Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Obiekty
wszystkie
Wyczyść filtr
Pokaż filtr
Ukryj filtr

Wachlarz z uchwytem z szylkretu

Wachlarz wykonany jest z papieru/skóry (?), ręcznie malowanej przedstawieniami scen w ogrodzie, w trzech osobnych polach. W środkowym, największym polu, przedstawiono scenę picia herbaty w ogrodzie. Dwie damy przy nakrytym stoliku rozmawiają z oficerem w błękitnym mundurze. W tle widoczny jest ogrodowy mur i roślinność.

Wachlarz ze sceną dworską

Wachlarz wykonany jest z tkaniny ręcznie malowanej. W plisach wachlarza widoczne są bogato zdobione pola z różnymi wzorami kwiatowymi, w palecie błękitów i różów, malowanymi farbą (gwasz?), w układzie pionowym. Przez kompozycje kwiatowe przebiegają ornamenty z rombów wyszywanych nicią ze złotem, z dodatkiem cekinów i koralików w rogach. Wzdłuż wachlarza biegnie pas płycin kwadratowych, na przemian brązowych i błękitno-niebieskich, z kwiatami odpowiednio białymi i różowymi, w różnych kompozycjach.

Flakon w stylu biedermeierowskim z imitacją szmaragdu i złotym ornamentem

Flakon perfumowy o butelkowatym kształcie został wykonany ze szkła kryształowego szlifowanego w fasety. Brzusiec naczynia ma smukły, fasetowy kształt, zwężany ku dołowi, a na górze zakończony szyjką o rozszerzonym wylewie. Korek naczynia ma formę kuli, ozdobionej malowanym złotym ornamentem roślinnym.

Flakon na perfumy w formie bukłaczka

Porcelanowy flakon perfumowy ma formę bukłaczka o przekroju wieloboku. Korpus naczynia jest prosty, bez zwężeń, zwieńczony wylewem o rozszerzającej się ku góry kryzie, z zatkniętym w niej porcelanowym korkiem.

Naczynie na mieszanki suszonych kwiatów potpourri

Porcelanowy wazon w formie urny, z otworami w pokrywce był przeznaczony do przechowywania potpourris, czyli wonnych mieszanek z suszonych ziół i kwiatów. Brzusiec naczynia o przekroju okrągłym, wydłużony, zwężający się ku dołowi i przechodzący w okrągłą stopę na kwadratowej podstawie.

Porcelanowe naczynie z ażurową pokrywką na kompozycję z suszonych kwiatów potpourri

Porcelanowy wazon w formie urny, z otworami w przykrywce, przeznaczony jest do przechowywania potpourris, czyli wonnych mieszanek z suszonych ziół i kwiatów. Naczynie o kolistym przekroju i o brzuścu rozszerzającym się ku górze jest przykryte pokrywą z łezkowatymi otworami, zwieńczoną uchwytem w formie pąka kwiatu.

Porcelanowy wazon na kompozycję suszonych kwiatów

Porcelanowy wazon ma formę kielichowatej urny, z otworami w przykrywce. Naczynie jest przeznaczone do ustawiania kompozycji z suszonych kwiatów. Jego obszerny, półkulisty brzusiec spoczywa na kilkustopniowej stopie o okrągłym przekroju, na podstawie kwadratu ze ściętymi narożnikami.

Futerał i flakon marki Roger&Gallet

Kryształowy flakon ma formę karafki o kształcie zbliżonym do prostopadłościanu, z szyjką o szerokiej kryzie, oraz ze szklanym korkiem. Korek w kształcie gałki kryształowej jest szlifowany we wzór fasetowy. Obręcz ze złoconej masy z karminową wstęgą ozdobiono złoconym ornamentem.

Porcelanowy flakon uformowany w seledynowo-różowe fasety

Porcelanowy flakon perfumowy o tralkowatym kształcie uformowany został w fasety i zwieńczony spiczastym korkiem. Ozdobiono go na całej powierzchni deseniem z gotyckich czworoliści w kwaterach siatki.

Flakon ze szkła mlecznego na wodę kolońską

Wykonany ze szkła mlecznego flakon w formie walcowatej karafki z korkiem ozdobiony jest kompozycją kwiatową oraz malowaną tabliczką z napisem „COLOGNE”.

Flakon porcelanowy z medalionem kwiatowym

Porcelanowy flakon w formie karafki z korkiem, malowany na całej powierzchni na kolor kobaltowy, z owalnymi płycinami z kompozycjami kwiatowymi oraz ze złotymi ornamentami.

Flakon perfumowy z miniaturą kwiatową i złotą kratką regencyjną

Prezentowany porcelanowy flakon o fantazyjnej formie jest bogato zdobiony malowanymi motywami kwiatowymi i złoceniami w stylu rokokowym. Korpus naczynia spoczywa na obszernej stopie uformowanej ze spływających wolut połączonych liśćmi akantu. Brzusiec flakonu ozdobiono finezyjną kompozycją kwiatową.

Porcelanowy flakon z miniaturami pejzażowymi i złoceniami

Porcelanowy flakon w formie karafki, ręcznie malowany i złocony, został ozdobiony miniaturami pejzażowymi. Korpus naczynia jest wieloboczny, w formie zbliżonej do prostopadłościanu z lekko ściętymi narożnikami.

Porcelanowy flakon z ozdobnym korkiem

Porcelanowy flakon perfumowy ma formę małej karafki z korkiem. Ozdobiono go ręcznie malowanymi motywami kwiatowymi i złoconymi ornamentami.

Porcelanowy flakon na perfumy z ręcznie malowanymi kwiatami

Porcelanowy flakon perfumowy ma formę małej karafki z korkiem. Ozdobiono go ręcznie malowanymi ornamentami kwiatowymi i złoceniami. Wieloboczny korpus naczynia, w formie zbliżonej do sześcianu ze ściętymi narożnikami...

Porcelanowy flakon na perfumy z ręcznie malowanymi ornamentami kwiatowymi

Porcelanowy flakon perfumowy ma formę małej karafki z korkiem. Zdobią go ręcznie malowane ornamenty kwiatowe i delikatne złocenia. Wieloboczny korpus naczynia jest podzielony naprzemiennie na małe kwatery wypełnione seledynową farbą oraz duże pola pokryte dekoracją w postaci malowanych kwiatów i wici roślinnej.

Skrzyneczka królowej Jadwigi

W inwentarzu katedry na Wawelu z roku 1563 skrzyneczka została odnotowana jako wymagające naprawy repozytorium na relikwie różnych świętych, noszone w procesjach na feretronie podczas tzw. dni krzyżowych (trzy dni poprzedzające uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego). Była ona wówczas przechowywana w większej skrzynce – relikwiarzu. Zapewne po roku 1620, w bliżej nieznanych okolicznościach, została ukryta – wraz z dwoma innymi relikwiarzami – w schowku w katedrze krakowskiej. Odnaleziono ją dopiero przez przypadek w czasie wizytacji przeprowadzonej przez biskupa krakowskiego Albina Dunajewskiego w dniu 18 marca 1881 roku.

Insygnia grobowe królowej Jadwigi

Pod koniec XIX wieku niezwykle silne były nastroje patriotyczne wśród Polaków, a królowa Jadwiga coraz częściej stawała się symbolem świetnej przeszłości narodu pozbawionego wówczas niepodległości. Kult Jadwigi nasilił się szczególnie w dobie obchodów pięćsetlecia chrztu Litwy i unii w Krewie w roku 1886. Do otwarcia grobu Andegawenki doszło 22 stycznia 1887 roku podczas rozpoczętej z inicjatywy kardynała Albina Dunajewskiego konserwacji prezbiterium katedry na Wawelu.

Cesarski zestaw do parzenia herbaty „hiratemae” w sezonie letnim

Chaji trwają kilka godzin, podczas których goście mają okazję skosztować gęstej herbaty koicha i słabej usucha, posilić się lekkim daniem oraz posmakować słodyczy. Wszystkie elementy wybierane są specjalnie na spotkanie. Utensylia dopasowuje się pod względem formy i motywu do okazji i pory roku. Również dania odzwierciedlają sezonowość przyrody. Japończycy, mówiąc o niepowtarzalności każdego chaji, używają zwrotu ichigo ichie – jedyne takie spotkanie w życiu, a kultywowanie takiego sposobu życia Drogą Herbaty (dosłownie: chadō).

Medal Orderu Virtuti Militari

Medal Orderu Virtuti Militari został wykonany na zlecenie Stanisława Augusta Poniatowskiego dla uhonorowania oficerów wyróżniających się w zwycięskiej bitwie pod Zieleńcami (18 czerwca 1792). W pierwszym statucie nazwany Orderem Krzyża Wojskowego, do dziś pozostaje najwyższym polskim odznaczeniem przyznawanym za zasługi militarne.