• A
  • A
  • A
PL   |   ENG
WITAJ NIEZNAJOMY! ZALOGUJ SIĘ NOWE KONTO
Tagi   wyszukiwarka obiektów

Wirtualne Muzea Małopolski

  • Strona główna
  • Obiekty
  • Interpretacje
  • Ćwiczenia
  • Audio
  • Społeczność
  • O nas
  • Muzea
  • Wszystko
  • Obiekty (26)
  • Czy wiesz, że (5)
  • Interpretacje (0)
  • Ćwiczenia (0)
  • Wydarzenia (0)
  • Wpis bloga (1)
  • Tematy
  • religijność (31)
  • stroje (12)
  • znane postaci (5)
  • wielokulturowość (3)
  • wyrzeźbione (3)
  • wydobyte z ziemi (2)
  • teatr (1)
  • góry (1)
  • zaskakujące (1)
  • śmierć (1)
  • napisane (1)
  • Tagi
  • liturgia (32)
  • domena publiczna (25)
  • sztuka sakralna (25)
  • kościół (24)
  • 3D (22)
  • katolicyzm (22)
  • rzemiosło (19)
  • kapłan (12)
  • kielich (10)
  • strój (10)
  • tkanina (10)
  • złotnictwo (10)
  • techniki zdobnicze (9)
  • naczynie (7)
  • magnateria (6)
  • renesans (6)
  • barok (5)
  • chrześcijaństwo (5)
  • religia (5)
  • 2D (4)
  • Chrystus (4)
  • gotyk (4)
  • licencje Creative Commons (4)
  • ornament (4)
  • Jan Paweł II (3)
  • romanizm (3)
  • tradycja (3)
  • warsztat (3)
  • 3D plus (2)
  • Biblia (2)
  • Chrystus Zmartwychwstały (2)
  • Karol Wojtyła (2)
  • herb (2)
  • kult (2)
  • obrzędy (2)
  • rzeźba (2)
  • wielokulturowość (2)
  • © wszystkie prawa zastrzeżone (2)
  • średniowiecze (2)
  • święci (2)
  • Boże Narodzenie (1)
  • Cesarstwo Rzymskie (1)
  • Chrystus Ukrzyżowany (1)
  • Kraków (1)
  • Matka Boska z Dzieciątkiem (1)
  • Muzeum Archidiecezjalne Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie (1)
  • Muzeum Narodowe w Krakowie (1)
  • Młoda Polska (1)
  • Rzym (1)
  • Stanisław Witkiewicz (1)
  • WMM Plus (1)
  • Wadowice (1)
  • Wielkanoc (1)
  • cechy rzemieślnicze (1)
  • cerkiew (1)
  • gestapo (1)
  • judaika (1)
  • kabaret (1)
  • kolęda (1)
  • król (1)
  • księga (1)
  • lalki (1)
  • rokoko (1)
  • styl zakopiański (1)
  • szopka (1)
  • teatr (1)
  • wierzenia (1)
  • wojna (1)
  • zapach (1)
  • święto (1)
  • Żydzi (1)
Wyświetlanie 1 - 20 z 32 rezultatów.
z 2
Pierwszy Poprzedni 1 2 Następny Ostatni
 
Misa kościelna

Naczynie cynowe identyfikowane jako misa kościelna. Mogło służyć w czasie chrztu lub w czasie innych czynności liturgicznych, na przykład jako umywalka kapłańska, tak zwany lawaterz. Pochodzi prawdopodobnie z jednego z drewnianych kościołów w Kętach, które zostały rozebrane na polecenie władz austriackich. Kościoły te znajdowały się przy ulicy Świętokrzyskiej i Wszystkich Świętych. Rozebrano je po wielkim pożarze w 1797 roku.

Tagi: naczynie liturgia kościół 3D domena publiczna
Tematy: religijność
Technika: rytowanie odlewanie
Materiał: cyna
Czy wiesz, że Przenośny tron

Feretron oznacza z gr. pheretron — nosze (łac. feretrum ‒ nosze, mary, katafalk), gdyż były to właśnie nosze, często z drążkami służące już w starożytnej Grecji do noszenia figur bóstw.
Feretronem  nazywany jest szczególny rodzaj obrazów lub rzeźb z przedstawieniami świętych, ustawionych na podstawie, których używano niegdyś w procesji podczas uroczystości kościelnych, a także jako przenośne ołtarze w trakcie pielgrzymek.

Tagi: religia tradycja święci sztuka sakralna liturgia © wszystkie prawa zastrzeżone
Tematy: religijność
Żydowska księga bractwa pogrzebowego Chewra Kadisza

Żydowska księga należąca do bractwa pogrzebowego Chewra Kadisza. To modlitewnik w obrządku aszkenazyjskim (Nusach Aszkenaz). Tytuł hebrajski księgi brzmi: Sidur Safa Berura ha-Szalom.

 
Tagi: judaika księga Żydzi 2D wielokulturowość religia liturgia © wszystkie prawa zastrzeżone
Tematy: wielokulturowość religijność śmierć napisane
Technika: druk szycie garbowanie
Materiał: skóra papier
Sutanna księdza Karola Wojtyły

Karol Wojtyła przyjął święcenia kapłańskie 1 listopada 1946 roku z rąk Kardynała Sapiehy. Mszę prymicyjną odprawił następnego dnia w krypcie św. Leonarda w Katedrze Wawelskiej.
Decyzję o wstąpieniu do seminarium podjął w 1942 roku (wstąpił do niego w październiku, choć już od wczesnego dzieciństwa wszystko wskazywało na wybór takiej drogi). Seminarium krakowskie w czasach okupacji działało w konspiracji. Po 6 sierpnia 1944 roku, nazywanym „czarną niedzielą” — kiedy to w wyniku akcji odwetowej za wybuch powstania warszawskiego gestapo zatrzymało bardzo wielu młodych mężczyzn, w tym także duchownych — młodzi klerycy ukrywali się w pałacu biskupim pod opieką kardynała Sapiehy.

Tagi: Jan Paweł II strój Karol Wojtyła liturgia 3D gestapo tkanina kościół kapłan domena publiczna
Tematy: religijność stroje znane postaci
Technika: szycie
Kadzielnica (trybularz)

Jan Branicki z Ruszczy, starosta Niepołomicki w latach 1585-1611, szczególnie dbał o kościelne paramenty (szaty, naczynia liturgiczne i wszelkie sprzęty niezbędne do sprawowania liturgii i celebrowania kultu), fundując dla niepołomickiej świątyni: ornaty, dalmatyki, kapy, alby, kadzielnicę czy ampułki; jego żona Anna: obrusy ołtarzowe, welon, monstrancję i czarną zasłonę na ołtarz używaną podczas Wielkiego Postu. Kadzielnica będąca namacalnym dowodem jego czasów nosi wokół czaszy inskrypcje w języku łacińskim następującej treści: „IOANES DE RVSCZA BRANICZKI WENATOR CRAC’ CAPITANEVS NIEPOLOMIENSIS ECCLESIE DONAVIT”.

Tagi: renesans liturgia kościół 3D obrzędy złotnictwo magnateria zapach sztuka sakralna domena publiczna
Tematy: religijność
Technika: trybowanie cyzelowanie wycinanie puncowanie
Materiał: blacha srebrna
Komża kardynała Karola Wojtyły

Biała, suto marszczona komża zapinana z przodu na guziczek. Przy rękawach zdobiona białym haftem na czerwonej podbitce. Na prawym rękawie widoczne są dwie małe plamki.

Tagi: Jan Paweł II strój Karol Wojtyła liturgia 3D tkanina kościół kapłan domena publiczna
Tematy: religijność stroje znane postaci
Technika: szycie koronka
Materiał: płótno
Stuła krótsza z późnorenesansowego kompletu szat liturgicznych

Stuła krótsza, podobnie jak stuła dłuższa z tego samego kompletu szat, została uszyta z czerwonego atłasu jedwabnego, z wzorem roślinnym broszowanym złotą nicią. Zakończenie obszyto złotą lamówką (galonem) o geometrycznym wzorze o szerokości 1,2 cm. Na zakończeniach i w części środkowej ozdobiono ją krzyżami ze złotej lamówki. Dodatkowo na środku, w XX wieku, doszyto kołnierzyk z kawałka koronki.

Tagi: renesans liturgia kościół kapłan 2D rzemiosło katolicyzm sztuka sakralna domena publiczna
Tematy: religijność stroje
Technika: broszowanie
Materiał: atłas nić metalowa
Stuła dłuższa z późnorenesansowego kompletu szat liturgicznych

Stuła jest częścią stroju liturgicznego używanego w liturgii wielu Kościołów chrześcijańskich. Ten długi pas tkaniny zakładany jest na szyję kapłana, a jego końce swobodnie opadają na pierś (w przypadku diakona zakładana jest ukośnie: z lewego ramienia na prawą stronę). Stuły jako elementu wchodzącego w skład zestawu szat liturgicznych używa się od początku średniowiecza. Symbolizuje ona urząd duchowny jako jarzmo Boże.

Tagi: liturgia kościół kapłan 2D rzemiosło katolicyzm sztuka sakralna domena publiczna
Tematy: religijność stroje
Technika: broszowanie
Materiał: atłas nić metalowa
Czy wiesz, że Skarb wydobyty z ziemi

Marcin Marciniak i Jan Sapiński nie przypuszczali, że poranek 3 maja 1909 roku przyniesie coś szczególnego i w jakikolwiek sposób zmieni ich życie. Podczas pracy w polu, po uderzeniu lemiesza jeden z nich natrafił na twardy przedmiot. Obrośnięte gliną naczynie okazało się jednym z najcenniejszych zachowanych zabytków rzemiosła artystycznego sztuki przedromańskiej związanej z początkiem chrześcijaństwa na ziemiach polskich. 

Tagi: Muzeum Narodowe w Krakowie religia naczynie kielich sztuka sakralna romanizm liturgia licencje Creative Commons
Tematy: wielokulturowość religijność wyrzeźbione wydobyte z ziemi
Monstrancja z Korzkwi

Monstrancja z Korzkwi jest przykładem żywotności form gotyckich i jednocześnie umiejętności łączenia ich z barokowymi, nowoczesnymi w momencie jej powstania. Monstrancja mogła być zmontowana z gotyckiej części górnej oraz XVII wiecznej stopy i trzonu. Istnieje również druga teoria, mówiąca o tzw. „nawrocie do gotyku”, czyli często spotykanym w 1. poł. XVII wieku powrocie do wyrobu anachronicznych wówczas elementów. Jest to przykład długiego okresu produkcji tradycyjnych gotyckich monstrancji wieżyczkowych, gdyż monstrancje promieniste zaczęły pojawiać się w Małopolsce ok. połowy wieku XVII.

Tagi: katolicyzm liturgia złotnictwo rzemiosło 3D barok kościół sztuka sakralna domena publiczna
Tematy: religijność
Technika: złocenie trybowanie cyzelowanie kucie fakturowanie odlewanie
Materiał: srebro
Drewniany kielich kościelny projektu Stanisława Witkiewicza

Pośród przedmiotów przekazanych w 1922 roku do Muzeum przez Marię Dembowską (która wraz z mężem Bronisławem gromadziła jedną z pierwszych kolekcji etnograficznych na Podhalu) znajduje się również drewniany model kielicha kościelnego zaprojektowany przez Stanisława Witkiewicza, a wykonany przez Jędrzeja Trzebunię.

Tagi: techniki zdobnicze kielich styl zakopiański Stanisław Witkiewicz 3D kościół liturgia katolicyzm domena publiczna
Tematy: religijność wyrzeźbione góry znane postaci zaskakujące
Technika: rzeźbienie ryzowanie
Materiał: drewno
Kielich z pateną

Kielich z pateną stanowi dar dla Jana Pawła II od prezydenta Senegalu, Abdou Dioufana, podarowany Ojcu Świętemu podczas pielgrzymki do Senegalu w dniach 19–23 lutego 1992 roku. 

Tagi: katolicyzm liturgia kielich Jan Paweł II złotnictwo rzemiosło 3D kościół sztuka sakralna domena publiczna
Tematy: religijność znane postaci
Technika: złocenie filigran odlewanie
Materiał: srebro
Kielich mszalny gotycki

Na początku 1657 roku na teren Polski południowej wkroczyła licząca 40 tysięcy żołnierzy armia Jerzego II Rakoczego. Wojska te miały wspierać szwedzkie komendy stacjonujące w Krakowie. Okolice Krakowa skazane były na obecność nowych najeźdźców. 26 marca 1657 roku niepołomicka świątynia została ogołocona z wielu kościelnych przedmiotów — dwukrotnie przez Kozaków i raz przez Szwedów.

Tagi: liturgia kościół naczynie gotyk 3D kielich rzemiosło katolicyzm sztuka sakralna domena publiczna
Tematy: religijność
Technika: grawerowanie złocenie cyzelowanie lutowanie polerowanie sztancowanie odlewanie
Materiał: srebro
Tron na monstrancję

Siedemnastowieczny tron na monstrancję wykonany w jednym z bieckich warsztatów snycerskich. Barokowy, architektoniczny. 

Tagi: rzeźba barok 3D warsztat sztuka sakralna liturgia ornament katolicyzm domena publiczna
Tematy: religijność wyrzeźbione
Technika: złocenie srebrzenie stolarka rzeźbienie polichromowanie
Materiał: drewno
Ornat z Wadowic

Prezentowany ornat pochodzi z kościoła parafialnego św. Izydora w Jaroszowicach, jednak funkcjonuje powszechnie pod nazwą „ornat z Wadowic”, gdyż znalazł się później w tamtejszym kościele parafialnym Ofiarowania Najświętszej Panny Marii. W latach 1992–1993 został poddany konserwacji w klasztorze Klarysek w Starym Sączu.

Tagi: Wadowice katolicyzm liturgia tkanina strój rzemiosło gotyk 2D kościół sztuka sakralna kapłan techniki zdobnicze domena publiczna
Tematy: religijność stroje
Technika: haft cieniowany
Materiał: nić jedwabna brokat aksamitny włoski nić metalowa
Ornat w kolorze liturgicznym białym

Ornaty to wierzchnie szaty zakładane przez kapłanów w obrządku rzymskokatolickim do prowadzenia mszy świętej. Ich kolorystyka nie jest obojętna i zależy przede wszystkim od okresu w roku liturgicznym. Prezentowany barokowy ornat reprezentuje tak zwany typ rzymski. 

Tagi: katolicyzm liturgia tkanina strój rzemiosło 3D barok kościół sztuka sakralna kapłan techniki zdobnicze domena publiczna
Tematy: religijność stroje
Technika: malowanie lansowanie haft cieniowany
Materiał: nić srebrna brokat nić złota
Kapa z późnorenesansowego kompletu szat liturgicznych

Kapa to długie i szerokie okrycie, zakładane na ramiona i spinane na piersiach podczas liturgii godzin, sprawowania sakramentów poza mszą św. oraz wystawieniem Najświętszego Sakramentu. Ma prawo ją zakładać: biskup, prezbiter, a za zgodą Stolicy Apostolskiej także diakon. Kolor używanej podczas liturgii szaty nie jest obojętny.

Tagi: liturgia kościół kapłan 3D rzemiosło strój magnateria tkanina katolicyzm sztuka sakralna domena publiczna
Tematy: religijność stroje
Technika: szycie maszynowe broszowanie
Materiał: atłas pasmanteria nić metalowa
Ornat z późnorenesansowego kompletu szat liturgicznych

Ornat ewoluował z wierzchniej szaty rzymskiej, która była rodzajem płaszcza bez rękawów, z jednym tylko małym otworem na głowę. Ornatu używano przy wszystkich czynnościach kapłańskich. Od XIII wieku zaczęto go skracać z boku, by nie krępował rąk, aż w XVII wieku, kiedy pozostały już tylko dwa płaty materiału: z przodu i z tyłu. Równocześnie ornat przyozdabiano coraz bogatszymi haftami.

Tagi: renesans liturgia kościół kapłan 3D rzemiosło strój magnateria tkanina katolicyzm sztuka sakralna techniki zdobnicze domena publiczna
Tematy: religijność stroje
Technika: haft broszowanie lansowanie
Materiał: atłas nić metalowa
Dalmatyka z późnorenesansowego kompletu szat liturgicznych

Dalmatyka noszona była przez Greków i Rzymian jako luźne, sięgające stóp okrycie osób świeckich z długimi szerokimi rękawami oraz dwoma pionowymi purpurowymi pasami, tzw. clavi. W II wieku za pośrednictwem Bizancjum przyjęła się w Zachodniej Europie na terenach dzisiejszej Dalmacji w okresie Merowingów i Karolingów. Dalmatyka funkcjonuje jako szata liturgiczna od V wieku, kiedy to znikła z ubiorów świeckich.

Tagi: renesans liturgia kościół kapłan 3D rzemiosło strój magnateria tkanina katolicyzm sztuka sakralna domena publiczna
Tematy: religijność stroje
Technika: broszowanie
Materiał: atłas nić metalowa
Ornat fundacji Lubomirskich

Ornat biały z haftowaną purpurową kolumną. Rodzaj haftu pozwala go datować na ok. 1600 rok. Został wykonany m.in. złotą i srebrną nicią, ściegami kładzionymi częściowo na podłożeniu na tkaninie jedwabnej lansowanej złotym drucikiem. U dołu szaty w kolumnie ornatu został delikatnie, lecz czytelnie wkomponowany herb rodu Lubomirskich — Szreniawa. Tkanina boków żakardowa z efektem adamaszku, pochodzi z XIX wieku.

Tagi: renesans herb liturgia kościół kapłan 3D rzemiosło strój magnateria tkanina katolicyzm sztuka sakralna techniki zdobnicze domena publiczna
Tematy: religijność stroje
Technika: haft nicią metalową lansowanie
Materiał: tkanina jedwabna drucik pasmanteria nić srebrna nić złota
Wyświetlanie 1 - 20 z 32 rezultatów.
z 2
Pierwszy Poprzedni 1 2 Następny Ostatni

Wejdź Między Muzea Małopolski

  • Mapa strony
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Udostępnij

Projekt Wirtualne Muzea Małopolski jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz  Województwo Małopolskie, jako przedsięwzięcie realizowane przez Departament Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego i  Małopolski Instytut Kultury we współpracy z 35 muzeami z Małopolski.