Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 3964
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Zróżnicowana forma i bogata ornamentyka plasują zegar wśród najlepszych dzieł zegarmistrzostwa augsburskiego przełomu XVI i XVII wieku. 

Więcej

Mechanizm zegara z wychwytem szpindlowym i napędem sprężynowym chodu i bicia umieszczono w ozdobnej obudowie w kształcie wieży zakończonej arkadowym bębnem, zwieńczonym smukłymi balaskami wspierającymi cebulastą kopułkę z iglicą. Na przedniej i tylnej ściance korpusu znajdują się trzy srebrzone tarcze zegara – z oznaczeniami godzin (dwa razy po 12), wskazująca upływające kwadranse oraz informująca o wybijanej godzinie. Wszystkie tarcze opatrzone niellowaną, delikatną dekoracją z wici roślinnej i drobnych kwiatków.
Zróżnicowana forma i bogata ornamentyka plasują zegar wśród najlepszych dzieł zegarmistrzostwa augsburskiego przełomu XVI i XVII wieku. Litery DH w kartuszu z szyszką augsburską, wybite na mechanizmie odnoszą się do wybitnego zegarmistrza Davida Haisermanna, autora zegarów stołowych, w tym figuralnych, przy których współpracował ze znanym złotnikiem Matthiasem (Matthäus) Wallbaumem (1554–1632). Motywy dekoracyjne obudowy zostały zaczerpnięte najprawdopodobniej z licznych wzorów graficznych, szczególnie z powstałych w XVI i na początku XVII wieku projektów dzieł złotniczych takich artystów, jak Paulus Flindt (1567–1631), Bernhard Zan (1569–1604), Virgil Solis (1514–1562) i Corvinianus Saur (1555/1560–1635).
Zegar w 1. połowie XVII wieku należał do Stanisława Dembińskiego (1571–1641) z Dembian koło Skalbmierza, który w roku 1618 objął funkcję opata cysterskiego w Bledzewie. Potwierdzają to, znajdujące się na wewnętrznej stronie bocznej ścianki, litery „SDAB” (Stanislaus Dembiński Abbas Bledzeviensis), rozmieszczone wokół herbu Rawicz pod infułą z pastorałem zakończonym lilią, insygniami przysługującymi opatom. Skrót „BW SVE”, znajdujący się poniżej herbu, można tłumaczyć jako wezwanie „Beatam Virginae Salve”, stanowiące najprawdopodobniej godło opata. Stanisław Dembiński jest określany jako hojny darczyńca dla bledzewskiego klasztoru. Miał ufundować m.in. organy, srebrne lichtarze, lampiony oraz dzwony. Kasper Niesiecki w swoim herbarzu charakteryzuje opata jako „w wielu funkcjach, tej ojczyźnie zasłużonego, osobliwie pod te tam czasy, gdy Szwedzi Szląsk pustoszyli”.

Opracowanie: Stanisława Link-Lenczowska (Zamek Królewski na Wawelu), Redakcja WMM, © wszystkie prawa zastrzeżone

 

Mniej

Zegar stołowy tzw. wieżyczkowy

Zdjęcia

Powiązania

Interpretacje

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: