Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 1441
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Misa na wysokiej stopie, z półkulistą czarą rozchyloną przy brzegu, metalizowana na biało i ozdobiona szerokim pasem ornamentu o charakterze inskrypcyjno-geometrycznym wypełnionym czarną pastą. Na tle drobnego ornamentu roślinnego napis kursywą arabską w kaligrafii nastalik, charakterystyczną dla języka perskiego, z rozdzielającą początek od końca niszą, wewnątrz której znajduje się arabski napis chwalący Allaha, umieszczany zawsze na końcu tekstu sacrum.

Więcej

Misa na wysokiej stopie, z półkulistą czarą rozchyloną przy brzegu, metalizowana na biało i ozdobiona szerokim pasem ornamentu o charakterze inskrypcyjno-geometrycznym wypełnionym czarną pastą. Na tle drobnego ornamentu roślinnego napis kursywą arabską w kaligrafii nastalik, charakterystyczną dla języka perskiego, z rozdzielającą początek od końca niszą, wewnątrz której znajduje się arabski napis chwalący Allaha, umieszczany zawsze na końcu tekstu sacrum (występuje między innymi w wersetach Koranu). W wersie wymieniono dwunastu proroków, czczonych przez szyickich muzułmanów (Iran), poczynając od pierwszego Mahometa, poprzez Alego, świętą Fatimę (córkę Mahometa i żonę Alego – następcy Mahometa, matkę braci – męczenników Hasana i Husajna), a kończąc na proroku Mahdim. Pomiędzy imiona proroków wpleciono chwalącą ich modlitwę, o znaczeniu inwokacyjnym, w „świętym” języku arabskim (albowiem tylko w nim będzie wysłuchana). Inskrypcja obwiedziona jest taśmami z kratownicą, poniżej znajduje się fryz z trójlistnych arkadek i palmetek.
Misa nie służyła do celów religijnych, a była naczyniem do użytku domowego; prawdopodobnie trzymano w niej owoce. Analogiczna misa datowana na lata 1701–1702 znajduje się w zbiorach Ermitażu w Petersburgu. 

Opracowanie: Anna Petrus (Zamek Królewski na Wawelu), Redakcja WMM, © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Misa perska

Zdjęcia

Powiązania

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: