Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 1342
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Ten niewielki przedmiot przenosi nas w świat zbytkownych, wyrafinowanie urządzanych willi i salonów belle époque. Na przełomie XIX i XX wieku wnętrza projektowano spójnie wraz z wyposażeniem w jednolitym stylu secesji, rozpoczynając od witraży w oknach aż po suknie pani domu.

Więcej

Secesyjne naczynie w formie miseczki z pofalowanym nieregularnie kołnierzem jest bardzo delikatnym i kruchym przedmiotem. Zostało wykonane ręcznie ze szkła wydmuchiwanego na żelaznym pręcie, tak zwanym przylepiaku. Na spodzie solniczki pozostał widoczny po odciętym przylepiaku zeszlifowany znak w formie gwiazdy. Obok widnieją znaki „L. C. T.” wskazujące twórcę.
Solniczka powstała około 1902 roku w nowojorskiej wytwórni znanego kreatora sztuk użytkowych Louisa Comforta Tiffany’ego, który opatentował w roku 1894 specjalny rodzaj szkła iryzującego — favrile. Właśnie takie delikatne i luksusowe szkła o pięknym, metalicznym blasku zapewniły jego firmie światową sławę na przełomie XIX i XX wieku. Uhonorowane nagrodą w 1900 roku na Wystawie Światowej w Paryżu zyskały ogromną popularność. Jeszcze w tym samym roku wazony z favrile glass znalazły się w kolekcjach czterdziestu trzech z największych muzeów świata.
Efektowność tego cennego i bardzo rzadkiego w polskich zbiorach szkła secesyjnego ukazuje wielicka solniczka, która w pełnym oświetleniu jest niemal przezroczysta, a jednocześnie błyszczy metalicznie. Jej ścianki są tak cienkie, że obiekt może zostać przesunięty nawet niewielkim podmuchem wiatru. Jeden z prywatnych kolekcjonerów utracił podobny przedmiot, który został strącony ze stołu przez firankę podniesioną powiewem z lekko uchylonego okna! Trzeba pamiętać, że wielicka solniczka ma zaledwie 2,5 cm wysokości przy średnicy 7 cm. Ten drobiazg przenosi nas w świat zbytkownych, wyrafinowanie urządzanych willi i salonów belle époque. Na przełomie XIX i XX wieku wnętrza projektowano spójnie wraz z wyposażeniem w jednolitym stylu secesji, rozpoczynając od witraży w oknach aż po suknie pani domu.

Opracowanie: Klementyna Ochniak-Dudek (Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce), © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Wielicka kolekcja solniczek

Muzeum Żup Krakowskich nieprzerwanie poszerza swoją kolekcję solniczek z różnych epok i kontynentów, obecnie liczy ona już kilkaset sztuk. Na naszym portalu prezentujemy 6 spośród nich, wyróżniających się misterną dekoracją, a także miejscem i czasem powstania: najstarszą w wielickiej kolekcji...

 

Więcej

Muzeum Żup Krakowskich nieprzerwanie poszerza swoją kolekcję solniczek z różnych epok i kontynentów, obecnie liczy ona już kilkaset sztuk. Na naszym portalu prezentujemy 6 spośród nich, wyróżniających się misterną dekoracją, a także miejscem i czasem powstania:

Okazałe, bogato zdobione naczynia na sól w przeszłości należały do najważniejszych naczyń domowych. Świadczyły o zamożności właścicieli. Miejsce umieszczenia solniczki na stole w czasie paradnych uczt ściśle regulował ceremoniał dworski. O znaczeniu i wysokiej randze tego reprezentacyjnego pojemnika dowodził jego okazały wygląd, pozostający w dysproporcji do niewielkiej ilości soli, jaką zawierał. Solniczki przybierały wciąż nowe kształty: w epoce gotyku – klepsydry, następnie szerokiego zbiorniczka na stopce, cylindrycznej szkatułki czy też pod koniec XVI wieku — dzwonu. Wszystkie cechy rzeźby miała znana solniczka wykonana przez B. Celliniego na zamówienie króla Francji Franciszka I. Obok tak drogocennych modeli torowały sobie drogę solniczki używane na co dzień, które zapanowały na początku XVII wieku.

Opracowanie: Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce, Redakcja WMM, © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Solniczka szklana Louisa Comforta Tiffany’ego

Zdjęcia

Powiązania

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: