Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 1228
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Jest to jedno z najokazalszych barokowych dzieł polskiego złotnictwa o świeckim przeznaczeniu, jakie dotrwały do dziś w światowych zbiorach. Najbardziej eksponowane sceny na czarze dotyczą tkactwa, będącego w XVII stuleciu głównym źródłem dochodów mieszkańców Leszna. Dwie z nich ilustrują codzienne zajęcia – strzyżenie i tkanie, trzecia ma wyraźnie alegoryczną wymowę.

Więcej

Puchar z okrągłą, profilowaną stopą, balasowatym trzonem z jajowatym nodusem, obszerną profilowaną czarą oraz pokrywą ukształtowaną analogicznie do stopy. Na podstawie znajdują się trzy owalne medaliony z wyobrażeniem puttów baraszkujących ze stworami morskimi, ponadto motywy akantowe oraz pary ptaków z girlandami owocowymi. Dolny odcinek trzonu – balas – zdobiony płaskimi puklowaniami. Na nodusie widnieją trzy groteskowe maski pomiędzy kobiecymi hermami. W wydłużonych owalnych medalionach, w dolnej strefie czary, przedstawiono sceny mitologiczne: Tysbe z lwem, Tysbe nad ciałem Pyrama, Wenus i Adonis (Owidiusz, Metamorfozy, IV:101–104, 153–162; X: 537–538); a w środkowej strefie, w trzech mniejszych owalnych medalionach przedstawienia pejzażu miejskiego z mostem, podróżnego przed kościołem, uczonego w pracowni lub tkacza (?) – ujęte motywami akantowymi. W górnej strefie czary, w dużych owalnych medalionach z motywami małżowinowych herm widzimy kolejno sceny: strzyżenie owiec, spotkanie władców (zapewne: Mesza, król Moabu stojący przed królem izraelskim Achabem – 2 Krl 3,4), robotnicy przy warsztacie tkackim napędzanym młynem wodnym. Między nimi znajduje się dwustrefowa kompozycja z ptakiem ponad siedzącym puttem. Na pokrywie, w trzech owalnych medalionach, przedstawiono putta bawiące się i grające na instrumentach (lutni, skrzypcach, kobzie) pomiędzy owocowymi festonami podtrzymywanymi przez ptaki; krawędź zdobiona rytowaną wicią akantową. Naczynie zwieńczono pełnoplastyczną figurką papugi siedzącej na gałęzi.
Jest to jedno z najokazalszych barokowych dzieł polskiego złotnictwa o świeckim przeznaczeniu, jakie dotrwały do dziś w światowych zbiorach. Najbardziej eksponowane sceny na czarze dotyczą tkactwa, będącego w XVII stuleciu głównym źródłem dochodów mieszkańców Leszna. Dwie z nich ilustrują codzienne zajęcia – strzyżenie i tkanie, trzecia ma wyraźnie alegoryczną wymowę. Źródła przedstawień odnoszących się do tematu pracy i nieszczęśliwej miłości zostały niewątpliwie wskazane złotnikowi przez erudytę. Niezwykła okazałość naczynia i obfitość dekoracji, która na zasadzie horror vacui pokrywa jego wszystkie części składowe, pozwala się domyślać w tym niepowtarzalnym dziele luksusowego prezentu (przedstawiciela rodu Leszczyńskich?). Brak herbów, gmerków i rozbudowanych inskrypcji wyklucza zamówienie pucharu do użytku cechowego.

Opracowanie: Dariusz Nowacki (Zamek Królewski na Wawelu), Redakcja WMM, © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Puchar

Zdjęcia

Powiązania

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: