Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Autor według kartonu artysty z kręgu Cornelisa Florisa i Cornelisa Bosa
- Wytwórca warsztat Jana van Tieghema
- Czas powstania ok. 1555
- Miejsce powstania Bruksela, Flandria
- Wymiary wysokość: 287,5 cm, szerokość: 175,5 cm
- Oznaczenie autorskie znak tkacki Jana van Tieghem w prawym dolnym rogu
- Numer inwentarzowy ZKWawel 95
- Muzeum Zamek Królewski na Wawelu Państwowe Zbiory Sztuki
- Dostępność w magazynie
- Tematy władza, natura
- Technika tkanie
- Materiał wełna, jedwab, nić srebrna, nić złota
- Kolekcjoner kolekcja króla Zygmunta Augusta
- Prawa do obiektu Zamek Królewski na Wawelu Państwowe Zbiory Sztuki
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja RPD MIK, 2015
- Tagi mitologia , Wawel , dwór , renesans , tkanina , ornament , 3D plus , król , zwierzęta , rośliny , domena publiczna
Arras z grupy grotesek monogramowych, z inicjałami króla Zygmunta Augusta pod koroną, umieszczonymi w ozdobnym kartuszu, należy do siedmioczęściowej serii portier (zasłon na drzwi). Na czterech z nich kartuszowi towarzyszą grający na instrumentach satyrowie, pozostałe trzy przedstawiają natomiast nimfy siedzące na tronach. Kompozycja jest modelowym przykładem ornamentyki zwanej niderlandzką groteską. Jej wzorem była rycina z ok. 1546 roku, autorstwa Cornelisa Bosa, jednego z twórców i pionierów tej dekoracji. W malowanym projekcie tapiserii wprowadzono konieczne modyfikacje, ale zestaw motywów i ogólny schemat pozostały niezmienione.
WięcejArras z grupy grotesek monogramowych, z inicjałami króla Zygmunta Augusta pod koroną, umieszczonymi w ozdobnym kartuszu, należy do siedmioczęściowej serii portier (zasłon na drzwi). Na czterech z nich kartuszowi towarzyszą grający na instrumentach satyrowie, pozostałe trzy przedstawiają natomiast nimfy siedzące na tronach.
Kompozycja jest modelowym przykładem ornamentyki zwanej niderlandzką groteską. Jej wzorem była rycina z ok. 1546 roku, autorstwa Cornelisa Bosa, jednego z twórców i pionierów tej dekoracji. W malowanym projekcie tapiserii wprowadzono konieczne modyfikacje, ale zestaw motywów i ogólny schemat pozostały niezmienione.
Pod kartuszem o bogatym konturze, przy ażurowym stelażu podtrzymującym wazon z bukietem kwiatów, owoców i liści, dwaj brodaci, zwróceni do siebie plecami satyrowie grają na trombitach. Zdają się muzykować dla zwierząt usadowionych w narożnikach arrasu – ślimaków, żurawia i sowy. Powyżej królewskiego monogramu rozpięto konstrukcję przypominającą parapet czy rampę, zza której wychylają się kobiece półpostacie w turbanach. Całość wieńczy wazon z muszli i metalowy kosz z kwiatami goździka.
Tapiserie z inicjałami są częścią zbioru arrasów prezentujących herby państwowe i osobiste znaki samego monarchy. Tkaniny te pełniły ważną funkcję w systemie sprawowania władzy: ozdabiały wnętrza, w których Zygmunt August przyjmował poselstwa czy oficjalnych gości, i symbolizowały majestat króla i jego królestwa.
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.
Ostatnie komentarze: