• A
  • A
  • A
PL   |   ENG
WITAJ NIEZNAJOMY! ZALOGUJ SIĘ NOWE KONTO
Tagi   wyszukiwarka obiektów

Wirtualne Muzea Małopolski

  • Strona główna
  • Obiekty
  • Interpretacje
  • Ćwiczenia
  • Audio
  • Społeczność
  • O nas
  • Muzea
  • Wszystko
  • Obiekty (14)
  • Czy wiesz, że (2)
  • Interpretacje (0)
  • Ćwiczenia (0)
  • Wydarzenia (0)
  • Wpis bloga (0)
  • Tematy
  • religijność (16)
  • stroje (16)
  • znane postaci (5)
  • władza (1)
  • Tagi
  • kapłan (16)
  • kościół (15)
  • domena publiczna (14)
  • strój (14)
  • tkanina (14)
  • liturgia (12)
  • katolicyzm (11)
  • 3D (10)
  • sztuka sakralna (10)
  • rzemiosło (9)
  • techniki zdobnicze (7)
  • Jan Paweł II (5)
  • Karol Wojtyła (4)
  • magnateria (4)
  • renesans (4)
  • 2D (3)
  • chrześcijaństwo (2)
  • herb (2)
  • licencje Creative Commons (2)
  • 3D plus (1)
  • Cesarstwo Rzymskie (1)
  • Muzeum Archidiecezjalne Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie (1)
  • Rzym (1)
  • Wadowice (1)
  • barok (1)
  • gestapo (1)
  • gotyk (1)
  • kult (1)
  • obrzędy (1)
  • ornament (1)
  • religia (1)
  • tradycja (1)
  • wielokulturowość (1)
  • średniowiecze (1)
Wyświetlanie 16 rezultatów.
z 1
Pierwszy Poprzedni 1 Następny Ostatni
 
Sutanna i piuska papieża Jana Pawła II

Biała sutanna zapinana na małe guziki (podobnie jak czerwone buty) stanowi codzienny strój papieża. Biel symbolizuje czystość duszy i ciała. Historia papieskiego stroju takiej barwy sięga czasów Piusa V — dominikanina, który podczas swojego pontyfikatu (1566–1577) wprowadzał postanowienia soboru trydenckiego związane między innymi z odnowieniem obyczajów hierarchii Kościoła.
Sutanna, która należała do Jana Pawła II, jest szczególna ze względu na to, że na jednej z wewnętrznych kieszonek wyszyto adnotację „6–10 VI 1979 r. Kraków” — datę, która pokrywa się z datą pierwszej pielgrzymki do Polski (2–10 VI 1979 roku).

Tagi: Jan Paweł II strój 3D tkanina kościół kapłan techniki zdobnicze domena publiczna
Tematy: religijność stroje znane postaci
Technika: haft szycie
Materiał: wełna ryps
Sutanna księdza Karola Wojtyły

Karol Wojtyła przyjął święcenia kapłańskie 1 listopada 1946 roku z rąk Kardynała Sapiehy. Mszę prymicyjną odprawił następnego dnia w krypcie św. Leonarda w Katedrze Wawelskiej.
Decyzję o wstąpieniu do seminarium podjął w 1942 roku (wstąpił do niego w październiku, choć już od wczesnego dzieciństwa wszystko wskazywało na wybór takiej drogi). Seminarium krakowskie w czasach okupacji działało w konspiracji. Po 6 sierpnia 1944 roku, nazywanym „czarną niedzielą” — kiedy to w wyniku akcji odwetowej za wybuch powstania warszawskiego gestapo zatrzymało bardzo wielu młodych mężczyzn, w tym także duchownych — młodzi klerycy ukrywali się w pałacu biskupim pod opieką kardynała Sapiehy.

Tagi: Jan Paweł II strój Karol Wojtyła liturgia 3D gestapo tkanina kościół kapłan domena publiczna
Tematy: religijność stroje znane postaci
Technika: szycie
Komża kardynała Karola Wojtyły

Biała, suto marszczona komża zapinana z przodu na guziczek. Przy rękawach zdobiona białym haftem na czerwonej podbitce. Na prawym rękawie widoczne są dwie małe plamki.

Tagi: Jan Paweł II strój Karol Wojtyła liturgia 3D tkanina kościół kapłan domena publiczna
Tematy: religijność stroje znane postaci
Technika: szycie koronka
Materiał: płótno
Płaszcz z pelerynką i biret biskupa Karola Wojtyły

Prezentowany obiekt to bordowy płaszcz biskupi Karola Wojtyły zapinany na ozdobną haftkę. W komplecie znajduje się bordowy biret.

Tagi: Jan Paweł II strój Karol Wojtyła 3D tkanina kościół kapłan domena publiczna
Tematy: religijność stroje znane postaci
Technika: szycie
Materiał: wełna
Sutanna i biret kardynała Karola Wojtyły

Czerwona sutanna to strój kardynalski Karola Wojtyły. Wykonano ją z cienkiego materiału. W skład kompletu wchodzi również pelerynka (mucet) wzmocniona dodatkowym podbiciem oraz biret.

Tagi: Jan Paweł II strój Karol Wojtyła 3D tkanina kościół kapłan domena publiczna
Tematy: religijność stroje znane postaci
Materiał: wełna
Racjonał biskupów krakowskich

Najstarsza wzmianka o racjonale biskupów krakowskich znajduje się w Kalendarzu Krakowskim, gdzie pod rokiem 1347 zapisano: obiit Johannes Grotkonis episcopus famosus Cracoviensis, qui [...] racionale quod vocatur alio nomine palium beati Petri, a sede apostolica impetravit (z łac.: „zmarł Jan Grotowic sławnej pamięci biskup krakowski, który […] uzyskał w Stolicy Piotrowej przywilej używania racjonału, zwanego inaczej płaszczem św. Piotra”). W biogramie Grotowica zamieszczonym w Vitae episcoporum cracoviensium Jan Długosz (zm. 1480) opisał okoliczności, w jakich doszło do uzyskania przywileju używania racjonału. Według kronikarza stało się to w czasie pobytu biskupa w Awinione na dworze papieża Benedykta XII w roku 1341.

Tagi: 3D plus sztuka sakralna tkanina kapłan strój techniki zdobnicze katolicyzm średniowiecze herb domena publiczna
Tematy: władza religijność stroje
Technika: haft szycie
Stuła krótsza z późnorenesansowego kompletu szat liturgicznych

Stuła krótsza, podobnie jak stuła dłuższa z tego samego kompletu szat, została uszyta z czerwonego atłasu jedwabnego, z wzorem roślinnym broszowanym złotą nicią. Zakończenie obszyto złotą lamówką (galonem) o geometrycznym wzorze o szerokości 1,2 cm. Na zakończeniach i w części środkowej ozdobiono ją krzyżami ze złotej lamówki. Dodatkowo na środku, w XX wieku, doszyto kołnierzyk z kawałka koronki.

Tagi: renesans liturgia kościół kapłan 2D rzemiosło katolicyzm sztuka sakralna domena publiczna
Tematy: religijność stroje
Technika: broszowanie
Materiał: atłas nić metalowa
Stuła dłuższa z późnorenesansowego kompletu szat liturgicznych

Stuła jest częścią stroju liturgicznego używanego w liturgii wielu Kościołów chrześcijańskich. Ten długi pas tkaniny zakładany jest na szyję kapłana, a jego końce swobodnie opadają na pierś (w przypadku diakona zakładana jest ukośnie: z lewego ramienia na prawą stronę). Stuły jako elementu wchodzącego w skład zestawu szat liturgicznych używa się od początku średniowiecza. Symbolizuje ona urząd duchowny jako jarzmo Boże.

Tagi: liturgia kościół kapłan 2D rzemiosło katolicyzm sztuka sakralna domena publiczna
Tematy: religijność stroje
Technika: broszowanie
Materiał: atłas nić metalowa
Ornat z Wadowic

Prezentowany ornat pochodzi z kościoła parafialnego św. Izydora w Jaroszowicach, jednak funkcjonuje powszechnie pod nazwą „ornat z Wadowic”, gdyż znalazł się później w tamtejszym kościele parafialnym Ofiarowania Najświętszej Panny Marii. W latach 1992–1993 został poddany konserwacji w klasztorze Klarysek w Starym Sączu.

Tagi: Wadowice katolicyzm liturgia tkanina strój rzemiosło gotyk 2D kościół sztuka sakralna kapłan techniki zdobnicze domena publiczna
Tematy: religijność stroje
Technika: haft cieniowany
Materiał: nić jedwabna brokat aksamitny włoski nić metalowa
Ornat w kolorze liturgicznym białym

Ornaty to wierzchnie szaty zakładane przez kapłanów w obrządku rzymskokatolickim do prowadzenia mszy świętej. Ich kolorystyka nie jest obojętna i zależy przede wszystkim od okresu w roku liturgicznym. Prezentowany barokowy ornat reprezentuje tak zwany typ rzymski. 

Tagi: katolicyzm liturgia tkanina strój rzemiosło 3D barok kościół sztuka sakralna kapłan techniki zdobnicze domena publiczna
Tematy: religijność stroje
Technika: malowanie lansowanie haft cieniowany
Materiał: nić srebrna brokat nić złota
Kapa z późnorenesansowego kompletu szat liturgicznych

Kapa to długie i szerokie okrycie, zakładane na ramiona i spinane na piersiach podczas liturgii godzin, sprawowania sakramentów poza mszą św. oraz wystawieniem Najświętszego Sakramentu. Ma prawo ją zakładać: biskup, prezbiter, a za zgodą Stolicy Apostolskiej także diakon. Kolor używanej podczas liturgii szaty nie jest obojętny.

Tagi: liturgia kościół kapłan 3D rzemiosło strój magnateria tkanina katolicyzm sztuka sakralna domena publiczna
Tematy: religijność stroje
Technika: szycie maszynowe broszowanie
Materiał: atłas pasmanteria nić metalowa
Ornat z późnorenesansowego kompletu szat liturgicznych

Ornat ewoluował z wierzchniej szaty rzymskiej, która była rodzajem płaszcza bez rękawów, z jednym tylko małym otworem na głowę. Ornatu używano przy wszystkich czynnościach kapłańskich. Od XIII wieku zaczęto go skracać z boku, by nie krępował rąk, aż w XVII wieku, kiedy pozostały już tylko dwa płaty materiału: z przodu i z tyłu. Równocześnie ornat przyozdabiano coraz bogatszymi haftami.

Tagi: renesans liturgia kościół kapłan 3D rzemiosło strój magnateria tkanina katolicyzm sztuka sakralna techniki zdobnicze domena publiczna
Tematy: religijność stroje
Technika: haft broszowanie lansowanie
Materiał: atłas nić metalowa
Dalmatyka z późnorenesansowego kompletu szat liturgicznych

Dalmatyka noszona była przez Greków i Rzymian jako luźne, sięgające stóp okrycie osób świeckich z długimi szerokimi rękawami oraz dwoma pionowymi purpurowymi pasami, tzw. clavi. W II wieku za pośrednictwem Bizancjum przyjęła się w Zachodniej Europie na terenach dzisiejszej Dalmacji w okresie Merowingów i Karolingów. Dalmatyka funkcjonuje jako szata liturgiczna od V wieku, kiedy to znikła z ubiorów świeckich.

Tagi: renesans liturgia kościół kapłan 3D rzemiosło strój magnateria tkanina katolicyzm sztuka sakralna domena publiczna
Tematy: religijność stroje
Technika: broszowanie
Materiał: atłas nić metalowa
Ornat fundacji Lubomirskich

Ornat biały z haftowaną purpurową kolumną. Rodzaj haftu pozwala go datować na ok. 1600 rok. Został wykonany m.in. złotą i srebrną nicią, ściegami kładzionymi częściowo na podłożeniu na tkaninie jedwabnej lansowanej złotym drucikiem. U dołu szaty w kolumnie ornatu został delikatnie, lecz czytelnie wkomponowany herb rodu Lubomirskich — Szreniawa. Tkanina boków żakardowa z efektem adamaszku, pochodzi z XIX wieku.

Tagi: renesans herb liturgia kościół kapłan 3D rzemiosło strój magnateria tkanina katolicyzm sztuka sakralna techniki zdobnicze domena publiczna
Tematy: religijność stroje
Technika: haft nicią metalową lansowanie
Materiał: tkanina jedwabna drucik pasmanteria nić srebrna nić złota
Czy wiesz, że O ornacie słów kilka

Ornat stanowi podstawowy element stroju liturgicznego używanego przez duchowieństwo podczas sprawowania liturgii. Jest to ubiór wierzchni, zakładany na albę (bądź komżę/rokietę w zależności od godności kościelnej) i stułę. Jego nazwa pochodzi od łacińskiego słowa ornatus, oznaczającego po prostu strój, ubiór. Ornat, mimo zachowania tej samej funkcji i ogólnego kształtu przez wszystkie wieki trwania chrześcijaństwa, przeszedł swoistą ewolucję formalną i symboliczną, przyjmując ostatecznie znany dziś wygląd.

Tagi: strój tkanina Muzeum Archidiecezjalne Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie chrześcijaństwo rzemiosło kapłan liturgia katolicyzm ornament kościół Cesarstwo Rzymskie licencje Creative Commons
Tematy: religijność stroje
Czy wiesz, że Od codzienności do obrzędowości ‒ o pochodzeniu szat liturgicznych

Kapłan każdej z religii ‒ jako osoba godna odprawiania czynności kultowych, pośrednicząca w kontakcie ludzi z bogiem (bogami) ‒ był postacią nobilitowaną w społeczeństwie. Stąd też kapłanów, jako warstwę społeczną, wyróżniał spośród ludności odpowiedni strój, właściwy ich godności i reprezentowanym przez nich czynnościom.
Obecna forma elementów stroju liturgicznego duchownych Kościoła rzymskokatolickiego i obrządku wschodniego ma genezę sięgającą początków chrześcijaństwa. Wyznawcy nauki Chrystusa w związku z niebezpieczeństwem prześladowań i ubóstwem pierwszego Kościoła nie posługiwali się oficjalnym strojem towarzyszącym praktyce kultu. Podczas modlitwy mężczyźni mieli odkrytą głowę, kobiety – przesłoniętą welonem.
Osoby sprawujące liturgię początkowo nie używały specjalnych szat, korzystano z tych, które ówcześnie noszone były przez Rzymian.

Tagi: religia strój tradycja tkanina kult chrześcijaństwo kapłan obrzędy sztuka sakralna liturgia katolicyzm wielokulturowość kościół techniki zdobnicze Rzym licencje Creative Commons
Tematy: religijność stroje
Wyświetlanie 16 rezultatów.
z 1
Pierwszy Poprzedni 1 Następny Ostatni

Wejdź Między Muzea Małopolski

  • Mapa strony
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Udostępnij

Projekt Wirtualne Muzea Małopolski jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz  Województwo Małopolskie, jako przedsięwzięcie realizowane przez Departament Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego i  Małopolski Instytut Kultury we współpracy z 35 muzeami z Małopolski.