Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Autor wg modelu Johanna Joachima Kaendlera i Petera Reinickego
- Czas powstania 1759
- Miejsce powstania Miśnia, Saksonia
- Wymiary wysokość: 15,3 cm, szerokość: 7,2 cm
- Oznaczenie autorskie na nieszkliwionym spodzie podstawy malowane kobaltem skrzyżowane miecze
- Numer inwentarzowy ZKWawel 5092
- Muzeum Zamek Królewski na Wawelu Państwowe Zbiory Sztuki
- Dostępność Sień Saska
- Tematy wokół stołu, stroje, wyrzeźbione
- Technika wyciskanie w formie, wypalanie, szkliwienie, malowanie naszkliwne
- Materiał porcelana
- Data pozyskania 1966, dar
- Prawa do obiektu Zamek Królewski na Wawelu Państwowe Zbiory Sztuki
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski Plus
- Tagi dwór , ceramika , manufaktura , szlachta , Miśnia , 3D , WMM Plus , domena publiczna
Około połowy XVIII wieku modne stało się zastawianie stołów z okazji największych uroczystości porcelanowymi figurami tworzącymi bogate programy ikonograficzne. Wśród przedstawień typów narodowych, niewątpliwie egzotycznych dla zachodniej Europy, znalazła się duża seria Polaków, których bogate sarmackie stroje czy wschodnia dekoracja zakrzywionych szabli musiała fascynować na saskim dworze.
Więcej Figurka przedstawiająca polskiego szlachcica z ogoloną głową i sumiastymi wąsami, ubranego w purpurowy żupan zapięty pod szyję i biały kontusz przewiązany żółtym pasem, w wysokich, żółtych butach na nogach. Wyloty kontusza odrzucone są do tyłu; na pasie zawieszona na rapciach szabla. Postać stoi w kontrapoście na okrągłym cokoliku pokrytym plastycznym ornamentem rocaille, prawą rękę wspiera na biodrze, lewą sięga do rękojeści szabli.
Około połowy XVIII wieku modne stało się zastawianie stołów z okazji największych uroczystości porcelanowymi figurami tworzącymi bogate programy ikonograficzne. Na całej długości stołu, obok srebrnych i porcelanowych naczyń na lustrzanej tafli lub barwionym piasku komponowano wielopostaciowe dekoracje w formie ogrodowych szpalerów, ulicy czy pałacowej galerii. Wśród przedstawień typów narodowych, niewątpliwie egzotycznych dla zachodniej Europy, znalazła się duża seria Polaków, których bogate sarmackie stroje czy wschodnia dekoracja zakrzywionych szabli musiała fascynować na saskim dworze. Temat był podejmowany wielokrotnie przez modelerów manufaktury. Pierwsza figurka Polaka powstała już w roku 1725 i była dziełem Fritzsche’a. Z lat 40. pochodzą figurki autorstwa Johanna Joachima Kaendlera, Johanna Friedricha Eberleina, Petera Reinickego i Friedricha Eliasa Meyera. W zbiorach wawelskich znajduje się 6 figurek Polek i 16 Polaków w stroju kontuszowym oraz grupa figuralna zatytułowana Polski pocałunek.
Opracowanie: Dorota Gabryś (Zamek Królewski na Wawelu), Redakcja WMM, © wszystkie prawa zastrzeżone
Ostatnie komentarze: