Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Czas powstania 4. ćw. XVII w.
- Miejsce powstania Polska
- Wymiary wysokość: 52 cm, szerokość: 74 cm, głębokość: 45 cm
- Numer inwentarzowy ZKWawel 1794
- Muzeum Zamek Królewski na Wawelu Państwowe Zbiory Sztuki
- Dostępność Sala Pod Orłem
- Tematy życie codzienne, zaskakujące
- Technika inkrustacja, rytowanie, barwienie, rysunek piórkiem, złocenie, fornirowanie, stolarka
- Materiał mosiądz, tektura, kość słoniowa, drewno dębowe, cyna, masa perłowa, palisander, szylkret
- Data pozyskania 1928, dar
- Prawa do obiektu Zamek Królewski na Wawelu Państwowe Zbiory Sztuki
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski Plus
- Tagi meble , techniki zdobnicze , ornament , rzemiosło , 3D , WMM Plus , domena publiczna
Dekoracyjny, przenośny mebel w kształcie graniastej skrzynki zamykanej parą drzwiczek z ośmioma szufladkami we wnętrzu. Meble tego rodzaju wykonane z egzotycznych materiałów nie były powszechne w XVII-wiecznej Polsce.
Więcej Dekoracyjny, przenośny mebel w kształcie graniastej skrzynki zamykanej parą drzwiczek z ośmioma szufladkami we wnętrzu. Oklejony szylkretem dzielonym na nieregularne pola wstęgami z palisandru obramionego kością. Dekorację uzupełnia ornament z masy perłowej w formie kiści owoców, panoplii z orłami, ptaków chwytających owady, kwiatów, rogów, akantu i wplecionych w niego głów rycerzy w hełmach. Na ściankach bocznych znajdują się uchwyty mosiężne utworzone ze splecionych z sobą węży.
Widniejące na zewnętrznej ściance drzwiczek panoplia, zwieńczone orłami w koronach sugerują powiązanie mebla z osobą Jana III Sobieskiego i zwycięstwem pod Wiedniem. W związku z tym kabinet został włączony w 1883 roku do wystawy w krakowskich Sukiennicach poświęconej epoce Sobieskiego, zorganizowanej w ramach obchodów jubileuszu wiktorii wiedeńskiej.
Meble tego rodzaju wykonane z egzotycznych materiałów nie były powszechne w XVII-wiecznej Polsce. Jedynie na królewskich i magnackich dworach spotyka się wzmianki o szkatułkach lub sepecikach „wykładanych” szylkretem lub „nasadzanych macicą perłową”. Ornamentyka kabinetu nawiązuje do wzorów niderlandzkich, stosowanych często w meblach tego typu powstających w XVII wieku w warsztatach antwerpskich. Dotyczy to zwłaszcza dekoracji wykonanych techniką inkrustacji szylkretu masą perłową przedstawiających motywy kwiatów i owoców oraz ptaków łapiących insekty. Charakterystyczne dla nich są także taśmy palisandrowe obramione kością. Jednak skromna bryła mebla bez podziałów architektonicznych, błędy konstrukcyjne nieobeznanego z egzotycznym materiałem rzemieślnika oraz dość schematyczny rysunek panoplii przemawiają za produkcją polską, nawiązując bardziej do rodzimych „skarbczyków” podróżnych niż rozbudowanych kabinetów stanowiących ozdobę modnych wówczas gabinetów osobliwości.
Opracowanie: Stanisława Link-Lenczowska (Zamek Królewski na Wawelu), Redakcja WMM, © wszystkie prawa zastrzeżone
Ostatnie komentarze: