Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Czas powstania 1893
- Miejsce powstania Rudawa, krakowskie
- Wymiary wysokość: 80 cm, szerokość: 120 cm, głębokość: 67 cm
- Numer inwentarzowy MNPE/E/270
- Muzeum Muzeum — Nadwiślański Park Etnograficzny w Wygiełzowie i Zamek Lipowiec
- Tematy życie codzienne, wieś, namalowane
- Technika stolarka, malowanie, cięcie, kucie
- Materiał drewno, metal, farba
- Prawa do obiektu Muzeum — Nadwiślański Park Etnograficzny w Wygiełzowie i Zamek Lipowiec
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski
- Tagi meble , sztuka ludowa , skrzynia , 3D , życie codzienne , przechowywanie , domena publiczna
Skrzynie wianne, posagowe stanowiły tradycyjne wyposażenie panny młodej wnoszone przez nią do nowego gospodarstwa. Stawiało się ją naprzeciw drzwi wejściowych, w widocznym miejscu. Duża, malowana była powodem do dumy.
Więcej Drewniana, malowana skrzynia należy do typu „skawińskiego”. Wykonano ją z drewna iglastego i osadzono na kółkach wyciętych z deski. Prostopadłościenne pudło skrzyni wsparte jest na ramie z desek zwanej oskrzyniem, w której umieszczone są kółka oraz niewielka prostokątna szuflada. Wieko jest przymocowane do tylnej ściany za pomocą zawiasów. Skrzynia ma zamek oraz w frontowej ścianie z żelaznej blachy szyld z otworem na klucz. Na szyldzie data: 12.09.1893. Na targ w Skawinie przywożono skrzynie niekute. Dopiero nabywca oddawał sprzęt ślusarzowi, który zaopatrywał go w narwy, zakładał czaparki i umocowywał zamek wraz z szyldem. We wnętrzu skrzyni, po lewej stronie, na całej jej szerokości znajduje się półskrzynka, czyli skrytka. Tam gospodyni przechowywała najcenniejsze przedmioty, m.in.: wstążki, paciorki, książeczkę do modlitwy, pierścionki, korale, pieniądze, książeczkę podatkową, gromnicę, czasem święcone zioła.
Techniki malarskie i rodzaje zdobnictwa w rodzinach stolarskich były przekazywane z pokolenia na pokolenie. Zdarzało się, że nie sami stolarze byli autorami malarskich dekoracji na sprzętach, wyręczały ich w tym żony lub córki. Wieko, ścianę frontową, ścianki boczne oraz oskrzynie pokrywa zielony podkład malarski. Na ścianie frontowej i wieku cztery prostokątne pola malarskie obwiedzione bordiurą. Pola zewnętrzne wypełnia tło zielone, a wewnętrzne — cynobru. W każdym namalowany dekoracyjny bukiet kwiatowy w wazonie z dwoma uchwytami. Ścianki boczne w części środkowej pokrywa motyw kolistego wianuszka z drobnych listków, a w narożach stylizowane gałązki z dwoma kwiatuszkami. Dopełnienie zdobień stanowią motywy roślinne umieszczone na szufladzie, oskrzyniu i między polami na ścianie frontowej. Skrzynie wianne, posagowe stanowiły tradycyjne wyposażenie panny młodej wnoszone przez nią do nowego gospodarstwa. Stawiało się ją naprzeciw drzwi wejściowych, w widocznym miejscu. Duża, malowana była powodem do dumy. Z upływem lat przesuwano ją w coraz mniej widoczne miejsce.
Opracowanie: Agnieszka Oczkowska (Muzeum — Nadwiślański Park Etnograficzny w Wygiełzowie i Zamek Lipowiec), © wszystkie prawa zastrzeżone
Ostatnie komentarze: