Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Autor warsztat Johanna Karla Haberstumpfa
- Czas powstania l. 80. XVII w.
- Miejsce powstania Eger (obecnie Cheb)
- Wymiary wysokość: 13 cm, długość: 47 cm, głębokość: 47 cm (zamknięta)
- Numer inwentarzowy ZKWawel 5928
- Muzeum Zamek Królewski na Wawelu Państwowe Zbiory Sztuki
- Dostępność na ekspozycji
- Tematy wyrzeźbione, zabawa
- Technika intarsja reliefowa, intarsja, barwienie, puncowanie, polichromowanie, fornirowanie
- Materiał blacha mosiężna, drewno orzechowe, drewno brzozowe, drewno śliwkowe, drewno gruszkowe
- Data pozyskania l. 30. XX w.
- Prawa do obiektu Zamek Królewski na Wawelu Państwowe Zbiory Sztuki
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski Plus
- Tagi alegoria , techniki zdobnicze , 3D plus , zabawka , 3D , WMM Plus , bogowie , domena publiczna
Rozkładana kaseta służąca do gry w trick-tracka oraz w szachy i tzw. damkę jest przykładem wyrobów warsztatów działających w Egerze w XVII i na początku XVIII wieku. Ze względu na ciekawe wzornictwo i zastosowanie specyficznej techniki różnobarwnej intarsji reliefowej cieszyły się one dużą popularnością w ówczesnej Europie.
Więcej Rozkładana kaseta służąca do gry w trick-tracka oraz w szachy i tzw. damkę jest przykładem wyrobów warsztatów działających w Egerze w XVII i na początku XVIII wieku. Ze względu na ciekawe wzornictwo i zastosowanie specyficznej techniki różnobarwnej intarsji reliefowej cieszyły się one dużą popularnością w ówczesnej Europie.
Scena na wieku, ujęta w ramę zdobioną nakładanymi, polichromowanymi kwiatami, przedstawia personifikację Flory z bukietem tulipanów i goździków, na tle altany z kolumnowym portykiem oraz ogrodu z fontanną i geometrycznymi rabatami. Na drugim planie rozciąga się widok miasta. W prawym górnym narożniku umieszczono tarczę herbową. Ozdobne obramienie występuje też na przeciwległym wieku, gdzie pola do gry w szachy lub „damkę” utworzone są z naprzemiennych ciemnych i jasnych kwadratów, w które wpisano intarsjowane kwiaty i owoce. Po otwarciu kasety widoczne są dwie plansze do gry w trick-tracka ujęte w ciemne puncowane ramy. Pola do gry tworzą intarsjowane obeliski z kartuszem i chorągwiami, zakończone kulą oraz wyrastające z kielicha kwiatowego rybie ogony przeplecione winną latoroślą z gronami. Jest to nawiązanie do wznoszonych w XVII wieku dekoracji uświetniających ważne (najczęściej polityczne) wydarzenia, wśród których obeliski symbolizujące chwałę i mądrość stanowiły jeden z głównych elementów.
Podobne motywy zdobnicze, w tym przedstawienia Flory, występują z niewielkimi zmianami na innych wyrobach egerskich, m.in. na kasecie w zbiorach Muzeum Historycznego w Regensburgu, przypisywanej jednemu z czołowych działających w Egerze artystów – Johannowi Karlowi Haberstumpfowi. Również sposób opracowania pól szachownicy – z pojedynczymi kwiatami na ciemnym tle i kiściami owoców na jasnym – spotyka się w innych kasetach wiązanych z warsztatem Haberstumpfa.
Opracowanie: Stanisława Link-Lenczowska (Zamek Królewski na Wawelu), Redakcja WMM, © wszystkie prawa zastrzeżone
Ostatnie komentarze: