Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Autor krąg Andrei Brustolona (1662—1732)
- Czas powstania ok. 1700
- Miejsce powstania Wenecja
- Wymiary wysokość: 124 cm, szerokość: 92 cm, głębokość: 79 cm
- Numer inwentarzowy ZKWawel 976
- Muzeum Zamek Królewski na Wawelu Państwowe Zbiory Sztuki
- Dostępność Sala Pod Orłem
- Tematy życie codzienne, wyrzeźbione
- Technika woskowanie, rzeźbienie, tapicerowanie
- Materiał aksamit, drewno bukszpanowe
- Data pozyskania 1927, zakup
- Prawa do obiektu Zamek Królewski na Wawelu Państwowe Zbiory Sztuki
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski Plus
- Tagi meble , techniki zdobnicze , tkanina , barok , rzeźba , ornament , 3D plus , 3D , WMM Plus , domena publiczna
Reprezentacyjny mebel z tapicerowanym siedziskiem i wysokim oparciem, wykonany z drewna bukszpanowego o oryginalnej czerwonawej barwie, wyróżnia się bogatą dekoracją rzeźbiarską. Krzesło kojarzone jest z Wenecją i warsztatem Andrei Brustolona, jednego z najbardziej oryginalnych rzeźbiarzy i twórców weneckiego baroku.
Więcej Reprezentacyjny mebel z tapicerowanym siedziskiem i wysokim oparciem, wykonany z drewna bukszpanowego o oryginalnej czerwonawej barwie, wyróżnia się bogatą dekoracją rzeźbiarską. Dominującym akcentem są skręcone konary drzewa tworzące poręcze i oplecione liśćmi gałęzie, z których skomponowano przednie nogi mebla i łączące je poprzeczki. Z roślinnymi elementami współgrają rzeźby lwów stanowiących zakończenia nóg oraz postacie puttów umieszczone przy oparciu – bawiące się z orłami, a także podpierające poręcze zakończone fantastycznymi pyskami zwierząt.
Krzesło kojarzone jest z Wenecją i warsztatem Andrei Brustolona, jednego z najbardziej oryginalnych rzeźbiarzy i twórców weneckiego baroku. Artysta, nazwany przez Balzaca Michelangelo del legno, wykonywał meble, będące bardziej rzeźbą i dziełem sztuki niż użytkowym sprzętem. Na ukształtowanie jego stylu duży wpływ wywarły dzieła genueńczyka Filippa Parodiego (1630–1702) oraz twórczość Gian Lorenza Berniniego (1598-1680), którą poznał podczas pobytu w Rzymie. W podstawach pod wazy, fotelach, ramach czy wielkich lichtarzach, wykonywanych najczęściej z bukszpanu, przeważają motywy konarów i ulistnionych gałęzi, bujnego akantu, maszkarony, zwierzęta i postacie – putta, Murzyni, personifikacje pór roku i żywiołów. Najwięcej mebli i rzeźb wykonał na zamówienie rodzin weneckich. Pracował też dla kościołów, m.in. w Wenecji, rodzinnym Belluno i w okolicznych miejscowościach. Meble Brustolona można oglądać m.in. w Wenecji w pałacu C`a Rezzonico, gdzie jedna sala jest poświęcona dziełom mistrza, oraz w Museo Correr.
Prezentowane krzesło z poręczami, jedno z trzech znajdujących się w wawelskich zbiorach, nie jest wprawdzie potwierdzonym dziełem Brustolona, ale prezentuje tak wiele cech wspólnych z twórczością artysty, że śmiało można je uznać za wykonane w bliskim kręgu jego pracowni.
Opracowanie: Stanisława Link-Lenczowska (Zamek Królewski na Wawelu), Redakcja WMM, © wszystkie prawa zastrzeżone
Ostatnie komentarze: