra zapewnie z drzewem y zwierzami”. Pisownia z błędami pozwala powiązać ten obiekt z saskimi rytownikami z rodziny Heinzów, pracującymi w tym okresie w radziwiłłowskiej hucie szkła w Nalibokach. 

Tagi: Sanguszkowie mitologia kielich naczynie 3D domena publiczna
Tematy: życie codzienne wokół stołu
Technika: rytowanie szlifowanie
Materiał: szkło bezbarwne
Arras z herbami Polski i Litwy oraz postacią Cerery

Tapiseria wchodzi w skład zespołu dwunastu tkanin z herbami Polski i Litwy na tle ornamentyki zwanej niderlandzką groteską. Należy do podgrupy, w której herby obu części Rzeczypospolitej oddano pod pieczę rzymskiej bogini Cerery – patronki pokoju, urodzaju i pomyślności. Smukła postać kobieca, w szatach wzorowanych na ubiorach z antycznych posągów, trzymająca sierp i róg obfitości, stoi pośrodku na marmurowym podium. Sierp w dłoni i wieniec z kłosów na głowie przypominają o jej związku z latem – porą żniw, róg obfitości natomiast symbolizuje dobrobyt.

Tagi: mitologia Wawel dwór renesans tkanina ornament 3D plus król rośliny domena publiczna
Tematy: władza natura
Technika: tkanie
Materiał: wełna jedwab nić srebrna nić złota
Relief mitraicki

Prezentowany obiekt pochodzi z Carnuntum, rzymskiego obozu legionowego i miasta położonego nad Dunajem między Wiedniem a Bratysławą. Płaskorzeźba wykonana w głębokim reliefie przedstawia scenę zabijania byka przez Mitrę. Bóstwo, ubrane w rzymską tunikę i czapkę frygijską, przytrzymuje zwierzę...

Tagi: mitologia obrzędy płaskorzeźba 3D zwierzęta 3D plus bogowie wierzenia domena publiczna
Tematy: religijność wyrzeźbione śmierć
Technika: rytowanie kucie rzeźbienie
Materiał: marmur biały
Mumia Aset-iri-khet-es

Mająca ponad 2 tysiące lat mumia pochodzi z wykopalisk prowadzonych w 1907 roku w el-Gamhud przez pierwszego polskiego egiptologa, Tadeusza Smoleńskiego. Kapłanka bogini Izydy – Aset-iri-khet-es – spoczywa w trumnie z okazałym wypukłym wiekiem. Dzięki badaniom przeprowadzonym w 1996 roku ustalono, że była to młoda kobieta, która zmarła ok. 2 tysiące 300 lat temu w wyniku utraty krwi spowodowanej przebiciem tętnicy przez pękniętą kość podudzia. Specjalistom udało się określić m.in. kod genetyczny zmarłej i jej grupę krwi. To największy pod względem rozmiarów obiekt ze zbiorów egiptologicznych w Polsce i najlepiej przebadany przez specjalistów.

Tagi: wykopaliska śmierć starożytny Egipt mitologia archeologia 3D plus bogowie domena publiczna mumia
Tematy: religijność wydobyte z ziemi śmierć
Technika: mumifikowanie
Materiał: płótno nasączone żywicą
Mumia zbożowa z woskową maską Ozyrysa

Obiekt został zakupiony u Mohareba Zaaki w Kairze przez żołnierzy Samodzielnej Brygady Strzelców Karpackich podczas II wojny światowej. Mumia ma pozłacaną woskową maskę. Sarkofag z głową Horusa i prążkowaną peruką na piersi ma zawieszony naszyjnik złożony z kapliczki, z ibisem wewnątrz...

Tagi: grób śmierć starożytny Egipt mitologia 3D bogowie domena publiczna mumia
Tematy: religijność śmierć
Technika: złocenie wyciskanie w formie polichromowanie
Materiał: drewno złoto wosk płótno nasączone żywicą muł
Mumia zbożowa ze srebrną maską Ozyrysa

Mumie zbożowe stanowią rzadkość w kolekcjach egiptologicznych, a już ozdobione srebrną maską znane są zaledwie trzy. Jedna znajduje się w Muzeum Sztuk Pięknych w Budapeszcie, a dwie – w krakowskim Muzeum Archeologicznym. Co w sobie kryją i do czego służyły? Otóż tak naprawdę nie są mumiami, a pseudomumiami, pełniącymi w czasach starożytnego Egiptu funkcję kultową, a nie funeralną. Zawierają ziemię (muł nilowy) zmieszaną z ziarnem jęczmienia, które pod wpływem wilgotności kiełkowało, symbolizując zmartwychwstanie Ozyrysa, a tym samym wiecznie odradzającą się naturę.

Tagi: starożytny Egipt mitologia archeologia 3D maska 3D plus bogowie WMM Plus domena publiczna mumia
Tematy: religijność wyrzeźbione zaskakujące
Technika: złocenie wyciskanie w formie
Materiał: drewno srebro wosk płótno nasączone żywicą muł
Fragment całunu

Całun został zakupiony w Muzeum Egipskim w Kairze przez żołnierzy Samodzielnej Brygady Strzelców Karpackich podczas II wojny światowej i przekazany do Muzeum Archeologicznego. Prawa część całunu przedstawia zmarłego jako Ozyrysa. Głowę w peruce zdobi korona ze strusich piór z dyskiem...

Tagi: śmierć II wojna światowa starożytny Egipt mitologia tkanina 2D bogowie domena publiczna
Tematy: religijność namalowane śmierć
Technika: malowanie
Materiał: len płótno nasączone żywicą
Fragmenty bandaża mumijnego

Fragment tkaniny stanowił część bandaży spowijających mumię po balsamowaniu. Na zachowanej części bandaży ukazany jest symboliczny fronton świątyni w postaci gzymsu, wsparty na papirusowej kolumnie (druga znajdowała się prawdopodobnie z niezachowanej strony przedstawienia). Wewnątrz „budowli” widoczne są dwa rzędy postaci w kształcie mumii. Górny rejestr przedstawia 15 bóstw, dolny – 19. Wszystkie zwrócone są w lewo, a ich głowy wieńczy pióro Maat – symbol sprawiedliwości. W dłoniach trzymają noże, którymi symbolicznie przecinają sprawiedliwość. Prawą stronę bandaża zajmuje inskrypcja hieratyczna (rodzaj pisma hieroglificznego), złożona z ośmiu linii tekstu.

Tagi: śmierć starożytny Egipt mitologia tkanina archeologia 2D bogowie domena publiczna mumia
Tematy: religijność namalowane śmierć napisane
Technika: rysunek tuszem
Materiał: tusz płótno nasączone żywicą
Wyświetlanie 1 - 20 z 33 rezultatów.
z 2
Pierwszy Poprzedni 1 2 Następny Ostatni

Wejdź Między Muzea Małopolski

  • Mapa strony
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Udostępnij

Projekt Wirtualne Muzea Małopolski jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz  Województwo Małopolskie, jako przedsięwzięcie realizowane przez Departament Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego i  Małopolski Instytut Kultury we współpracy z 35 muzeami z Małopolski.