Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Autor wg modelu Johanna Joachima Kaendlera i Petera Reinickego
- Czas powstania ok. 1765
- Miejsce powstania Miśnia, Saksonia
- Wymiary wysokość: 12,1 cm
- Oznaczenie autorskie z tyłu podstawy malowane podszkliwnie kobaltem skrzyżowane miecze
- Numer inwentarzowy ZKWawel 5127
- Muzeum Zamek Królewski na Wawelu Państwowe Zbiory Sztuki
- Dostępność Sień Saska
- Tematy muzyka, wokół stołu, stroje, wyrzeźbione, zabawa
- Technika wyciskanie w formie, wypalanie, szkliwienie, malowanie naszkliwne
- Materiał porcelana
- Data pozyskania 1966, dar
- Prawa do obiektu Zamek Królewski na Wawelu Państwowe Zbiory Sztuki
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski Plus
- Tagi dwór , ceramika , Miśnia , antropomorfizm , 3D plus , rokoko , zwierzęta , 3D , WMM Plus , domena publiczna
Popularnym w XVIII wieku przedstawieniem, zaczerpniętym z wydanych w 1711roku grafik Jeana Beraina, były małpy, jako temat ikonograficzny zwany singerie. Sceny z tańczącymi, muzykującymi czy polującymi małpami, ubranymi w modne stroje dekorowały królewskie wnętrza pałacowe w Marly, Anet czy Chantilly. Realistyczne małpy były wielokrotnie modelowane przez Kaendlera.
Więcej Figurka przedstawia małpkę siedzącą na składanym taborecie, z otwartym śpiewnikiem na kolanach, zatytułowanym „Aria”. Ubrana w rokokowy strój – luźny żółty płaszczyk, a pod nim gorset z babetem ozdobionym wstążkami i szeroką różową spódnicę. Głowę nakrywa gufrowany czepeczek z wstążkami zawiązanymi pod brodą. Małpka odchyla głowę do tyłu, otwierając przy tym pyszczek jak podczas śpiewu. Postać małpki umieszczono na nieregularnym cokoliku z dekoracją plastyczną ornamentem rocaille i nakładanymi kwiatami.
Około połowy XVIII wieku modne stało się zastawianie stołów z okazji największych uroczystości porcelanowymi figurami tworzącymi bogate programy ikonograficzne. Na całej długości stołu, obok srebrnych i porcelanowych naczyń na lustrzanej tafli lub barwionym piasku komponowano wielopostaciowe dekoracje w formie ogrodowych szpalerów, ulicy czy pałacowej galerii. Popularnym w XVIII wieku przedstawieniem, zaczerpniętym z wydanych w 1711 roku grafik Jeana Beraina, były małpy, jako temat ikonograficzny zwany singerie. Sceny z tańczącymi, muzykującymi czy polującymi małpami, ubranymi w modne stroje dekorowały królewskie wnętrza pałacowe w Marly, Anet czy Chantilly. Realistyczne małpy były wielokrotnie modelowane przez Kaendlera. W zbiorach wawelskich znajduje się grupa siedmiu figurek zatytułowanych Małpia orkiestra, modelowanych przez Kaendlera i Reinickego na podstawie grafik Jean-Baptiste’a Guélarda około 1753 roku. Pierwotnie grupa składała się zapewne z ponad dwudziestu sztuk. Z zachowanych źródeł wiadomo, że dziewiętnaście figurek zamówiła w Miśni Madame de Pompadour.
Opracowanie: Dorota Gabryś (Zamek Królewski na Wawelu), Redakcja WMM, © wszystkie prawa zastrzeżone
Ostatnie komentarze: