Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Obiekty
wszystkie
Wyczyść filtr
Pokaż filtr
Ukryj filtr

Sepet podróżny

Zamykany na kluczyk sepet podróżny ma formę skrzynki i wykonany jest z drewna lakierowanego na czarno. Na wieku z zewnątrz znajduje się okrągła plakieta z bordiurą pozbawiona napisów.

Puchar „Corda Fidelium”

Tło kulturowe epoki w przypadku tarnowskiej kolekcji znajduje swe odpowiedniki w kulturze sarmackiej, charakteryzującej się potrzebą prezentacji zamożności i bogactwa właściciela. Prym szlachty i magnaterii posiadającej w XVIII wieku olbrzymie latyfundia i przywileje wpływał na rozwój i uprzemysłowienie kraju, a także na potrzebę prezentowania majątku i pozycji społecznej.

Flakon z herbem koligacyjnym

Szklany flakon perfumowy ma formę zbliżoną do stożka. Szeroki dół korpusu naczynia w prostej linii przechodzi ku zwężonej górnej części. Pod szyją flakonu znajduje się szeroki pas zagłębienia, szlifowany fasetowo.

Butelka „Parfum King Cairo”

Szklany flakon perfumowy ma formę prostopadłościennej fiolki z metalową zakrętką. Ścianki flakonu zdobione są malowaną dekoracją abstrakcyjną. Na głównej ściance namalowano barwne przedstawienie starożytnego egipskiego bóstwa.

Flakonik z miniaturową sceną pejzażową

Porcelanowy flakon perfumowy jest płaski i ma okrągły brzusiec oraz krótką szyjkę. Boki brzuśca są kanelowane. Na jego płaszczyźnie umieszczono w złotym obramieniu miniaturę z przedstawieniem dwóch budynków na tle drzew.

Flakony perfumowe marki L.T. Piver

Pierwszy, wyższy flakon, z korkiem w kształcie szklanej kuli szlifowanej fasetowo, został zaprojektowany dla wody kolońskiej o romantycznej nazwie La Reine des Fleurs [fr. Królowa Kwiatów]. Drugi flakon został zaprojektowany w kształcie karafki prostopadłościennej, z wybrzuszeniami na ściankach.

Kielich (flet) z herbami „Pogoń” i „Szreniawa”

Jest to jeden z najwyższych zachowanych w polskich zbiorach kielichów szklanych, w całości pokryty szlifowanym wzorem tak zwanej karpiej łuski, jedynej i niepowtarzalnej w swoim rodzaju dekoracji, typowej wyłącznie dla wyrobów Huty Kryształowej w Lubaczowie. Rytowana i szlifowana dekoracja kielicha pozwala łączyć jego powstanie z osobą księcia Pawła Karola Sanguszki (1680–1750) herbu „Pogoń” i jego drugą żoną Marią Anną Lubomirską herbu „Szreniawa”.

Kielich z przedstawieniem 12 miesięcy

Jednym z cenniejszych ze względu na rangę artystyczną przedmiotów w tarnowskim muzeum jest kielich z nakrywą, z przedstawieniem 12 miesięcy. Wiązany jest z Saksonią, z Królewską Hutą Szkła w Dreźnie. Posiada budowę typową dla barowych, okazjonalnych kielichów, a dodatkowo jest wzbogacony stożkowatą ozdobną nakrywą.

Kielich wiwatowy weselny Marcina Mikołaja Radziwiłła herbu Trąby i Aleksandry z Bełchackich herbu Topór

Huta szkła w Nalibokach w dobrach nieświeskiej linii Radziwiłłów została założona przez księżnę Annę z Sanguszków Radziwiłłową, wdowę po Karolu Stanisławie, w roku 1722. Huta była bardzo nowoczesna i znakomicie zorganizowana, nie ustępowała innym europejskim przedsięwzięciom gospodarczym tego rodzaju.

Flakon na perfumy w oryginalnym skórzanym futerale

Flakon perfumowy, w formie karafki, wykonany jest z przezroczystego szkła. Korek flakonu także szklany, w formie gałki ręcznie formowany.

Flakonik secesyjny z motywem owada

Flakon perfumowy niewielkich rozmiarów jest wykonany z bezbarwnego szkła, w kształcie spłaszczonej kuli o ściętej podstawie. Ścianki flakonu ukształtowane są reliefowo w promienie rozchodzące się od podstawy ku górze i krawędziom naczynia. Na flakonie widoczna jest aplikacja w postaci okucia ze złoconego metalu, miejscami zdobionego akcentami zielonej farby emaliowej.

Podłużny flakon w stylu biedermeierowskim

Flakon perfumowy ma formę smukłej fiolki, wykonanej z ręcznie formowanego szkła. Korpus naczynia został oszlifowany z czterech stron w cztery bardzo wąskie fasety. Płaszczyzny faset są malowane ręcznie w uproszczone ornamenty kwiatowe z uproszczoną wicią akantową.

Kielich z przedstawieniem Orfeusza

Dekoracja rytowana na czaszy pucharu ukazuje mitologiczną scenę przedstawiającą Orfeusza siedzącego pod drzewem, grającego na lirze, w otoczeniu zwierząt. Po drugiej stronie napis: „Orphus gra zapewnie z drzewem y zwierzami”. Pisownia z błędami pozwala powiązać ten obiekt z saskimi rytownikami z rodziny Heinzów, pracującymi w tym okresie w radziwiłłowskiej hucie szkła w Nalibokach.

Metalowe lejki i szklana łyżka

Cztery metalowe lejki (jeden z uchem) niewielkich rozmiarów służyły do wytwarzania perfum i wonnych substancji.