Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Autor Arishige Matsuura
- Czas powstania 2. poł. XX w.
- Wymiary wysokość: kamienia 5,8 cm, podstawy 1,2 cm, długość: kamienia 14,2 cm, podstawy 14,5 cm, szerokość: kamienia 8 cm, podstawy 8,1 cm
- Numer inwentarzowy MSITJM1304ab
- Muzeum Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
- Dostępność w magazynie
- Tematy wyrzeźbione, góry, zaskakujące, natura
- Technika rzeźbienie
- Materiał kamień, drewno mahoniowe
- Data pozyskania 2013, dar Japońskiego Stowarzyszenia Suiseki
- Prawa do obiektu Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
- Prawa do wizerunków cyfrowych wszystkie prawa zastrzeżone, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
- Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski Plus
- Tagi Japonia , rzeźba , tradycja , 3D plus , WMM Plus , © wszystkie prawa zastrzeżone
Jak cenne są kamienie? Jak cenny może być jeden kamień? Okazuje się, że bardzo. Szczególnie gdy mówimy o japońskiej sztuce suiseki. Jak pisze światowy znawca tej dziedziny — Arishige Matsuura, którego kamień typu kamogawaishi na mahoniowej podstawie znajduje się w kolekcji Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha — „Słowo suiseki odnosi się do jednego kamienia, który poprzez swój kształt lub wzór na powierzchni wyraża o wiele więcej niż kamień sam w sobie”.
Więcej Jak cenne są kamienie? Jak cenny może być jeden kamień? Okazuje się, że bardzo. Szczególnie gdy mówimy o japońskiej sztuce suiseki. Jak pisze światowy znawca tej dziedziny — Arishige Matsuura, którego kamień typu kamogawaishi na mahoniowej podstawie znajduje się w kolekcji Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha — „Słowo suiseki odnosi się do jednego kamienia, który poprzez swój kształt lub wzór na powierzchni wyraża o wiele więcej niż kamień sam w sobie. Sztuka suiseki rozwijała się w Japonii przez wiele stuleci, zanim osiągnęła współczesną formę”.
Samo słowo suiseki to skrócona wersja dłuższego wyrażenia sansui-keiseki, będącego określeniem natury — gór, wody i skał. Skrócone suiseki składa się z dwóch słów, oznaczających po japońsku „wodę” (jap. sui, 水) i „kamień” (jap. seki, 石). Suiseki to kamienie, których kształt lub wzór powierzchni jest odbiciem istniejącego krajobrazu bądź innych naturalnych kształtów. Jedną z najpopularniejszych form suiseki jest toyama-ishi (z jap. „odległa góra”), czyli kamień będący wyobrażeniem pojedynczej góry lub wielu szczytów. Inne często spotykane formy krajobrazowe to wodospady, zbiorniki wodne, płaskowyże czy wyspy. W suiseki obok motywów pejzażowych można odnaleźć także kształty odzwierciedlające detale: zniszczoną strzechę górskiej chaty czy opuszczoną łódź nad wodą, jak również przypominające zwierzęta lub postaci ludzkie. Ostatnią kategorią są kamienie z widocznym na powierzchni wzorem kwiatów lub innych elementów przyrody. W przygotowaniu kamienia ingerencja człowieka jest ograniczona do niezbędnego minimum, dlatego tak ważne jest yoseki (dosł. „podnosząc kamienie”), „wychować coś żywego”, co oznacza tutaj „wypielęgnować, jak istotę żywą, kamień, który nabiera patyny (jap. sabi)”. W Japonii yoseki zaczyna się od umieszczenia suiseki na zewnątrz na drewnianych ławach i regularnego podlewania, tak jakby to była roślina. Z czasem stałe moczenie i suszenie, a także wystawienie na działanie słońca, powodują powstanie patyny nadającej kamieniowi tak istotny „dojrzały wygląd”. Proces yoseki wymaga czasu, czasami trzeba na nie czekać długie lata, a systematyczność i cierpliwość są konieczne.
W kolekcji Muzeum Manggha znajdują się dwa okazy suiseki.
Opracowanie: Katarzyna Nowak (Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha), Redakcja WMM, © wszystkie prawa zastrzeżone
Ostatnie komentarze: