|
Silnik lotniczy „Antoinette” — model V8 Francuski Antoinette V–8, powstały w latach 1908—1909, jest najstarszym silnikiem lotniczym w zbiorach Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Jego konstruktorem był Léon Levasseur, który wcześniej zajmował się konstrukcjami napędów do łodzi motorowych... |
Patera srebrna pułkownika pilota Stanisława Skarżyńskiego 8 maja 1933 roku na jednomiejscowym samolocie polskiej konstrukcji RWD-5bis (znaki SP-AJU), przebudowanym z samolotu turystycznego, kpt. pil. Stanisław Skarżyński jako pierwszy Polak przeleciał przez Ocean Atlantycki — z zachodniego wybrzeża Afryki (Saint Louis w Senegalu) do Maceió... |
Pamiątkowa tablica Aeroklubu Niemiec dla porucznika pilota Franciszka Żwirki W lipcu 1930 roku dwójka wybitnych lotników, Franciszek Żwirko wraz ze Stanisławem Wigurą, wzięła udział w międzynarodowych zawodach samolotów turystycznych Challenge 1930 na samolocie RWD-4. 25 lipca piloci musieli się jednak wycofać na skutek awarii silnika, po przymusowym lądowaniu w Hiszpanii... |
Czy wiesz, że Pierwsze kroki Antoinette Sukces braci Wright, którzy 17 grudnia 1903 roku wzbili się w powietrze na wysokość 37 m (wcześniej 14 grudnia Orville Wright odbył nieudany lot na wysokość 36 m), rozpalił wyobraźnię konstruktorów. Barierą odległości, którą za wszelką cenę starano się pokonać, stał się kanał La Manche... |
Czy wiesz, że Szachownica na skrzydłach Skąd wzięła się szachownica, która do dziś jest znakiem rozpoznawczym polskiego lotnictwa wojskowego? Wszystko za sprawą por. Stefana Steca, który na kadłubach dwóch samolotów, na których wykonywał loty, miał wymalowany znak czteropolowej szachownicy. Znak do tego stopnia przypadł do gustu dowódcy wojsk lotniczych ppłk. Hipolitowi Ossowskiemu, że 1 grudnia 1918 roku wydał on rozkaz sankcjonujący go jako rozpoznawczy dla samolotów polskiego lotnictwa wojskowego. |
Orzeł czapkowy lotniczy, kombatancki Orzeł lotniczy nawiązujący do przeznaczonych dla lotników orłów wz. 36 (oparty na orle wojskowym wz.19, ze stylizowanymi skrzydłami husarskimi). Wytłaczany z blachy alpakowej, zaczep dorobiony wtórnie. Od orłów wz. 36 różni go kilka szczegółów... |
Czy wiesz, że Relacja kpt. Romana Borowca z opisem zniszczenia samolotu 11 IX 1939 r. MAR. A II. 4/1 (2) 4 [druk.] kpt. mar. [pil.] Borowiec Roman O.R.P. „Błyskawica” Cowes 4.VII 1945 r Sprawozdanie w myśl Rozkazu Dziennego Nr. 35 Szefa K.M.W z dnia 7.VI 1945 r... |
Opaska Związku Obrońców Lwowa z 1918 roku Opaska porucznika pilota Rudolfa Weydego, jednego z uczestników walk o Lwów w 1918 roku i członka lotniczej Sekcji Obrony Lwowa. Unikatowa opaska Związku Obrońców Lwowa z listopada 1918 roku, wprowadzona w latach 1934–1938, nadawana jako symbol członkostwa na podstawie obowiązkowej rejestracji i weryfikacji... |
Silnik lotniczy „Argus” — model As-5 Na niezwykle bogatej ekspozycji silników lotniczych w Muzeum Lotnictwa w Krakowie przyciąga uwagę wielki, 24-cylindrowy silnik, z cylindrami ułożonymi po cztery w sześciu rzędach — taki układ można nazwać „podwójnym W”. Był przez wiele lat bardzo tajemniczym... |
Silnik lotniczy Mercedes Benz — model F–7502 Ogromne zainteresowanie lotnictwem po I wojnie spowodowało pojawienie się małych samolotów sportowych i konieczność skonstruowania dla nich małych silników lotniczych. W Niemczech taki silnik skonstruował dr Ferdinand Porsche pracujący w latach 20. w firmie Daimler w Stuttgarcie. |
Patent oficerski kapitana pilota Romana Florera Po wybuchu I wojny światowej Roman Florer otrzymał przydział jako obserwator na front serbski i włoski w 4. Eskadrze Lotniczej. Na przełomie 1914 i 1915 roku został skierowany na kurs pilotów do Wiener Neustadt. Po ukończeniu kursu powrócił na front jako pilot w 27. Eskadrze Lotniczej. |
