Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Czas powstania 1351
- Miejsce powstania Polska
- Wymiary wysokość: 20,9 cm, średnica: stopa – 13,5 cm, waga: 959 g
- Numer inwentarzowy ZKWawel 5002
- Muzeum Zamek Królewski na Wawelu Państwowe Zbiory Sztuki
- Dostępność Skarbiec Koronny
- Tematy religijność, znane postaci
- Technika kucie, rytowanie, niello, trybowanie, odlewanie, złocenie, fakturowanie
- Materiał srebro
- Data pozyskania 1965, dar
- Prawa do obiektu Zamek Królewski na Wawelu Państwowe Zbiory Sztuki
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski Plus
- Tagi sztuka sakralna , naczynie , techniki zdobnicze , złotnictwo , liturgia , 3D plus , kościół , romanizm , król , rzemiosło , 3D , katolicyzm , WMM Plus , domena publiczna
Jest to najstarszy z datowanych darów Kazimierza Wielkiego dla kościołów polskich. Romańska forma podstawowych części składowych kielicha oraz niektórych motywów (np. okrągłołukowych arkadek) organicznie współistnieje tu z należącą do gotyku plastyczną dekoracją, wyróżniając to okazałe naczynie spośród innych reprezentacyjnych wyrobów złotniczych XIV wieku.
WięcejKielich o kolistej stopie, okrągłym trzonie z płaskim, masywnym nodusem oraz wysokiej, stożkowatej czarze o lekko zaokrąglonych bokach. Stopa ma profilowany cokolik złożony z ażurowych czworoliści. Na płaszczu stopy, na rytym w drobne łuski tle umieszczono spiralnie liście akantu, pomiędzy którymi znajdują się czworolistne medaliony z popiersiami Matki Boskiej, Chrystusa Bolesnego i św. Wojciecha. Trzon, odgraniczony od stopy, czary i nodusa motywem ukośnie skręconego drutu, udekorowano półkolistymi arkadkami. Na nodusie widnieje sześć owalnych medalionów o nierównym wykroju, z popiersiami Matki Boskiej, Chrystusa i czterech Ewangelistów (?), pomiędzy którymi przytwierdzono pięciopłatkowe rozetki. Górna i dolna część nodusa została ozdobiona motywem ukośnie ułożonych gałązek dębiny z liśćmi i owocami oraz ażurowymi, wydłużonymi maswerkami na szrafowanym tle. Czara obszerna, gładka. Na brzegu stopy umieszczono napis gotycką majuskułą, również na szrafowanym tle: „+ KASIMIRVS * REX * POLONIE * CON[!]PARAVIO * ANNO * DOMINI * M * CCC * LI”.
Kielich stanowi fundację króla Kazimierza III Wielkiego (1310–1370, króla od 1333 r.) dla kościoła Najświetszej Marii Panny i św. Michała Archanioła przy klasztorze kanoników regularnych w Trzemesznie, jednego z głównych ośrodków kultu św. Wojciecha. Tu był przechowywany aż do niemieckiego rabunku 5 sierpnia1940 roku. Następnie został zabrany przez dr Rühla do Berlina. Od roku 1960 znajdował się na rynku antykwarskim; w roku 1962 był oferowany Wawelowi przez Czesława Bednarczyka w Wiedniu, dwa lata później przez dr Kurta Rossachera w Salzburgu, wreszcie w roku 1965 został zakupiony przez Juliana Godlewskiego i ofiarowany Zamkowi Królewskiemu na Wawelu.
Jest to najstarszy z datowanych darów Kazimierza Wielkiego dla kościołów polskich. Romańska forma podstawowych części składowych kielicha oraz niektórych motywów (np. okrągłołukowych arkadek) organicznie współistnieje tu z należącą do gotyku plastyczną dekoracją, wyróżniając to okazałe naczynie spośród innych reprezentacyjnych wyrobów złotniczych XIV wieku. Brak przesłanek do wyodrębniania poszczególnych środowisk w złotnictwie tego okresu na ziemiach polskich nie pozwala na sprecyzowanie miejsca powstania naczynia.
Opracowanie: Dariusz Nowacki (Zamek Królewski na Wawelu), Redakcja WMM, © wszystkie prawa zastrzeżone
Ostatnie komentarze: