Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Obiekty
wszystkie
Wyczyść filtr
Pokaż filtr
Ukryj filtr

Maszkara „Turoń” ze Starego Sącza

Turoń — a właściwie łeb turonia, czyli wykonana z kilku sporych kawałków drewna zbitych gwoździami zwierzęca głowa z rogami i uszami, osadzona na kiju. Ten łeb turonia pochodzący ze Starego Sącza z 1908 roku, tak jak i inne jemu podobne, już od samego początku w Muzeum Etnograficznym w Krakowie pokazywany był na wystawie stałej w takiej formie, w jakiej był użytkowany, czyli jako część maszkary zwierzęcej, przebrania postaci z grupy kolędniczej. Osadzony zatem na stelażu imitującym człowieka stojącego w pozycji pochylonej, okrytego w całości derką lub kocem, udającego w ten sposób zwierzę nazywane turoniem.

Rzeźba „Chrystus Frasobliwy” Leona Kudły

Autor rzeźby, Leon Kudła, jest zaliczany do grona najwybitniejszych twórców nieprofesjonalnych. Rzeźba ukazuje Chrystusa Frasobliwego. Wizerunek ten nawiązuje do Pasji i jest jednym z najpopularniejszych tematów podejmowanych przez rzeźbiarzy ludowych i nieprofesjonalnych.

Zabawka „Pochód Lajkonika” autorstwa Jana Oprochy (ojca)

Zabawka–wózek, a właściwie platforma na kółkach z otworami przeznaczonymi na sznurek do ciągnięcia, na której umieszczono 31 figurek chwiejących się na sprężynkach podczas jazdy. Cała zabawka, zarówno wózek, jak i figurki, wykonana jest z drewna, polichromowana. Prostokątna platforma ze ściętymi skośnie rogami oraz kółka pomalowane są na kolor zielony.

Pisanka z Kowna

Pisanka ta może obrazować drogi, jakimi w pierwszych latach istnienia Muzeum Etnograficznego im. Seweryna Udzieli w Krakowie trafiały tu obiekty (także pisanki). Czasem przekazywano tu całe kolekcje zbierane przez lata, a czasem tylko pojedyncze przedmioty efekt ofiarności społecznej, fascynacji i poszukiwań ludoznawczych, a niekiedy przypadkowych spotkań.

Rękopis „List swobody cesarza Franciszka II dla miasta Tarnowa”

Franciszek II, cesarz rzymski, król Niemiec, Węgier, Czech, Dalmacji, Kroacji, Sławonii, Galicji, Lodomerii i Jeruzalem, arcyksiążę Austrii, książę Burgundii i Lotaryngii, wielki książę Toskanii etc., nadaje przywilej udzielający swobód miastu Tarnowowi i jego mieszkańcom. Zatwierdza posiadłości mieszczan tarnowskich i stan posiadania miasta.

Drewniana skrzynia malowana z szufladką

Skrzynie wianne, posagowe stanowiły tradycyjne wyposażenie panny młodej wnoszone przez nią do nowego gospodarstwa. Stawiało się ją naprzeciw drzwi wejściowych, w widocznym miejscu. Duża, malowana była powodem do dumy.

Jarosław Kozłowski, „Wyliczanka”

Instalacja składa się z piętnastu jednakowych, metalowych misek z zaschniętą wewnątrz farbą, każdą w innym kolorze. Na ścianie powieszone zostały obrazy z tkanin wymoczonych uprzednio w farbie z miseczek, oprawione w ramy i przykryte szkłem. Każdej parze „brudząco-czyszczącej” przypisane jest miejsce ludobójstwa. Umywanie rąk jest symbolicznym aktem odsunięcia się od tych zdarzeń i tym samym od odpowiedzialności.

Naczynie na mieszanki suszonych kwiatów potpourri

Porcelanowy wazon w formie urny, z otworami w pokrywce był przeznaczony do przechowywania potpourris, czyli wonnych mieszanek z suszonych ziół i kwiatów. Brzusiec naczynia o przekroju okrągłym, wydłużony, zwężający się ku dołowi i przechodzący w okrągłą stopę na kwadratowej podstawie.

Podłużny flakon w stylu biedermeierowskim

Flakon perfumowy ma formę smukłej fiolki, wykonanej z ręcznie formowanego szkła. Korpus naczynia został oszlifowany z czterech stron w cztery bardzo wąskie fasety. Płaszczyzny faset są malowane ręcznie w uproszczone ornamenty kwiatowe z uproszczoną wicią akantową.

Flakon na perfumy w formie bukłaczka

Porcelanowy flakon perfumowy ma formę bukłaczka o przekroju wieloboku. Korpus naczynia jest prosty, bez zwężeń, zwieńczony wylewem o rozszerzającej się ku góry kryzie, z zatkniętym w niej porcelanowym korkiem.

Flakon na perfumy szlifowany warstwowo

Flakon perfumowy wykonano ze szkła barwionego powierzchniowo na kolor rubinowy i szlifowanego fasetowo. Brzusiec naczynia jest obszerny, taliowany, u góry – rozszerzany z zaokrągleniami. Szyja – szeroka, także szlifowana fasetowo, z kryzą.

Flakon ze szkła mlecznego na wodę kolońską

Wykonany ze szkła mlecznego flakon w formie walcowatej karafki z korkiem ozdobiony jest kompozycją kwiatową oraz malowaną tabliczką z napisem „COLOGNE”.

Porcelanowy flakon z pejzażem

Porcelanowy flakon perfumowy ma okrągły brzusiec kanelowany po bokach, szeroką stopę i wydłużoną szyję. Pozłacany korek porcelanowy ma kształt rozety. Na brzuścu widoczna jest miniatura pejzażowa z widokiem ruin i fragmentu brzegu morskiego.

Flakon porcelanowy z medalionem kwiatowym

Porcelanowy flakon w formie karafki z korkiem, malowany na całej powierzchni na kolor kobaltowy, z owalnymi płycinami z kompozycjami kwiatowymi oraz ze złotymi ornamentami.

Flakon perfumowy z miniaturą kwiatową i złotą kratką regencyjną

Prezentowany porcelanowy flakon o fantazyjnej formie jest bogato zdobiony malowanymi motywami kwiatowymi i złoceniami w stylu rokokowym. Korpus naczynia spoczywa na obszernej stopie uformowanej ze spływających wolut połączonych liśćmi akantu. Brzusiec flakonu ozdobiono finezyjną kompozycją kwiatową.

Porcelanowa buteleczka w formie byka

Porcelanowa buteleczka na perfumy ma kształt figurki zantropomorfizowanego byka lub krowy. Postać ma ludzki tułów i jest wyprostowana. Głowa ma kształt krowiego lub byczego łba, proporcjonalnego do całości ciała. Postać ubrana jest w szeroki zielony płaszcz, sięgający za kolana, białe spodnie oraz czarne półbuty.

Szklany flakon w stylu biedermeierowskim

Szklany flakon perfumowy ma formę prostopadłościennej przysadzistej karafki o krótkiej szyjce z korkiem. Korpus naczynia jest szlifowany fasetowo, z wklęsłościami w miejscu narożników.

Para flakonów perfumowych

Para porcelanowych flakonów perfumowych, w kształcie karafek, z porcelanowymi korkami. Korpusy naczyń wykonane zostały w formie prostopadłościanów o ściętych narożnikach. Zdobienia stanowią złote ornamenty wici roślinnej na czarnym tle.

Porcelanowy flakon z miniaturami pejzażowymi i złoceniami

Porcelanowy flakon w formie karafki, ręcznie malowany i złocony, został ozdobiony miniaturami pejzażowymi. Korpus naczynia jest wieloboczny, w formie zbliżonej do prostopadłościanu z lekko ściętymi narożnikami.

Porcelanowy flakon uformowany w seledynowo-różowe fasety

Porcelanowy flakon perfumowy o tralkowatym kształcie uformowany został w fasety i zwieńczony spiczastym korkiem. Ozdobiono go na całej powierzchni deseniem z gotyckich czworoliści w kwaterach siatki.