Flaga lotniskowa Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie Na podstawie ustawy z dnia 22 sierpnia 1940 roku i umowy z dnia 11 czerwca 1940 roku pomiędzy rządami brytyjskim i polskim, strona brytyjska zezwoliła na utworzenie dwóch dywizjonów bombowych z ośrodkiem szkolnym i wprowadziła dualizm dowódczy oraz prawo posługiwania się polskimi symbolami... |
Zasobnik zrzutowy bębnowy, tzw. celka Jest to jeden z elementów brytyjskiego zasobnika zrzutowego, który składał się z szeregu takich segmentów. Posiada on prostą konstrukcję cylindra zaopatrzonego w pokrywy. W celu umożliwienia transportowania po wyjęciu z kontenera posiada uchwyty do przenoszenia. W zbiorach muzealnych... |
Kombinezon lotniczy RAF (Royal Air Force) Kombinezon lotniczy wykonany z brązowej satyny na watolinie, zapinany z przodu na metalowy suwak. Nogawice od stanu do dolnych krawędzi i z boku zapinane na metalowe suwaki. W okolicy kroku, po lewej stronie wszyta kieszeń wewnętrzna zapinana pionowo na klapę. Na lewym rękawie na wysokości łokcia... |
Naszywki z kombinezonu kosmicznego generała pilota kosmonauty Mirosława Hermaszewskiego Mirosław Hermaszewski — generał brygady Wojska Polskiego, kosmonauta, pierwszy i jedyny Polak, który odbył lot w kosmos. W 1976 roku został wyłoniony z grona kilkuset polskich pilotów wraz z płk. Zenonem Jankowskim jako kandydat do lotu kosmicznego w ramach międzynarodowego programu Interkosmos. Od godziny 17.27 27 czerwca do godziny 16.31 5 lipca 1978 roku wraz z Piotrem Klimukiem odbywał lot na statku Sojuz 30 i po dwóch dniach lotu dołączył do stacji orbitalnej Salut 6. Po wykonaniu programu badawczego 5 lipca w stepach Kazachstanu odbyło się lądowanie. |
Książka lotów porucznika pilota Stefanii Wojtulanis-Karpińskiej („Barbary”) Stefania Wojtulanis-Karpińska „Barbara” aktywnie zajmowała się wszystkimi rodzajami sportów lotniczych, począwszy od udziału, jako nawigator, w Krajowych Zawodach Balonowych w 1936 roku. W 1938 roku uczestniczyła, także jako nawigator, w VIII Krajowych Zawodach Lotniczych. |
Silnik „Walter HWK” — model 109-507 Silnik marszowy przeznaczony do napędu niemieckiej kierowanej bomby latającej Henschel Hs 293. Jego konstrukcja powstała w małym zakładzie doświadczalnym „H. Walter K.G.” w Kiel (Kilonia) kierowanym przez prof. Hellmutha Waltera, który od 1935 roku zajmował się praktycznym zastosowaniem nadtlenku... |
Kordzik lotniczy (polski) Kordzik lotniczy (polski, wz. 24) wykonany przez Fabrykę Broni Siecznej Gabriela Borowskiego. Elementy metalowe (za wyjątkiem głownii) oksydowane na kolor starego srebra, pochwa metalowa obciągnięta czarną skórą. Kordzik o głowni niklowanej, polerowanej. Wzdłuż progu sygnatura firmy. Głowica u góry ma kształt ściętego ostrosłupa. Ozdobne pierścienie na rękojeści i pochwie z ornamentem ze skierowanymi w prawą stronę... |
Tablica lotów 308. Krakowskiego Dywizjonu Myśliwskiego Drewniana, czarna tablica lotów (najprawdopodobniej replika) 308. Krakowskiego Dywizjonu Myśliwskiego z umieszczonymi wpisami kredowymi przydziału lotów operacyjnych z 1945 roku. Eksponat szczególnie cenny z uwagi na fakt, iż Dywizjon kontynuował tradycje 2. Pułku Lotniczego w Krakowie (z tego pułku... |
Legitymacja 7. Eskadry Myśliwskiej im. Tadeusza Kościuszki Legitymacja nr 84 do odznaki legendarnej 7. Eskadry Myśliwskiej (tzw. Eskadry Kościuszkowskiej) walczącej w obronie polskich Kresów w 1920 roku. W skład tej wyjątkowej jednostki oprócz Polaków wchodzili również ochotnicy amerykańscy. Legitymacja należała do mjr. pil. Teofila Dziamy i została... |