Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 3488
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Obraz został namalowany farbami olejnymi na desce. Na tle pejzażu o zaniżonym horyzoncie przedstawione są dwie postacie: Anioła Stróża i dziecka, które prowadzi, trzymając je za rękę.
Anioł zajmuje całą wysokość obrazu, kroczy w prawo, zwracając się jednocześnie w lewo, w stronę dziecka.

Więcej

Obraz został namalowany farbami olejnymi na desce. Na tle pejzażu o zaniżonym horyzoncie przedstawione są dwie postacie: Anioła Stróża i dziecka, które prowadzi, trzymając je za rękę.
Anioł zajmuje całą wysokość obrazu, kroczy w prawo, zwracając się jednocześnie w lewo, w stronę dziecka. Nogi ukazane w układzie skrzyżowanym. Lewą ręką anioł wskazuje na niebo, prawą, opuszczoną, trzyma dziecko za rączkę. Skrzydła „łabędzie”, rozwinięte z tyłu. Głowa anioła lekko przechylona w kierunku dziecka. Dziecko po lewej, sięgające bioder anioła, stoi na rozstawionych nogach, z rozłożonymi rękami, głową przechyloną w prawo, z oczami wzniesionymi do góry. Postacie ubrane w powiewne, miękkie szaty: anioł ma zieloną suknię z rozcięciem z przodu, u dołu złączonym dwiema kokardami. Trzecia kokarda związana jest na ramieniu. Na sukni płat różowego materiału przewiązany w pasie. Przez lewe ramię przerzucony czerwony płaszcz (podszyty niebieską tkaniną) rozwiany z tyłu postaci i po lewej stronie anioła. Na nogach założone „rzymskie sandały” (wysokie buty z odsłoniętymi palcami). Dziecko jest ubrane w białą sukienkę sięgającą połowy łydki, na niej niebieski kaftan do bioder, z krótkimi rękawami i małym dekoltem. Nogi ma bose. Tonacja kolorystyczna zamknięta w kontrastach czerwieni i zieleni oraz rozbudowanej gamie ugrów i brązów.
Na obrazie umieszczone są napisy: z lewej u dołu: „I.P.D.S.M.S”; z prawej u dołu: „L.P.D.”; w prawym rogu: „AN. Dni. 1691”; w prawym górnym rogu: litery stylizowane na pismo hebrajskie (być może chodzi o żydowskie imię Boga?).
Początkowo obraz Anioła Stróża znajdował się w jednej z najstarszych kaplic wielickiej kopalni soli — w kaplicy Męki Pańskiej (Świętego Krzyża, Passionis Domini) w Chodniku Królewskim, koło komory Koniki, na I pozomie kopalni. Według najstarszej wzmianki w Komisji Królewskiej z 1710 roku kaplica ta znajdowała się w miejscu niebezpiecznym i planowano jej przeniesienie do komory Lizak. Ostatecznie około 1730 roku część wyposażenia przeniesiono, a obraz Anioła Stróża pozostawiono na miejscu i kaplica — już pod nowym wezwaniem (właśnie Anioła Stróża) — funkcjonowała nadal przez cały wiek XVIII. Znacznie później obraz umieszczono w specjalnie wykutej w ociosie ramie, w poprzeczni Kaniów, naprzeciwko komory Saurau na III poziomie kopalni. Obecnie w tym miejscu znajduje się kopia, a oryginał obrazu Anioła Stróża eksponowany jest w pobliżu — na wystawie Sacrum w dziedzictwie solnym w komorze Russegger VIII

Opracowanie: Marek Skubisz (Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce), © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Obraz „Anioł Stróż”

Zdjęcia

Powiązania

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: