Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Czas powstania 2. poł. XX w.
- Wymiary wysokość: 28,1 cm, szerokość: 24 cm, średnica: 24 cm
- Numer inwentarzowy nie nadano numeru inwentarzowego
- Muzeum Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
- Tematy życie codzienne, wokół stołu
- Technika odlewanie, cyzelowanie
- Materiał brąz
- Prawa do obiektu Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
- Prawa do wizerunków cyfrowych wszystkie prawa zastrzeżone, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
- Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski Plus
- Tagi Japonia , ceremonia , naczynie , 3D , WMM Plus , © wszystkie prawa zastrzeżone
Ikebana jest sztuką układania kwiatów opierającą się na tworzeniu harmonii linearnych, asymetrycznych kompozycji z zachowaniem jedności pomiędzy kształtem, rytmem i kolorem użytych materiałów. Komponowanie obejmuje zarówno gałęzie, liście, trawę, kwiaty, jak i same naczynia, a każdy z tych elementów ma przypisane znaczenie symboliczne.
Więcej Ikebana jest sztuką układania kwiatów opierającą się na tworzeniu harmonii linearnych, asymetrycznych kompozycji z zachowaniem jedności pomiędzy kształtem, rytmem i kolorem użytych materiałów. Komponowanie obejmuje zarówno gałęzie, liście, trawę, kwiaty, jak i same naczynia, a każdy z tych elementów ma przypisane znaczenie symboliczne. Wazon i powierzchnia wody, w której zanurza się rośliny, symbolizuje powierzchnię ziemi, z której one wyrastają.
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha ma w swojej kolekcji wazon z brązu przeznaczony do kompozycji typu rikka, pochodzący z najstarszej szkoły ikebany w Japonii — Ikenobō. Jest to dar prof. Satoko Fujity, która w latach 90. XX wieku odwiedzała Polskę, nauczając ikebany i ceremonii parzenia herbaty chadō.
Wazon ma charakterystyczny dla kompozycji rikka kształt z rozłożonym cylindrycznym wlewem, rozchodzącym się do formy płaskiego talerza.
Kształt ten pozwala na harmonijne wyprowadzenie roślin z naczynia do trzech podstawowych punktów w ikebanie, symbolizujących kolejno: niebo, ziemię oraz ludzkość. Ostatecznie kompozycja powinna wyrażać jedność trzech elementów: piękna w sztuce, naturze i pełnego wrażliwości dążenia do harmonii artysty.
Zobacz fotografię Japonki układającej kwiaty z początku XX w. ze zbiorów Biblioteki Polona.
Opracowanie: Joanna Haba (Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha), Redakcja WMM, © wszystkie prawa zastrzeżone
Ostatnie komentarze: