Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 5319
(Głosy: 3)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Tadeusz Kantor dostrzegał analogię pomiędzy sytuacją fotografowania i strzelania, pomiędzy grupą upozowaną do zdjęcia i grupą rekrutów stojących w szeregu.
To pole skojarzeń wykorzystał w jednym z obrazów Wielopola, Wielopola — spektaklu, który był kontynuacją tematów/motywów z Umarłej klasy. Źródłem inspiracji było dla Kantora zdjęcie rekrutów przez wyruszeniem na front (fotografia naznaczona piętnem śmierci).
Aparat skierowany na wojsko staje się też w spektaklu narzędziem tortur.

Więcej

Tadeusz Kantor dostrzegał analogię pomiędzy czynnością fotografowania i strzelania, pomiędzy grupą upozowaną do zdjęcia i grupą rekrutów stojących w szeregu.
To pole skojarzeń wykorzystał w jednej ze scen Wielopola, Wielopola — spektaklu, który był kontynuacją tematów/motywów z Umarłej klasy. Źródłem inspiracji było dla Kantora zdjęcie rekrutów przez wyruszeniem na front (fotografia naznaczona piętnem śmierci).
Aparat skierowany na wojsko staje się też w spektaklu narzędziem tortur.
„Fotografowani” zamiast błysku flesza słyszą salwę. Nieruchomieją. Czy jednak dzieje się tak tylko dlatego, by nie rozmazać obrazu uchwyconego okiem fotografa?

„Aparat skierowany na Wojsko.
Fotograf sprawdza.
Zaczyna się śmiać.
Kręci jakąś boczną korbą. Wysuwa się gruba lufa. Coś tam
naciska — i oto wyskakuje z tamtej druga, wycelowana
prosto w pluton Wojska.
Teraz fotograf zaśmiewa się, ryczy wprost ze śmiechu.
A ponieważ wszystko dzieje się w Budzie Jarmarcznej,
Fotograf ma dla Wojska specjalne urządzenie: Foto-aparat
zamienia się w karabin maszynowy”[1].

Zobacz również: Rysunek sceny ze sztuki Wielopole, Wielopole Tadeusza Kantora
Zobacz również: spektakl Wielopole, Wielopole

Opracowanie: Redakcja WMM,
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.


[1] T. Kantor, Pisma, t. II: Teatr śmierci. Teksty z lat 1975–1984, Kraków–Warszawa 2005, s. 219.

Mniej

„Aparat fotograficzny/Wynalazek Pana Daguerre’a” („Wielopole, Wielopole”, 1980)

Zdjęcia


Ostatnie komentarze:

T
07.10.13 19:39
Tomasz Sadłecki
05.11.13 11:54
też tak myślę
Przemyslaw Pawłowski
07.11.13 11:10
najfajniejszy aparat jaki widziałem:)

Dodaj komentarz: