Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 1297
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Przykład zegara o obudowie figuralnej, popularnej wśród tzw. zegarów kominkowych od 2. połowy XVIII wieku. Ukazuje Apollina z lirą i wieńcem wawrzynu na głowie, siedzącego na szczycie obelisku mieszczącego tarczę oraz mechanizm z wychwytem hakowym i napędem sprężynowym.

Więcej

Przykład zegara o obudowie figuralnej, popularnej wśród tzw. zegarów kominkowych od 2. połowy XVIII wieku. Ukazuje Apollina z lirą i wieńcem wawrzynu na głowie, siedzącego na szczycie obelisku mieszczącego tarczę oraz mechanizm z wychwytem hakowym i napędem sprężynowym. Przedstawienie boga jako opiekuna muzyki, nauki i sztuki poświadczają atrybuty rozmieszczone wokół obelisku – instrumenty muzyczne, nuty, globus nieba oraz plakietka na cokole z personifikacjami rzeźby, malarstwa, astronomii i nauk matematycznych. Płomienie lamp ustawionych na trójnogu, na narożnikach cokołu, symbolizują oświecenie przez wiedzę. Do władzy Apollina nad wyrocznią pytyjską nawiązuje jego wyobrażenie jako zwycięzcy smoka Pytona widniejące na plakiecie pod tarczą. Ukazanie boga z jednej strony z lirą, z drugiej z kołczanem ze strzałami i łukiem wskazuje na dwoistość jego natury – łagodności i boskiej łaskawości przeciwstawiony jest gniew i kara.
Postać Apollina od połowy XVIII wieku była często umieszczana na obudowach zegarów, najczęściej jako „rydwan Apollina”, wzorowany m.in. na rzeźbie fontanny w ogrodach wersalskich. Późniejsze egzemplarze, z końca XVIII i początkowych lat XIX stulecia, ukazywały boga utożsamionego z Heliosem, przemierzającego nieboskłon na rydwanie zaprzęgniętym w rumaki lub łabędzie, ustalającego wschody i zachody słońca. Jako opiekun sztuki przedstawiany był najczęściej z lirą. Mit boga symbolizującego umiarkowanie i harmonię zwyciężające „nieład” świata odpowiadał imperialnej ideologii cesarstwa i w tej paraleli dopatrywano się źródeł popularności tematu. 

Opracowanie: Stanisława Link-Lenczowska (Zamek Królewski na Wawelu), Redakcja WMM, © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Zegar kominkowy z postacią Apollina

Zdjęcia

Powiązania

Interpretacje

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: