Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Autor Chuei Sekiguchi pseud. Kyōso
- Czas powstania XX w.
- Wymiary wysokość: 135 cm, z oprawą: 166 cm, szerokość: 52 cm, z oprawą: 68 cm
- Oznaczenie autorskie czerwona pieczęć artysty w piśmie pieczętnym
- Numer inwentarzowy MSITJM0359
- Muzeum Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
- Dostępność w magazynie
- Tematy namalowane, napisane
- Technika kaligrafia pędzlem, toczenie
- Materiał drewno, papier, złota farba, lak, tkanina o splocie rypsowym, brokat
- Data pozyskania 1995, dar Japońskiego Towarzystwa Promocji Kaligrafii i Malarstwa Tradycyjnego z Tokio
- Prawa do obiektu Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
- Prawa do wizerunków cyfrowych wszystkie prawa zastrzeżone, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
- Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski Plus
- Tagi Japonia , tradycja , 2D , malarstwo , rośliny , WMM Plus , © wszystkie prawa zastrzeżone
Japończycy od początku swoich dziejów uważnie obserwowali otaczającą ich przyrodę. Jej elementy, w tym rozmaite kwiaty, którym przypisywano znaczenie symboliczne, stawały się motywami niezwykle często wykorzystywanymi w sztuce i ornamentyce. Do dziś zjawiska zachodzące w przyrodzie znajdują odzwierciedlenie w obyczajach Japończyków. Dużą popularnością cieszy się wciąż kultywowany dawny zwyczaj hanami (z jap. „oglądanie kwiatów”), gdy na wiosnę całe rodziny wyruszają na pikniki pod kwitnącymi drzewami wiśni.
Więcej Kaligrafia prezentuje ideogram 花 (jap. hana), wykonany złotą farbą na papierze ciemnogranatowym z odcieniem szafiru o zamszowej fakturze. W dolnej części pracy, po lewej stronie znajduje się kwadratowa, czerwona pieczęć artysty z ideogramami w piśmie pieczętnym – formie znaków wywodzącej się z pisma w starożytnej chińskiej kaligrafii.
Zgodnie ze zwyczajem na Dalekim Wschodzie malowidło i kaligrafia bywały oprawiane. Wybór oprawy zależał od stopnia formalności dzieła, czyli od jego przeznaczenia: pozostawało ono w pierwotnej formie (arkusz, karta papieru) lub uzyskiwało oprawę w określonym stylu. Kaligrafia Kwiat została oprawiona w formę zwoju pionowego w typie maru hyōsō: bezpośrednio przy górnej i dolnej krawędzi opatrzono ją wąskimi paskami jasnoseledynowego brokatu, pokrytymi wzorem złotych obłoków (ta część oprawy zwana jest ichimonji). Stanowią one efektowne akcenty podkreślające walory obrazu. Pozostała część oprawy została wykonana z tkaniny o splocie rypsowym w głębokim żółtym kolorze, który przypomina sproszkowaną kurkumę – barwnik wykorzystywany powszechnie w dawnej Japonii. U góry i u dołu oprawy znajdują się drewniane wałki o różnej średnicy. Dolny jest grubszy, gdyż jego funkcja polega na wyrównaniu zwoju poprzez obciążenie; jego końce zostały wykonane z drewna w kolorze ciemnobrązowym, w kształcie wydłużonego walca – kirijiku. Na górze zwoju zamocowana została typowa japońska, wąska taśma służąca do zawieszania przedmiotów.
Składający się z siedmiu kresek (duktów pędzla) ideogram hana, który oznacza „kwiat”, składa się z dwóch piktogramów: górnego – przedstawiającego rosnące rośliny, i dolnego – symbolizującego kwitnienie, czyli zmianę stanu rośliny. Można pokusić się o następującą interpretację: kwiat pojawia się, gdy roślina przechodzi przemianę swojego stanu, zaś nowe okoliczności mogą przynieść zachwycające rezultaty.
Artysta w swoim dziele odniósł się nie tylko do zewnętrznego wyglądu kwiatu, który we wszystkich kulturach jest symbolem piękna, ale również do najefektowniejszego momentu w jego rozwoju, gdy roślina zaczyna kwitnąć. Kwiat zwiastuje kolejną przemianę – pojawienie się owocu.
Japończycy od początku swoich dziejów uważnie obserwowali otaczającą ich przyrodę. Jej elementy, w tym rozmaite kwiaty, którym przypisywano znaczenie symboliczne, stawały się motywami niezwykle często wykorzystywanymi w sztuce i ornamentyce. Do dziś zjawiska zachodzące w przyrodzie znajdują odzwierciedlenie w obyczajach Japończyków. Dużą popularnością cieszy się wciąż kultywowany, dawny zwyczaj hanami (z jap. „oglądanie kwiatów”), gdy na wiosnę całe rodziny wyruszają na pikniki pod kwitnącymi drzewami wiśni.
Ideogram wykonano we współczesnym stylu awangardowym, wykorzystując koncepcję kompozycyjną znacznego powiększenia znaku. Dzięki precyzyjnej kontroli prowadzenia i nacisku pędzla, linie ideogramu nie są ciężkie i masywne, lecz lekkie i delikatne, przywodzące na myśl drzewa obsypane w pełni rozkwitłymi kwiatami.
Obraz ten zastanawia swoją kolorystyką. Zwykle odbiorcy są przyzwyczajeni do kaligrafii wykonanych czarnym tuszem na białym lub kremowym tle, gdzie jedynym elementem przełamującym tę wyrafinowaną estetycznie, kolorystyczną surowość jest czerwona pieczęć artysty. Kwiat Kyōso to również dzieło o wyrafinowanej kolorystyce, lecz zdecydowanie różniące się od większości prac kaligraficznych. Jeśli przypomnimy sobie początki sztuki japońskiej, łatwo dostrzeżemy źródło inspiracji artysty: złoto na ciemnoniebieskim tle wykorzystywano w epoce Heian (794–1185) do wizerunków i niezwykle cennych tekstów buddyjskich sutr, wzorowanych na chińskich dziełach z czasów dynastii Tang (618–907). Sutry kopiowali kaligrafowie o najwyższych umiejętnościach. W tym okresie ciemnoniebieskie tło tworzono przy użyciu minerału lapis lazuli. Później, gdy użycie barwnego tła dla tych tekstów stało się powszechne, papier barwiono indygo – tańszym i łatwiej osiągalnym w Japonii barwnikiem roślinnym. Kyōso jako artysta współczesny w swojej pracy umiejętnie wykorzystał to wywodzące się z tradycji niezwykle szlachetne i eleganckie połączenie złota oraz ciemnego granatu.
Opracowanie: Małgorzata Martini (Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha), Redakcja WMM, © wszystkie prawa zastrzeżone
Ostatnie komentarze: