Płyta renesansowa fundacji Mikołaja Ligęzy Czas powstania 1570 Wymiary wysokość: 88 cm, szerokość: 73 cm Numer inwentarzowy MB/5535, AH/3578 Muzeum Muzeum Ziemi Bieckiej Tematy władza, miasto, wyrzeźbione, pamięć Technika kamieniarka, kucie, rzeźbienie, rytowanie Materiał piaskowiec Prawa do obiektu Muzeum Ziemi Bieckiej Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski Tagi herb, renesans, 3D, magnateria, płaskorzeźba, 3D plus, domena publiczna Płyta fundacyjna Mikołaja Ligęzy znajdowała się pierwotnie nad bramą wjazdową do miasta Biecz. Mikołaj Ligęza z Bobrku (ok. 1530–1603) w roku 1561, dzięki małżeństwu z Elżbietą Jordanówną, uzyskał starostwo bieckie, natomiast w 1575 z rąk Jana Tarły — województwo bieckie. Płyta ma formę stojącego prostokąta. Dwie trzecie jej wysokości zajmuje płaskorzeźbiona tarcza z herbem Mikołaja Lizęgi — Półkozic. Ponad nią klejnot w formie hełmu i półkozicy, zwróconej profilem. Herb ujęty labrami utworzonymi z mięsiście rzeźbionych liści akantu, układających się łukowato. Tarczę herbową flankują dodatkowo dwa herby: Leliwa i Trąby. Pierwszy herb odnosi się do matki Mikołaja Ligęzy — Zofii z Tarnowskich, drugi zaś do jego żony — Elżbiety z Jordanów. W dolnej części płyty w polu ujętym ramą znajduje się rytowana inskrypcja fundacyjna: „NICOLAVS LIGEZA DE BOBREK. CASTELLANVS/ ZAWICHOSTEN CAPTES VIR SVMMA HVMANI/[T]ATE ET LIBERALITATE SVATAM DOMI QVAM/ […]TORIS CONSPICVVS HANC PORTAM PVBLICA/ […]AXO MARMORIO SVB DIPLOMATE SVO IN CA/PITE ASINI EXPRÆSSO ADORNAVIT ET IN / PERPETVAM MEMORIAM HVIC PARIETE AP/PLICAVIT ANACHRONATO M·D·L·X·X” Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.