Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Autor Andreas Dürer?
- Czas powstania 1534
- Miejsce powstania Kraków
- Wymiary wysokość: 36 cm, szerokość: 47 cm, waga: 2,484 kg
- Numer inwentarzowy MŻKW IV/ 150
- Muzeum Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce
- Tematy miasto, wokół stołu, znane postaci, natura
- Technika odlewanie, cyzelowanie, polerowanie, grawerowanie, barwienie
- Materiał srebro, róg
- Fundator Seweryn Boner
- Prawa do obiektu Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski
- Tagi Wieliczka , techniki zdobnicze , złotnictwo , renesans , 3D , audiodeskrypcja , zwierzęta , herb , ornament , 3D plus , domena publiczna
Róg Bractwa Kopaczy Wielickich to unikatowe dzieło sztuki z epoki renesansu, które symbolizuje dawne bogactwo Żup Krakowskich. To jedyny tego rodzaju zabytek zachowany w Polsce — oryginalny róg tura (gatunku wymarłego na polskich ziemiach w XVII wieku, przodka ras bydła), oprawiony w srebro...
Więcej Właściwy róg ujęty jest w trzy srebrne, dekoracyjne opaski, na których widnieją godło bractwa kopaczy wielickich oraz herby panujących w Polsce monarchów. Herb króla Zygmunta Starego to polski orzeł, przepasany literą „S”, a jego żony, królowej Bony — wąż rodu Sforców. Zobaczyć tam można także wygrawerowane herby fundatorów, czyli Seweryna Bonera — herb Bonarowa — oraz jego żony Jadwigi z Kościeleckich — herb Ogończyk. Na podstawie rogu widoczne są skały, rośliny, a nawet pełzający wąż i jaszczurka.
Róg to nie tylko znakomity przykład rzemiosła artystycznego, to także cenna pamiątka historyczna. Zaliczał się do przedmiotów bractwa kopaczy zrzeszającego już od średniowiecza podstawową grupę pracowników kopalni. Na co dzień był przechowywany w skrzyni brackiej lub w skarbcu wielickiego kościoła. Wyjmowano go na największe uroczystości i wówczas był noszony przez starszego bractwa, zawieszony na łańcuchu. (Do dnia dzisiejszego można podobną tradycję obserwować w Krakowie z Kurem Bractwa Kurkowego).
Nie wiemy na pewno, kto jest autorem Rogu Bractwa Kopaczy Wielickich. Przypuszcza się, iż mógł nim być Andreas Dürer, młodszy brat Albrechta Dürera, słynnego niemieckiego malarza i grafika doby renesansu. Wiadomo, że inny ich brat — Hans Dürer z Norymbergi — dekorował komnaty Zamku Królewskiego w Krakowie podczas renesansowej przebudowy, którą nadzorował Seweryn Boner. Stąd przypuszczenie, że srebrna oprawa rogu górników jest dziełem złotnika Andreasa Dürera, który również mógł wtedy przybyć do Krakowa i wykonać zamówiony przez Bonera róg bracki.
Opracowanie: Klementyna Ochniak-Dudek (Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka), © wszystkie prawa zastrzeżone
Ostatnie komentarze: