• A
  • A
  • A
PL   |   ENG
WITAJ NIEZNAJOMY! ZALOGUJ SIĘ NOWE KONTO
Tagi   wyszukiwarka obiektów

Wirtualne Muzea Małopolski

  • Strona główna
  • Obiekty
  • Interpretacje
  • Ćwiczenia
  • Audio
  • Społeczność
  • O nas
  • Muzea
  • Wszystko
  • Obiekty (6)
  • Czy wiesz, że (3)
  • Interpretacje (0)
  • Ćwiczenia (0)
  • Wydarzenia (0)
  • Wpis bloga (1)
  • Tematy
  • wyrzeźbione (4)
  • ciało (3)
  • miasto (2)
  • religijność (2)
  • namalowane (2)
  • znane postaci (2)
  • wydobyte z ziemi (2)
  • władza (1)
  • stroje (1)
  • zabawa (1)
  • zaskakujące (1)
  • natura (1)
  • Tagi
  • Rzym (10)
  • domena publiczna (6)
  • rzeźba (5)
  • 3D (3)
  • 3D plus (3)
  • licencje Creative Commons (3)
  • wykopaliska (3)
  • 2D (2)
  • WMM Plus (2)
  • alegoria (2)
  • chrześcijaństwo (2)
  • malarstwo (2)
  • mitologia (2)
  • popiersie (2)
  • renesans (2)
  • tkanina (2)
  • zwierzęta (2)
  • Cesarstwo Rzymskie (1)
  • Muzeum ASP w Krakowie (1)
  • Wawel (1)
  • Wirtualna Małopolska (1)
  • Witów (1)
  • archeologia (1)
  • audiodeskrypcja (1)
  • gotyk (1)
  • kapłan (1)
  • katolicyzm (1)
  • kolekcja (1)
  • kościół (1)
  • kult (1)
  • liturgia (1)
  • numizmatyka (1)
  • obrzędy (1)
  • ornament (1)
  • pieniądz (1)
  • portret (1)
  • religia (1)
  • rośliny (1)
  • skarb (1)
  • starożytna Grecja (1)
  • strój (1)
  • sztuka sakralna (1)
  • techniki zdobnicze (1)
  • tradycja (1)
  • wielokulturowość (1)
  • średniowiecze (1)
Wyświetlanie 10 rezultatów.
z 1
Pierwszy Poprzedni 1 Następny Ostatni
 
Rzeźba „Gladiator” Piusa Welońskiego

Pełnoplastyczna, całopostaciowa rzeźba przedstawia gladiatora rzymskiego z uniesionym ramieniem. Na postumencie został wyryty napis: „Ave Caesar! Morituri te salutant” („Niech żyje Cezar! Idący na śmierć cię pozdrawiają”). Gladiator to, sądząc po atrybutach, najprawdopodobniej retiarius (sieciarz). Walczył on trójzębem lub harpunem zrobionym z ości tuńczyka, sztyletem oraz siecią, którą zarzucał przeciwnikowi na głowę.
Polska publiczność zwracała przede wszystkim uwagę na słowiańską fizjonomię wojownika, dopatrując się w dziele Welońskiego ukrytego przesłania narodowego. Świadomość narodowa kazała widzieć w tej klasycznej, na wskroś akademickiej pracy alegorię sytuacji Polaków pod zaborami. Odnajdywano ją w losie rzymskiego gladiatora, którego życie zależne było od jego właściciela.

Tagi: rzeźba Rzym 2D domena publiczna
Tematy: wyrzeźbione ciało
Technika: cyzelowanie szlifowanie polerowanie odlewanie
Materiał: brąz
Rzeźba „Portret Rzymianki”

Głowa portretowa pochodzi z popiersia Rzymianki żyjącej w połowie III wieku. Realistyczny sposób opracowania rysów twarzy ukazuje kobietę w średnim wieku. Duże, patrzące wprost oczy i wąskie lekko zaciśnięte usta sugerują stanowczy charakter. Policzki są mięsiste, lecz z widocznymi kośćmi jarzmowymi, żuchwa masywna, wyraźnie zaznaczono też dość pełny podbródek. Sposób ułożenia włosów oddaje ówczesną modę, odwołującą się do fryzury wprowadzonej przez Julię Domnę, małżonkę cesarza Septymiusza Sewera.

Tagi: rzeźba portret Rzym popiersie 3D 3D plus domena publiczna
Tematy: wyrzeźbione
Technika: kucie rzeźbienie
Materiał: marmur
Rzeźba „Stary centaur”

Rzeźba Centaura jest znacznie pomniejszoną kopią jednej z dwu marmurowych rzeźb odnalezionych w Rzymie w 1736 roku podczas wykopalisk w willi Hadriana. Tak zwane centaury Furietti, nazwane od nazwiska ich znalazcy, Giuseppa Alessandra Furiettiego, znajdują się obecnie w Muzeum Kapitolińskim w Rzymie.

Tagi: alegoria mitologia rzeźba Rzym 3D WMM Plus domena publiczna
Tematy: wyrzeźbione ciało
Technika: cyzelowanie odlewanie kamieniarka
Materiał: brąz marmur
Obraz „Pochodnie Nerona” Henryka Siemiradzkiego

Obraz Henryka Siemiradzkiego Pochodnie Nerona, zwany również Świeczniki chrześcijaństwa, zapoczątkował zbiory Muzeum Narodowego w Krakowie. Artysta uwiecznił na nim jeden z najtragiczniejszych momentów w historii chrześcijaństwa — opisane przez Swetoniusza i Tacyta spalenie rzekomych sprawców pożaru, jaki wybuchł w Rzymie za panowania Nerona w 64 roku n.e.

Tagi: chrześcijaństwo Rzym malarstwo 2D audiodeskrypcja domena publiczna
Tematy: miasto religijność namalowane znane postaci
Technika: malarstwo olejne
Materiał: płótno farba olejna
Czy wiesz, że Od późnoantycznego ornamentu do niderlandzkiej groteski

Na jednym z siedmiu wzgórz rzymskich – Eskwilinie, pod fundamentami średniowiecznych budowli, około 1480 roku odkopano groty pełne antycznych malowideł. La grotte, czyli groty, stanowiły w rzeczywistości ruiny willi cesarza Nerona. Nazywano go Domus Aurea od niezwykle bogatej dekoracji ścian i wewnętrznej części kopuł, które pokryte były złotem i malowidłami. Powstały one między 54 a 68 rokiem n. e. i odpowiadały przełomowi III i IV stylu malarstwa pompejańskiego.

Tagi: renesans rośliny ornament wykopaliska zwierzęta Rzym licencje Creative Commons
Tematy: zaskakujące natura wydobyte z ziemi
Czy wiesz, że Michiel Coxcie w kręgu niderlandzkiego romanizmu

Rzym w XVI wieku wabił artystów Północy zarówno kolejnymi odkryciami antycznych dzieł, jak i powstającymi wówczas pracami mistrzów renesansu – Rafaela, Michała Anioła i Leonarda. Wynikiem tej fascynacji w malarstwie stał się nurt zwany niderlandzkim romanizmem. Jego źródła były dwojakie.
 

Tagi: tkanina renesans Wawel malarstwo Rzym licencje Creative Commons
Tematy: miasto namalowane znane postaci
Skarb z Witowa

Skarb czterech złotych monet rzymskich z V wieku n.e. został znaleziony w Witowie. Są to trzy solidy cesarza Teodozjusza II (402−450) i jeden solid cesarza Walentyniana II (424−455). Pierwsza grupa monet przedstawia na awersie popiersie w zbroi. Imię cesarza wypisane jest w otoku − DN THEODOSI-VS  P.F. AVG. Na rewersie przedstawiona jest siedząca bogini Roma. Waga monet jest znormalizowana (w gramach: 4,444; 4,444; 4,446). Czwarta moneta przedstawia na awersie popiersie cesarza i napis w otoku: DN ILA VALENTI-NIANVS PF AVG. Na rewersie widoczny jest cesarz stojący. Moneta jest nieco lżejsza — jej waga wynosi 4,338 g. Średnica monet zawiera się między 21 a 22 mm.

Tagi: wykopaliska skarb Rzym Cesarstwo Rzymskie popiersie 3D plus numizmatyka pieniądz domena publiczna Witów
Tematy: władza wydobyte z ziemi
Technika: wybijanie
Materiał: złoto
Rzeźba „Młody centaur (śmiejący się centaur)”

Rzeźba Centaura jest znacznie pomniejszoną kopią jednej z dwu marmurowych rzeźb odnalezionych w Rzymie w 1736 roku podczas wykopalisk w willi Hadriana. Tzw. Centaury Furietti, nazwane od nazwiska ich znalazcy, Giuseppe Alessandro Furiettiego, znajdują się obecnie w Muzeum Kapitolińskim w Rzymie.

Tagi: alegoria mitologia rzeźba 3D plus Rzym 3D WMM Plus domena publiczna
Tematy: wyrzeźbione zabawa ciało
Technika: cyzelowanie odlewanie kamieniarka
Materiał: brąz marmur
Czy wiesz, że Od codzienności do obrzędowości ‒ o pochodzeniu szat liturgicznych

Kapłan każdej z religii ‒ jako osoba godna odprawiania czynności kultowych, pośrednicząca w kontakcie ludzi z bogiem (bogami) ‒ był postacią nobilitowaną w społeczeństwie. Stąd też kapłanów, jako warstwę społeczną, wyróżniał spośród ludności odpowiedni strój, właściwy ich godności i reprezentowanym przez nich czynnościom.
Obecna forma elementów stroju liturgicznego duchownych Kościoła rzymskokatolickiego i obrządku wschodniego ma genezę sięgającą początków chrześcijaństwa. Wyznawcy nauki Chrystusa w związku z niebezpieczeństwem prześladowań i ubóstwem pierwszego Kościoła nie posługiwali się oficjalnym strojem towarzyszącym praktyce kultu. Podczas modlitwy mężczyźni mieli odkrytą głowę, kobiety – przesłoniętą welonem.
Osoby sprawujące liturgię początkowo nie używały specjalnych szat, korzystano z tych, które ówcześnie noszone były przez Rzymian.

Tagi: religia strój tradycja tkanina kult chrześcijaństwo kapłan obrzędy sztuka sakralna liturgia katolicyzm wielokulturowość kościół techniki zdobnicze Rzym licencje Creative Commons
Tematy: religijność stroje
Wpis bloga Historia kolekcji odlewów gipsowych z Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie
Zbiór odlewów gipsowych w Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie liczy obecnie 23 eksponaty i jest jedną z trzech krakowskich kolekcji tego typu. Dwie pozostałe należą do Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Politechniki Krakowskiej.
Tagi: zwierzęta średniowiecze rzeźba Wirtualna Małopolska gotyk Muzeum ASP w Krakowie kolekcja archeologia wykopaliska starożytna Grecja Rzym
Wyświetlanie 10 rezultatów.
z 1
Pierwszy Poprzedni 1 Następny Ostatni

Wejdź Między Muzea Małopolski

  • Mapa strony
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Udostępnij

Projekt Wirtualne Muzea Małopolski jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz  Województwo Małopolskie, jako przedsięwzięcie realizowane przez Departament Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego i  Małopolski Instytut Kultury we współpracy z 35 muzeami z Małopolski.