Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Autor warsztat Bartolomeo Berrecciego
- Czas powstania ok. 1530
- Miejsce powstania Kraków
- Wymiary wysokość: 134 cm, szerokość: 53 cm, głębokość: 35 cm
- Numer inwentarzowy ZKWawel dep. 902
- Muzeum Zamek Królewski na Wawelu Państwowe Zbiory Sztuki
- Dostępność na wystawie „Wawel Zaginiony”
- Tematy władza, religijność, wyrzeźbione
- Technika kucie, rzeźbienie, gładzenie
- Materiał wapień pińczowski
- Prawa do obiektu depozyt kościoła Wniebowzięcia NP Marii w Grodzisku k. Skały
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski Plus
- Tagi sztuka sakralna , alegoria , Wawel , renesans , katedra wawelska , Biblia , rzeźba , 3D plus , WMM Plus , domena publiczna
Rzeźba ukazuje postać króla, stojącego w kontrapoście, zwróconego nieznacznie w lewo. Powtarza – z pewnymi modyfikacjami – formę wyrzeźbionego z marmuru węgierskiego posągu św. Zygmunta, umieszczonego w prawej niszy w ścianie południowej (tzw. tronowej) Kaplicy Zygmuntowskiej.
Więcej Rzeźba ukazuje postać króla, stojącego w kontrapoście, zwróconego nieznacznie w lewo. Jego twarz okala długa broda; na głowie widnieje korona. Król, ubrany w płytową, maksymiliańską zbroję, podtrzymuje prawą ręką przerzucony przez lewe ramię płaszcz, spod którego widoczny jest długi miecz. W lewej dłoni trzyma jabłko królewskie.
Rzeźba powtarza – z pewnymi modyfikacjami – formę wyrzeźbionego z marmuru węgierskiego posągu św. Zygmunta, umieszczonego w prawej niszy w ścianie południowej (tzw. tronowej) Kaplicy Zygmuntowskiej. Wraz z posągiem Judyty była zapewne pierwotnie ustawiona na zewnątrz kaplicy – na jednym z narożników dachu, być może południowo-zachodnim. Niewykluczone bowiem, że do tego posągu należy odnieść umowę zawartą w lutym 1529 roku przez Seweryna Bonera z Bartłomiejem Berreccim na wykonanie figur Dawida i Judyty, przeznaczonych do umieszczenia na zewnątrz królewskiego mauzoleum. W zespole rzeźb z Grodziska figura uchodziła za posąg przedstawiający księcia Henryka Brodatego.
Opracowanie: dr Joanna Winiewicz-Wolska (Zamek Królewski na Wawelu), Redakcja WMM, © wszystkie prawa zastrzeżone
Ostatnie komentarze: