Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 1040
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Rashomon Wojciecha Fangora to ważny plakat do ważnego filmu. O ile film o tym samym tytule z 1950 roku wprowadził nazwisko reżysera Akiry Kurosawy do czołówki światowego kina, o tyle plakat Wojciecha Fangora przyczynił się do spopularyzowania tego dzieła w Polsce. 

Więcej

Rashomon Wojciecha Fangora to ważny plakat do równie istotnego filmu. O ile film, o tym samym tytule, z 1950 roku wprowadził nazwisko reżysera Akiry Kurosawy do czołówki światowego kina, o tyle plakat Wojciecha Fangora przyczynił się do spopularyzowania tego dzieła w Polsce. Scenariusz filmu został oparty na dwóch opowiadaniach japońskiego pisarza Ryunosukiego Akutagawy (W gąszczu oraz Rashomon). Obraz pokazany poza granicami Japonii w 1951 roku od razu zyskał uznanie krytyków i publiczności, co potwierdziły liczne nagrody, między innymi: Złoty Lew MFF w Wenecji (co skrzętnie odnotowano na plakacie), BAFTA dla najlepszego filmu zagranicznego roku czy Specjalny Oskar za wybitne osiągniecie filmowe roku (do roku 1956, kiedy do nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej włączono kategorię Najlepszy Film Obcojęzyczny, tylko 7 razy przyznano nagrody specjalne obrazom zagranicznym).
Prezentowany afisz informuje o treści i rodzaju obrazu, który anonsuje. Utrzymany jest w duchu ilustratorskim, w którym odpowiednio wkomponowane kadry z filmu obrazują zawartą w nim intrygę. Ekspresja przekazu została wzmocniona także czarno-czerwoną kolorystyką dzieła. Co ciekawe, plakat Wojciecha Fangora to dowód pierwszego spotkania polskiego dystrybutora z kinematografią japońską. Błędnie zapisane imię reżysera (Akiro, a nie Akira Kurosawa) oraz odtwórcy roli głównej (Tasziro Mifune, zamiast Toshiro Mifune) przez lata było i jest powielane w polskich publikacjach.    

Opracowanie: Wioletta Laskowska-Smoczyńska (Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha), Redakcja WMM, © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Plakat „Rashomon” Wojciecha Fangora

Zdjęcia

Powiązania


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: