Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 1237
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Technika produkcji naczyń z białej porcelany jest uważana za wyjątkowo trudną, ponieważ podczas wypalania w piecu łatwo mogą przeniknąć do środka drobne pyłki, które zabarwią porcelanowe formy, niwecząc w ten sposób cały proces. Jednym z najwybitniejszych współczesnych twórców hakuji jest Manji Inoue (ur. 1929), japoński artysta, który w 1995 roku został uhonorowany zaszczytnym tytułem „Żyjącego Skarbu Narodowego” (Ningen Kokuhō).

Więcej

Hakuji (dosłownie: „biała porcelana”) to typ porcelany japońskiej wykonywanej z wysokogatunkowej białej glinki pokrytej bezbarwnym szkliwem. Biała porcelana została wynaleziona w Chinach pod koniec epoki Dynastii Południowych i Północnych (420–589). Na początku XVII wieku Nabeshima Naoshige, japoński pan feudalny z klanu Saga, sprowadził grupę koreańskich ceramików. Wśród nich był słynny twórca Ri Sampei, który w 1616 roku odkrył w pobliżu góry Izumi (jap. Izumiyama) białą glinkę wysokiej klasy. Jej użycie dało początek produkcji naczyń z porcelany hakuji.
Technika produkcji naczyń z białej porcelany jest uważana za wyjątkowo trudną, ponieważ podczas wypalania w piecu łatwo mogą przeniknąć do środka drobne pyłki, które zabarwią porcelanowe formy, niwecząc w ten sposób cały proces. Jednym z najwybitniejszych współczesnych twórców hakuji jest Manji Inoue (ur. 1929), japoński artysta, który w 1995 roku został uhonorowany zaszczytnym tytułem „Żyjącego Skarbu Narodowego” (Ningen Kokuhō). Podejście mistrza do sztuki cechuje swoista surowość i dyscyplina formalna. Jak sam mówi, „najważniejszym elementem procesu wytwarzania białej porcelany jest kształt, ponieważ kształt sam w sobie jest projektem”. Porcelanowe naczynie jest darem artysty dla Muzeum Manggha.

Opracowanie: Wioletta Laskowska-Smoczyńska (Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha), Redakcja WMM, © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Naczynie „hakuji” Manji Inoue

Zdjęcia

Powiązania

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: