Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Autor według kartonu artysty z kręgu Cornelisa Florisa i Cornelisa Bosa
- Czas powstania ok. 1555
- Miejsce powstania Bruksela, Flandria
- Wymiary wysokość: 57 cm, szerokość: 233 cm
- Numer inwentarzowy ZKWawel 115
- Muzeum Zamek Królewski na Wawelu Państwowe Zbiory Sztuki
- Dostępność w magazynie
- Tematy muzyka, natura
- Technika tkanie
- Materiał wełna, jedwab, nić srebrna, nić złota
- Kolekcjoner kolekcja króla Zygmunta Augusta
- Prawa do obiektu Zamek Królewski na Wawelu Państwowe Zbiory Sztuki
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja RPD MIK, 2015
- Tagi Wawel , dwór , renesans , tkanina , 3D plus , król , muzyka , domena publiczna
Należy do serii czternastu arrasów przeznaczonych do powieszenia pod parapetami okien. Większość z nich została uszkodzona – po wywiezieniu do Rosji w 1795 roku pocięto je i przyszyto do półkolistych tapiserii nadokiennych lub naddrzwiowych. Po odzyskaniu ze Związku Radzieckiego w 1922 roku rozpruto je i scalono w celu odtworzenia ich pierwotnego wyglądu. Pośrodku poziomego fryzu widnieje metalowy wazon wsparty na lwich łapach, wypełniony owocami i liśćmi. Wysypują się z niego wielki bakłażan i cukinia. Po obu stronach wazonu, na stelażu łączącym wszystkie elementy, przysiadły dwa putta, jedno z kołczanem i łukiem.
Więcej Należy do serii czternastu arrasów przeznaczonych do powieszenia pod parapetami okien. Większość z nich została uszkodzona – po wywiezieniu do Rosji w 1795 roku pocięto je i przyszyto do półkolistych tapiserii nadokiennych lub naddrzwiowych. Po odzyskaniu ze Związku Radzieckiego w 1922 roku rozpruto je i scalono w celu odtworzenia ich pierwotnego wyglądu.
Pośrodku poziomego fryzu widnieje metalowy wazon wsparty na lwich łapach, wypełniony owocami i liśćmi. Wysypują się z niego wielki bakłażan i cukinia. Po obu stronach wazonu, na stelażu łączącym wszystkie elementy, przysiadły dwa putta, jedno z kołczanem i łukiem. Na krańcach prostokątnego pola w dekoracyjnych siedziskach połączonych ze stelażem usadowiono dwie postacie grające na muszlach – po prawej młodzieniec, po lewej zaś brodaty mężczyzna. Pod siedziskami kryją się ślimak i żółw.
Pod względem kompozycyjnym arras przypomina bordiury dużych tkanin ze scenami ze Starego Testamentu. Jest to klasyczne dzieło niderlandzkiej groteski, realizacja projektów rysunkowych i graficznych powstałych w połowie XVI wieku w Antwerpii. W motywie siedzisk widzimy jakby część „zaprzęgów”, z których składają się pochody i korowody puttów, koziołków i postaci mitologicznych – typowe dla obramień wawelskich tapiserii biblijnych.
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.
Ostatnie komentarze: