Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 1068
(Głosy: 3)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Góra Fujii jest symbolem Japonii umieszczanym nawet na banknotach, świętą górą, na której — według wierzeń — żyją duchy opiekuńcze kraju. Wyprawa na jej szczyt jest niczym wejście przez warstwę chmur do niebiańskiej krainy zalanej złotym blaskiem.

Więcej

Góra Fuji jest symbolem Japonii umieszczanym nawet na banknotach, świętą górą, na której — według wierzeń — żyją duchy opiekuńcze kraju. Wyprawa na jej szczyt jest niczym wejście przez warstwę chmur do niebiańskiej krainy zalanej złotym blaskiem.
W naszych czasach, gdy loty samolotami stały się codziennością, „dotykanie nieba” nie jest już tak wyjątkowym przeżyciem. Nowe technologie przesłaniają tradycyjne spojrzenie na świat. Czy i Fuji jako symbol stanie się tylko elementem tradycji?
Plakat Zima z serii Zanikająca Japonia może być odczytany dwojako: dosłownie — jako przedstawienie góry niknącej w zadymce śnieżnej. Stożek góry szarzeje w mroku. Drobne płatki śniegu przesłaniające całość odbijają blask księżyca przedstawionego z niezwykłą dokładnością na drugim planie. Można też spojrzeć na Fuji jako na ideę Japonii — zanikająca góra mogłaby się stać obrazem tradycji przesłoniętej przez drobne sprawy współczesności. Czy taka była intencja artysty?
Koichi Sato w swojej twórczości wielokrotnie podejmował tematy związane z tradycyjną kulturą japońską. W zbiorach Muzeum Manggha znajdują się między innymi plakaty jego autorstwa dotyczące ceremonii herbacianej, tańca buyō czy drzeworytów słynnego artysty Sharaku (tw. 1794–1795).

Zobacz plakaty Koichiego Sato w kolekcji nowojorskiego Museum of Modern Art (MoMA).

Opracowanie: Aleksandra Görlich (Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha), Redakcja WMM, © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Plakat „Zima” Koichiego Sato z serii „Zanikająca Japonia”

Zdjęcia

Powiązania


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: