Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Obiekty
wszystkie
Wyczyść filtr
Pokaż filtr
Ukryj filtr

Szklanica pamiątkowa ze szkła różowego

Najprawdopodobniej szklanica przedstawia popiersie Adolfa Starzeńskiego, upamiętniając jego udział w polskim powstaniu narodowym przeciw Rosji na przełomie lat 1830/1831...

Obraz na szkle „Chrystus w Grobie” z Orawy

Obraz malowany na szkle przedstawia Chrystusa leżącego w grobie. W centrum, nad grobem znajduje się bogato zdobiona kwiatami monstrancja. Stojące po jej obu stronach świece w barokowych lichtarzach sugerują, że jest to nastawa ołtarza. W dolnej części obrazu została ukazana postać leżącego Chrystusa przedstawionego dosyć schematycznie z lekkiego profilu. Motywy roślinne to pękate czerwono-żółte róże charakterystyczne dla zdobnictwa orawskiego.

Kaseta z tryptykiem Józefa Mehoffera

Kaseta drewniana okuta mosiądzem, z dwoma skrzydłami wieka na zawiasach, z mosiężną tarczą z przodu: na niej napis „WIELICZKA” z koroną u góry. Zawiera ona dokument nadania honorowego obywatelstwa miasta Wieliczki dr. Kazimierzowi Junoszy-Gałeckiemu.

Pathé Baby — projektor kinematograficzny firmy Pathé Frères

Pathé Baby (COQ D’OR) — amatorski projektor kinematograficzny na taśmę filmową o szerokości 9,5 mm, wyprodukowany w latach 1937—1940 przez wytwórnię Pathé Frères z Paryża. Założona w 1896 roku firma Société Pathé Frères...

Aparat fotograficzny atelierowy wyprodukowany w Niemczech

Aparat fotograficzny atelierowy na „suche” płyty szklane o maksymalnym formacie 18 x 24 cm, wyprodukowany w latach 80. XIX wieku przez nieznanego wytwórcę na terenie Niemiec. Obiektyw pochodzący z późniejszych lat (1890–1920) Aristostigmat 7 6,5/360 wyprodukowany w firmie Meyer...

Opakowania marki Roger&Gallet

Trzy opakowania marki Roger&Gallet: dwa tekturowe puzderka i szklany flakon.

Perfumy Essence Naïs w futerale

Szklany flakon perfumowy z wydłużoną szyją i szlifowanym szklanym korkiem. Na flakonie umieszczona jest papierowa etykieta w formie kartusza ze złotym ornamentem regencyjnym na błękitnym tle oraz beżowym polem z barwną grafiką i napisami.

Butelka i futerały „Californian Poppy”

Zestaw dwóch tekturowych opakowań i szklanego flakonu na perfumy „Californian Poppy”. Wszystkie przedmioty ozdobione zostały organiczną ornamentyką secesyjną.

Flakoniki na wonne olejki

Prezentowane flakony zostały wykonane z kamionki i ze szkła z dużą ilością zanieczyszczeń. Ich formy są typowe dla naczyń na wonne olejki: walcowate buteleczki lub bukłaczki z wydłużonymi szyjkami.

Lampa naftowa, stołowa

Kiedy Ignacy Łukasiewicz wydestylował naftę i współuczestniczył w skonstruowaniu oświetlanej nią lampy, zrewolucjonizował w istotny sposób dotychczasowy styl i komfort życia. Pod wpływem jego wynalazku pojawiły się lampy o różnym przeznaczeniu, sposobie montowania oraz zdobnictwie.

Szklana moneta pańszczyźniana

Szklana moneta pańszczyźniana będąca zastępczym środkiem płatniczym na terenie dominium Korycińskich. Obiekt niezwykle interesujący, zarówno ze względu na swoją historię, jak i okoliczności towarzyszące jego pozyskaniu przez muzeum. Monety szklane były emitowane w XVII wieku przez Korycińskich herbu Topór, dzierżawców królewskiej wsi Jodłowa, położonej niedaleko Biecza. Skarb takich monet odnaleziono w roku 1890 pod posadzką bieckiego kościoła oraz w roku 1896 w Domu z basztą (obecnie oddziała Muzeum Ziemi Bieckiej) podczas rozbiórki pieca kaflowego.

Warsztat do malarstwa ściennego projektu Wacława Taranczewskiego

Drewniany stolik na metalowych kółeczkach, będący jednocześnie paletą do malarstwa ściennego, zaprojektował Wacław Taranczewski. Artysta w latach 1948–1970 pełnił na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie funkcję profesora, kierując katedrą malarstwa dekoracyjnego.

Tomasz Dobiszewski, z cyklu „Anegdoty”

Obszar eksploracji Tomasza Dobiszewskiego stanowią czas i przestrzeń, ograniczenia percepcji, iluzja oraz zagadnienia interakcji. W pracach, które są dowodami procesów oswajania mediów, nie poprzestaje na czysto konceptualnych strategiach poznawczych, lecz wzbogaca dyskurs o elementy pozaintelektualne: wrażenia sensualne i poznanie intuicyjne. Łączy ze sobą komunikaty czytelne dla różnych zmysłów człowieka, a eksperymentując z fizjologią widzenia czy słyszenia, dąży do pełniejszego i całościowego przekazu z jednej strony, z drugiej zaś pozbawia widza możliwości poznania istoty dzieła.

Hubert Gromny, Xavery Wolski, „Crystal Skulls Are Modern Fakes? Adventure Movie”

Legenda Muhlenberga, hipoteza czasu widmowego, protokoły mędrców Syjonu – spiskowe teorie dziejów od wieków zaprzątają głowy sporej grupy badaczy i miłośników przeszłości, stanowiąc także jeden z bardziej kontrowersyjnych, a równocześnie interesujących elementów współczesnej kultury. Dla Huberta Gromnego i Xaverego Wolskiego stały się one inspiracją do stworzenia instalacji Crystal skulls are modern fakes? Adventure movie. Wychodząc od eklektycznego charakteru teorii spiskowych, czerpiących wyrywkowo z nauk historycznych, popkultury i futurologii, twórcy poddali badaniu typowe ich wyznaczniki i stworzyli nową spiskową narrację. Poddaje ona w wątpliwość oficjalne ustalenia odnoszące się do pochodzenia Słowian.

Flakon z oryginalnymi etykietkami wody kolońskiej Muelhens

Flakon perfumowy na wodę kolońską ma formę walcowatej butelki, wykonanej z przezroczystego szkła. Na szyjce butelki widoczne jest ozdobne wybrzuszenie. Brakuje zakrętki, a w szyjce znajduje się pozostałość korka.

Flakony na wodę kolońską

Trzy flakony perfumowe z etykietami marki Fryderyk Puls.

Kryształowe flakoniki z korkami ze srebra

Prezentowane flakony zostały wykonane ze szlachetnych materiałów, są grawerowane i repusowane. Mają styl męskich flakonów perfumowych – stąd ich skromniejszy charakter. Niemniej posiadają ornamenty z zastosowaniem technik, takich jak: grawerowanie, szlifowanie i repusowanie. Flakony kryształowe były często personalizowane poprzez umieszczanie na nich monogramu, który często miał fantazyjną formę rozbudowanego ornamentu. Srebro było oznaczane próbami jubilerskimi i pochodziło zazwyczaj ze znanych manufaktur jubilerskich. Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standardowy; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}

Flakon „Parfum de mon chateau” w formie zamku

Wykonany ze szkła bezbarwnego flakon perfumowy ma zaskakującą formę zamku. Jego dach stanowi zamknięcie flakonu , wykonane ze szkła złoconego. Styl bryły architektonicznej zamku to tzw. kostium francuski – styl neorenesansowy z elementami barokowymi, charakterystyczny dla 2. połowy XIX wieku.

Flakon perfumowy w stylu secesyjnym

Flakon perfumowy ma kształt prostopadłościennej karafki z korkiem i jest wykonany z bezbarwnego szkła. Na korpusie flakonu widnieje papierowa owalna etykieta z napisem o secesyjnym kroju liter: „Cologne aux Fleurs / Falkiewicz / Poznań”.

Flakon z oryginalnymi etykietkami wody kolońskiej Muelhens

Flakon perfumowy na wodę kolońską ma formę butelki o przekroju koła. Wykonano go z przezroczystego szkła. Szyjka naczynia jest cienka i wysoka, z metalowym korkiem w kształcie korony królewskiej. Na butelce umieszczono dużą, okrągłą papierową etykietę, w kolorze szmaragdowym, z czarnymi napisami i zdobieniami.