|
Ai Weiwei, „Oil spills” Praca Oil spills została została wykonana w technice ceramicznej, która nieodłącznie kojarzy się z kulturą chińską. Porcelanowe obiekty zostały wypalone w tradycyjnych piecach w Jingdezhen. Sześć elementów z Kolekcji MOCAK-u, które symulują plamy ropy, pochodzi z instalacji składającej się z 25 części. Praca jest komentarzem do współczesnych uwarunkowań ekonomicznych. Jest to symboliczne „zaplamienie” świata przez ropę, która jako surowiec wpływa na politykę międzynarodową. |
Porcelanowy flakon ze sceną rodzajową Porcelanowy flakon perfumowy ma formę przysadzistej prostopadłościennej karafki z krótką szyjką, bez korka. Górna ścianka flakonu dekorowana ornamentem ze stylizowanych liści akantu, ze śladami po złoceniach. |
Wazon porcelanowy z drewnianą podstawą Co ma wspólnego kobaltowy wazon z cesarzem Japonii? Jest podarunkiem japońskiego dworu cesarskiego, przekazanym Muzeum Manggha podczas wizyty cesarza Japonii, Akihito, i jego małżonki, Michiko, 11 lipca 2002 roku. Porcelanowy wazon z drewnianą podstawą zdobiony jest cesarską chryzantemą — herbem przypisanym do tytułu cesarskiego w Japonii. |
Pamiątkowa tablica Aeroklubu Niemiec dla porucznika pilota Franciszka Żwirki W lipcu 1930 roku dwójka wybitnych lotników, Franciszek Żwirko wraz ze Stanisławem Wigurą, wzięła udział w międzynarodowych zawodach samolotów turystycznych Challenge 1930 na samolocie RWD-4. 25 lipca piloci musieli się jednak wycofać na skutek awarii silnika, po przymusowym lądowaniu w Hiszpanii... |
Flakoniki na łańcuszku Dwa flakony perfumowe o płaskich korpusach mają przekrój okrągły i owalny. Oprawiono je w złocony metal... |
Solniczka porcelanowa z figurką Murzynki z koszem Solniczka porcelanowa w kształcie figurki z pojemnikiem na sól. Bardzo dekoracyjna postać murzynki z koszem powstała w najstarszej europejskiej manufakturze porcelany w Miśni, położonej niedaleko Drezna. Została wykonana według modelu opracowanego przez Johanna Friedricha Eberleina w 1741 roku... |
Solniczka porcelanowa chińska Prezentowana solniczka należy do wczesnej ceramiki biało-niebieskiej, czyli dekorowanej błękitem kobaltu. Jest ciekawym przykładem dalekowschodniej porcelany importowanej do Europy, o rzadko występującej formie. Obiekt przebył długą drogę do kolekcji wielickiego muzeum, bowiem powstał w Chinach w okresie Kangxi... |
Miniaturowy flakonik w formie muszli Porcelanowy flakon perfumowy ma formę muszli morskiego ślimaka. Korpus naczynia jest ozdobiony brązowymi plamkami podkreślającymi naturalizm formy przedmiotu. Szyjkę flakonu oprawiono w pozłacany metal i ozdobiono ornamentem roślinnym. |
Flakonik z dekoracją w stylu secesyjnym Porcelanowy flakon perfumowy ma kształt prostopadłościennej karafki o zaokrąglonych kantach. Gwint flakonu oraz zakrętkę wykonano z metalu. Zakrętka jest złocona i ma formę kopulastą. |
Porcelanowy flakon w kolorze kobaltowym ze złoceniami i miniaturą z kwiatami Porcelanowy flakon perfumowy o gruszkowatym kształcie ozdobiono fantazyjnymi uchwytami znajdującymi się po bokach korpusu. Brzusiec naczynia zabarwiono na kolor kobaltowy. Z jednej strony brzuśca umieszczono pole z miniaturą z barwnym bukietem kwiatów, obwiedzioną malowanym złotym obramieniem... |
Para flakonów z motywem kwiatowym Para bliźniaczych porcelanowych flakonów perfumowych ma formę przysadzistych karafek o kształcie zbliżonym do sześcianu. Na bocznych ściankach naczyń namalowane są złotą farbą kompozycje kwiatowe. |
Miniaturowe flakoniki na perfumy Dwa flakony perfumowe mają formę buteleczek o zaokrąglonych kształtach i spłaszczonych brzuścach. To przykład spersonalizowanych pojemników na perfumy, należących do konkretnej osoby o inicjałach C. D. pochodzącej z arystokracji, o czym świadczy korona hrabiowska wkomponowana w górną część inicjału. |
Wazon porcelanowy ozdobiony girlandami Niezwykle efektowne naczynie w formie wazonu z kwiatowymi girlandami w miejscu uchwytów wykonane zostało z porcelany. Kształty naczynia o obszernym, rozszerzanym u góry brzuścu został zatarty przez obfitą plastyczną dekorację kwiatową. Kwiaty wykonano w masie porcelanowej o walorach rzeźbiarskich, uzupełniając je malowanymi iluzjonistycznymi kompozycjami. Naczynie nie ma pokrywki. |
Wazka typu „kantharos” W tarnowskiej kolekcji Korca liczącej 450 pozycji inwentarzowych na szczególną uwagę zasługuje wazka typu kantharos. Wazki tego typu pełniły funkcje dekoracyjne i produkowano je z okazji rocznic lub innych okoliczności. Doskonała jakość wyrobu, elegancja formy i dekoracji świadczą o wysokim poziomie manufaktury w pierwszym 20-leciu XIX wieku. W polskich zbiorach muzealnych podobna wazka znajduje się w kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie. |
Figura Augusta III Sasa Figura wzorowana na obrazie wykonanym w roku 1737 przez Louisa de Silvestre’a, nadwornego malarza Augusta III. Projekt rzeźby został wykonany w styczniu 1740 roku na polecenie hrabiego Henryka Brühla przez Johanna Joachima Kändlera; prace rzeźbiarskie trwały do jesieni 1741 roku, przy współpracy Johanna Friedricha Eberleina i, w niewielkim zakresie, Johanna Gottlieba Ehdera. |
Figurka kobiety karmiącej drób Około połowy XVIII wieku modne stało się zastawianie stołów z okazji największych uroczystości porcelanowymi figurami tworzącymi bogate programy ikonograficzne. Na całej długości stołu, obok srebrnych i porcelanowych naczyń, na lustrzanej tafli lub barwionym piasku komponowano wielopostaciowe dekoracje w formie ogrodowych szpalerów, ulicy czy pałacowej galerii. |
Figurka kobiety sprzedającej winogrona Około połowy XVIII wieku modne stało się zastawianie stołów z okazji największych uroczystości porcelanowymi figurami tworzącymi bogate programy ikonograficzne. Na całej długości stołu, obok srebrnych i porcelanowych naczyń na lustrzanej tafli lub barwionym piasku komponowano wielopostaciowe dekoracje w formie ogrodowych szpalerów, ulicy czy pałacowej galerii. |
Figurka kobiety w stroju łowieckim Około połowy XVIII wieku modne stało się zastawianie stołów z okazji największych uroczystości porcelanowymi figurami tworzącymi bogate programy ikonograficzne. Na całej długości stołu, obok srebrnych i porcelanowych naczyń na lustrzanej tafli lub barwionym piasku komponowano wielopostaciowe dekoracje w formie ogrodowych szpalerów, ulicy czy pałacowej galerii. |
Figurka Polaka Około połowy XVIII wieku modne stało się zastawianie stołów z okazji największych uroczystości porcelanowymi figurami tworzącymi bogate programy ikonograficzne. Wśród przedstawień typów narodowych, niewątpliwie egzotycznych dla zachodniej Europy, znalazła się duża seria Polaków, których bogate sarmackie stroje czy wschodnia dekoracja zakrzywionych szabli musiała fascynować na saskim dworze. |
Figurka Polaka Około połowy XVIII wieku modne stało się zastawianie stołów z okazji największych uroczystości porcelanowymi figurami tworzącymi bogate programy ikonograficzne. Wśród przedstawień typów narodowych, niewątpliwie egzotycznych dla zachodniej Europy, znalazła się duża seria Polaków, których bogate sarmackie stroje czy wschodnia dekoracja zakrzywionych szabli musiała fascynować na saskim dworze. |