Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Autor Simon Ginter (znany także jako Günther,Güntter, Gintler; ok.1634 ?—1706?)
- Czas powstania ok. 1660
- Miejsce powstania Gdańsk
- Wymiary wysokość: 10 cm, średnica: 16 cm
- Oznaczenie autorskie „Simon Ginter / A Gedanensis An 1607” na płycie spodniej mechanizmu
- Numer inwentarzowy ZKWawel 920
- Muzeum Zamek Królewski na Wawelu Państwowe Zbiory Sztuki
- Dostępność Skarbiec Koronny
- Tematy technika, życie codzienne, wokół stołu
- Technika złocenie, srebrzenie, grawerowanie, oksydowanie, toczenie
- Materiał mosiądz, stal, srebro, żelazo
- Data pozyskania 1933, zakup
- Prawa do obiektu Zamek Królewski na Wawelu Państwowe Zbiory Sztuki
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski Plus
- Tagi techniki zdobnicze , czas , barok , 3D , WMM Plus , domena publiczna
Przez wiele lat uchodził za jeden z najstarszych polskich zegarów stołowych, zwanych od kształtu płaskiej obudowy kaflowymi, kaflakami lub kachelkami. Jednak wyrytą datę „An 1607” należy uznać za późniejszy dodatek, sprzeczny z latami życia i działalności sygnującego zegar Simona Gintera.
Więcej Przez wiele lat uchodził za jeden z najstarszych polskich zegarów stołowych, zwanych od kształtu płaskiej obudowy kaflowymi, kaflakami lub kachelkami. Jednak wyrytą datę „An 1607” należy uznać za późniejszy dodatek, sprzeczny z latami życia i działalności sygnującego zegar Simona Gintera.
Mechanizm kaflaka z wychwytem szpindlowym, balansem włosowym i napędem sprężynowym chodu i bicia zdobi bogata, finezyjna ornamentyka znana z innych wyrobów gdańskiego zegarmistrzostwa, w której dominują „krzaczki” utworzone z łodyg, kwiatów i owoców poziomki. Zwraca uwagę poziomo ułożona tarcza ze wskazaniami astronomicznymi – kalendarzem księżycowym z fazami księżyca, oznaczeniami długości nocy, dnia, zachodów i wschodów słońca, 12 znaków zodiaku i dni miesiąca, a także tarczką do ustawiania godziny budzika, godzinową z półzegarem i całym zegarem. Rzadkością są zachowane kluczyki do nakręcania zegara – jeden w kształcie berełka, drugi zwieńczony koroną.
Charakterystyczna dla XVII-wiecznych zegarów kaflowych sześcioboczna skrzynka obudowy wspiera się na nóżkach w kształcie lwich łap ze skrzydełkami utworzonymi z wolut. Na narożnikach przeszklonych ścianek bocznych znajdują się hermowe, zdobione maszkaronami popiersia rycerzy w hełmach, motyw pojawiający się w Gdańsku nie tylko w obudowach zegarów, ale też w XVII-wiecznej snycerce. Oryginalność dekoracji wawelskiego obiektu uzewnętrznia się w grawerowanych scenach z mitologii greckiej rozmieszczonych po obu stronach klapy przymykowej podstawy, ukazujących historię Zeusa i nimfy Io oraz Pana i Syrinx wzorowanych na rycinach francuskiego ilustratora i rytownika, Bernarda Salomona (1506/1510–1561) opartych na Metamorfozach Owidiusza lub analogicznych przedstawieniach norymberskiego artysty Virgila Solisa (1514–1562).
Opracowanie: Stanisława Link-Lenczowska (Zamek Królewski na Wawelu), Redakcja WMM, © wszystkie prawa zastrzeżone
Ostatnie komentarze: