Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Autor według kartonu artysty z kręgu Cornelisa Florisa i Cornelisa Bosa
- Wytwórca warsztat Fransa Ghieteelsa?
- Czas powstania ok. 1555
- Miejsce powstania Bruksela, Flandria
- Wymiary wysokość: 287,5 cm, szerokość: 410 cm
- Oznaczenie autorskie znak tkacki Fransa Ghieteelsa? w prawym dolnym rogu
- Numer inwentarzowy ZKWawel 91
- Muzeum Zamek Królewski na Wawelu Państwowe Zbiory Sztuki
- Dostępność w magazynie
- Tematy natura
- Technika tkanie
- Materiał wełna, jedwab, nić srebrna, nić złota
- Kolekcjoner kolekcja króla Zygmunta Augusta
- Prawa do obiektu Zamek Królewski na Wawelu Państwowe Zbiory Sztuki
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja RPD MIK, projekt Digitalizacja najcenniejszych arrasów z kolekcji wawelskiej
- Tagi Wawel , dwór , renesans , tkanina , ornament , 3D plus , król , zwierzęta , rośliny , domena publiczna
Arras groteskowy z monogramem Zygmunta Augusta (SA – Sigismundus Augustus) i globusem jest częścią serii tkanin dekoracyjnych, w których główną rolę odgrywa królewski monogram. Przed naszymi oczami roztacza się feeria antycznych bóstw, ptaków, zwierząt, owocowych i kwiatowych girland. Na osi kompozycji umieszczona jest owalna tarcza z monogramem władcy nakryta zamkniętą koroną. Bogato dekorowana rama otoczona jest wieńcem z owoców. Oprócz jabłek, winogron czy cytryn widoczny jest tu także ananas, przywieziony do Europy przez Krzysztofa Kolumba.
WięcejArras groteskowy z monogramem Zygmunta Augusta (SA – Sigismundus Augustus) i globusem jest częścią serii tkanin dekoracyjnych, w których główną rolę odgrywa królewski monogram. Przed naszymi oczami roztacza się feeria antycznych bóstw, ptaków, zwierząt, owocowych i kwiatowych girland. Na osi kompozycji umieszczona jest owalna tarcza z monogramem władcy nakryta zamkniętą koroną. Bogato dekorowana rama otoczona jest wieńcem z owoców. Oprócz jabłek, winogron czy cytryn widoczny jest tu także ananas, przywieziony do Europy przez Krzysztofa Kolumba. Nad królewskim monogramem dwa skrzydlate putta trzymają taśmy, którymi przewiązana jest girlanda, na bukranionie (wywodząca się ze starożytnej sztuki dekoracja architektoniczna w formie bydlęcej czaszki). Nad nimi widzimy jeszcze Merkurego stojącego przodem do odbiorcy pod baldachimem z podwiniętymi kotarami. Baldachim był znakiem honorowym oznaczającym najwyższą godność. Druga para puttów podtrzymuje się na owocowej girlandzie. Pod tarczą, w rusztowaniu z dekoracyjnych listewek, znajduje się kula ziemska ze schematycznie zaznaczonymi kontynentami. Choć z zarysu lądów wyłania się kształt przypominający Afrykę z szesnastowiecznego atlasu Sebastiana Münstera Cosmografia. Beschreibung aller Lender, nie należy tego przedstawienia rozumieć dosłownie. To raczej symboliczne przedstawienie potęgi polskiego króla. W górnej części arrasu, symetrycznie po obu stronach kompozycji, umieszczono dwie hermy z popiersiami Indianina i Indianki w liściastych pióropuszach na głowach. Stoją one pod łukami z akantowych girland oplecionych wężami. W środkowej części, pod hermami, widoczne są małpy siedzące na drapieżnych zwierzętach, przypominających nieco lwy. Małpa z prawej strony gra na bębnie, z lewej – na dudach. Dolną część dekoracji zajmują mitologiczne uskrzydlone stworzenia morskie: syrena i tryton, które podają wazony z wielkimi bukietami kwiatów niezidentyfikowanym bóstwom spoczywającym w narożnikach tkaniny. Tkacze drobiazgowo odtworzyli kwiaty – można wśród nich rozpoznać orliki czy często spotykane na arrasach irysy. Czerwone tło tkaniny wypełniają kwitnące pnącza, winna latorośl i fantastycznie upierzone ptaki.
Bordiura otaczająca arras to kompozycja dwóch przeplatających się wstęg, między którymi umieszczone są kwiaty. Możemy ją spotkać na każdej tkaninie, jest częścią szerszych bordiur, z przedstawieniami mitologicznych bóstw, albo tworzy sama obramowanie kompozycji.
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.
Ostatnie komentarze: