• A
  • A
  • A
PL   |   ENG
WITAJ NIEZNAJOMY! ZALOGUJ SIĘ NOWE KONTO
Tagi   wyszukiwarka obiektów

Wirtualne Muzea Małopolski

  • Strona główna
  • Obiekty
  • Interpretacje
  • Ćwiczenia
  • Audio
  • Społeczność
  • O nas
  • Muzea
  • Wszystko
  • Obiekty (0)
  • Czy wiesz, że (10)
  • Interpretacje (0)
  • Ćwiczenia (0)
  • Wydarzenia (0)
  • Wpis bloga (2)
  • Tematy
  • miasto (1)
  • wielokulturowość (1)
  • religijność (1)
  • teatr (1)
  • zabawa (1)
  • Tagi
  • Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha (12)
  • Japonia (11)
  • licencje Creative Commons (7)
  • © wszystkie prawa zastrzeżone (5)
  • teatr (3)
  • Muzeum Narodowe w Krakowie (2)
  • aktor (2)
  • maska (2)
  • Andrzej Wajda (1)
  • Feliks Manggha Jasieński (1)
  • bogowie (1)
  • kapliczka (1)
  • legenda (1)
  • natura (1)
  • tradycja (1)
  • wierzenia (1)
Wyświetlanie 12 rezultatów.
z 1
Pierwszy Poprzedni 1 Następny Ostatni
 
Czy wiesz, że Fenomen Hokusaia

Hokusai wiódł bardzo aktywne życie. Przeprowadzał się 93 razy, odbywał liczne podróże, dwukrotnie był żonaty, miał kilkoro dzieci. Dzieło jego życia obejmuje około 30 tysięcy obrazów, nie licząc ilustracji do ok. 500 książek. Posługiwał się ponad trzydziestoma imionami artystycznymi. Czasami używał danego imienia przez rok czy dwa, czasem wiele lat.
To właśnie Hokusai swoimi dokonaniami wyniósł krajobraz w drzeworycie do statusu niezależnego gatunku. Oryginalność jego dzieł wynikała z zastosowanej perspektywy, sposobu prowadzenia linii oraz ze specyficznej kombinacji użytych kolorów. Temat i części składowe jego kompozycji były zawsze starannie przemyślane.

Tagi: Japonia © wszystkie prawa zastrzeżone Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Czy wiesz, że Kaligrafia i jej „cztery skarby”

Pomimo współczesnych technologii i nowych stylów pojawiających się w tej dziedzinie sztuki, przybory niezbędne do kaligrafii praktycznie nie uległy zmianie od początków istnienia tej techniki. Były i są podobne do tych, których potrzebował dawniej artysta-malarz. Nazywano je czterema skarbami lub czterema drogocennościami: washi − odpowiedniej jakości, łatwo chłonący wilgoć japoński papier z morwy papierowej, pędzle (grubsze bądź cieńsze) wykonane z włosia zwierzęcego osadzonego na bambusowym lub drewnianym uchwycie, kostka tuszu, którego odpowiednią ilość na bieżąco rozrabiano z wodą, kamień do rozcierania tuszu i dozownik wody. 

Tagi: Japonia © wszystkie prawa zastrzeżone Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Czy wiesz, że Styl Rikō Takahashi

Rikō Takahashi to wybitna japońska artystka kaligrafii tworząca w stylu awangardowym. Dzięki swojej niezwykłej kreatywności i swobodzie wyrażania idei tworzy dzieła wykraczające poza znane kierunki, nie odcinając się zarazem od bogatej tradycji japońskiej kaligrafii. Swoje prace wykonuje na ogół czarnym tuszem na białym papierze − jak w tradycyjnej kaligrafii, często wykorzystuje też kolorowe farby, łącząc je z tuszem. Przy surowej, dwubarwnej (czarno-białej) estetyce kaligrafii zabieg ten daje niezwykły efekt.

Tagi: Japonia © wszystkie prawa zastrzeżone Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Czy wiesz, że Góra Fuji w drzeworytach Hokusaia

W Stu widokach góry Fuji Hokusai daje popis wirtuozerii jako rysownik i autor niezwykle zręcznych, innowacyjnych kompozycji, wykorzystując zaledwie kontur, często bardzo delikatny oraz płaskie plamy szarości w różnych odcieniach. Prosty, elegancki kształt Fuji artysta ukazuje w licznych przemyślanych kontekstach, uwzględniając wszystkie możliwe punkty obserwacji; o różnych porach dnia: o świcie, zachodzie słońca, zmierzchu; w zmiennych warunkach atmosferycznych: podczas pięknej pogody, burzy, w jaskrawym słońcu i we mgle; z różnych stron, zarówno z daleka, jak i z bliska. Czasami góra stanowi dominantę, kiedy indziej jest zredukowana do plamki w oddali i z trudem trzeba jej wypatrywać wśród innych detali.

Tagi: Japonia Feliks Manggha Jasieński © wszystkie prawa zastrzeżone Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Czy wiesz, że O sztuce kaligrafii

Historia japońskiej kaligrafii sięga czasów ok. VI wieku n.e., gdy na wyspach wprowadzono chiński system pisma. Początkowo Japończycy używali w piśmie języka chińskiego, lecz wkrótce zaczęli zapisywać własny język, używając znaków chińskich kanji (jap.) lub je modyfikując. Na bazie chińskich ideogramów pojawiły się japońskie formy pisma sylabicznego służące do zapisu tego języka.

Tagi: Japonia © wszystkie prawa zastrzeżone Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Czy wiesz, że „Suiseki” – kamienne skarby

Kamienie suiseki, ukształtowane siłami natury, przybierające kształt m.in. góry, wyspy, wodospadu czy innych elementów wpisanych w krajobraz (takich jak wiejska chata), zyskały w Japonii rangę dzieła sztuki, które jest podziwiane, oprawiane i eksponowane na specjalnych tacach i rzeźbionych podstawach.

Tagi: Japonia natura licencje Creative Commons Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Czy wiesz, że „Mogiła maski”

Zgodnie z legendą o początkach nō, maska okina spadła z nieba, co potwierdza jej pozaziemski rodowód. Kamień, który wyznacza miejsce spadku, nazywany mogiłą maski, stoi do dziś w miejscowości Kawanishi.

Tagi: teatr maska Japonia licencje Creative Commons Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Czy wiesz, że Od aktora do postaci w teatrze nō

Maska w teatrze nō to z jednej strony przywilej, z drugiej ograniczenie. Jej nakładaniu towarzyszy specjalny rytuał, który odbywa się zawsze w sali lustrzanej, poza sceną – aktor wchodzi do niej przebrany w kostium. Przyjęcie maski-nowej tożsamości jest ostatnim i najważniejszym elementem wcielenia się w postać. Wcześniej aktor oddaje masce pokłon, żeby wyrazić swój szacunek przodkom, którzy nakładali ją wcześniej.

Tagi: teatr aktor maska Japonia licencje Creative Commons Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Czy wiesz, że Poniżane piękno kabuki

Epoka Edo (1600–1868) pod rządami szogunatu była dla Japonii czasem izolacji od wszelkich wpływów zewnętrznych, ale też czasem dobrobytu i spokoju utrwalonego poprzez usankcjonowany porządek społeczny (w silnie zhierarchizowanym społeczeństwie każdy odgrywał określoną rolę, klasę najbardziej...

Tagi: Muzeum Narodowe w Krakowie tradycja teatr aktor Japonia licencje Creative Commons Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Tematy: miasto wielokulturowość teatr zabawa
Czy wiesz, że Miłosierna Kannon

Wraz z pierwszą falą buddyzmu, która ogarnęła cały archipelag, do Japonii przybył hinduski bodhisattwa — Awalokiteśwara. W Indiach był on uważany za spirytualnego syna buddy Amitabhy (po japońsku — Amidy), a także za „ocean współczucia” oraz za wcielenie cnót mahajanistycznych. Po osiedleniu się...

Tagi: Muzeum Narodowe w Krakowie wierzenia kapliczka bogowie Japonia legenda licencje Creative Commons Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Tematy: religijność
Wpis bloga „Japońska jesień”
Pierwsze skojarzenie z jesienią? Kasztany, deszcz, ciepły szalik, kolorowe liście… Japończycy zachwycają się liśćmi klonu. Nadeszła jesień. Mierzymy się z tym tematem, nieprzyjemnym dla niektórych… i ilustrujemy go japońskim szablonem farbiarskim Ise-katagami z motywem gałązek i liści klonu (momiji)....
Tagi: licencje Creative Commons Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha Japonia
Wpis bloga Historia pewnego rysunku
W tym tygodniu stronę główną ilustruje rysunek Kiyomizu-dera, Świątynia Czystej Wody Andrzeja Wajdy z kolekcji
Tagi: licencje Creative Commons Andrzej Wajda Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Wyświetlanie 12 rezultatów.
z 1
Pierwszy Poprzedni 1 Następny Ostatni

Wejdź Między Muzea Małopolski

  • Mapa strony
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Udostępnij

Projekt Wirtualne Muzea Małopolski jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz  Województwo Małopolskie, jako przedsięwzięcie realizowane przez Departament Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego i  Małopolski Instytut Kultury we współpracy z 35 muzeami z Małopolski.