Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 2492
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Matka Boska Bolesna należy do grupy figur powstałych pod wpływem warsztatu Mistrza Tryptyku Trójcy Świetej (tryptyk znajduje się w kaplicy Świetokrzyskiej przy katedrze wawelskiej, datowany na 1467 rok), aktywnie działajacego w Małopolsce w l. 60. i 70. XV w. Świadczy o tym typ twarzy bieckiej Matki Boskiej, który jest bliski fizjonomiom figur kobiecych tworzonym w warsztacie. 

Więcej

Rzeźba gotycka przedstawiająca postać w kontrapoście, ręce złożone do modlitwy, twarz o prostym wąskim nosie, małych ustach, głowa lekko pochylona, okryta płaszczem opadającym na ramiona, szyja obnażona, suknia z zachowaną częściowo polichromią w kolorze czerwonym, szaty opadające sutymi fałdami.
Matka Boska Bolesna należy do grupy figur powstałych pod wpływem warsztatu Mistrza Tryptyku Trójcy Świętej (tryptyk znajduje się w kaplicy Świętokrzyskiej przy katedrze wawelskiej, datowany na 1467 rok), aktywnie działającego w Małopolsce w l. 60. i 70. XV w. Świadczy o tym typ twarzy bieckiej Matki Boskiej, który jest bliski fizjonomiom figur kobiecych tworzonym w warsztacie. 

Opracowanie: Muzeum Ziemi Bieckiej, Redakcja WMM, © wszystkie prawa zastrzeżone

Bibliografia:
Dobrosława Horzela, Między liryzmem a ekspresją rzeźba w Małopolsce przed Witem Stwoszem 1450-1477, [w:] Wokół Wita Stwosza, katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie, red. nauk. Dobrosława Horzela, Adam Organisty, red. prow. Krystyna Stefaniak, Kraków 2005.
Dobrosława Horzela, Późnogotycka rzeźba drewniana w Małopolsce 1440-1477, Kraków 2012.

Mniej

„Madonna Bolesna" z Biecza w szerszym kontekście

Jakie były inspiracje twórcy z kręgu warsztatu bieckiego? Jak umieścić XV-wieczną Madonnę Bolesną z Biecza w szerszym kontekście?

Więcej

Prezentowana w kolekcji Wirtualnych Muzeów Małopolski Madonna Bolesna jest przykładem XV-wiecznej małopolskiej rzeźby dewocyjnej. Niewielki rozmiar tego typu przedstawień świadczył o tym, że były one przeznaczone do oglądania z małej odległości. Figura nie miała zadań dydaktycznych, a jedynie ściśle emocjonalne. Rzeźba ograniczała się do powielania znanych i tradycyjnych wyobrażeń, nie pozwalając na swobodniejszą interpretację tematów. Prostota treści ikonograficznej oraz konwencjonalne i obrzędowe przedstawienie świadczyły o skromnych potrzebach w obrębie kultu.
Rzeźba Madonny Bolesnej z Biecza powstała w odpowiedzi na zapotrzebowanie, jakie niósł z sobą intensywnie rozwijający się w XV wieku kult maryjny. Podkreślał on rolę Matki Boskiej jako orędowniczki, pośredniczki między Bogiem a ludźmi. Temat zaczął się licznie pojawiać w malarstwie oraz rzeźbie. Na skrzydłach tryptyków często zamieszczano całe cykle maryjne. W średniowiecznej literaturze znaczenie zyskała poezja maryjna. Jej rola, jako najbogatszej części twórczości poetyckiej „wieków ciemnych”, odpowiadała przewadze tego tematu w ówczesnej rzeźbie. Zarówno w literaturze, jak i w sztuce Madonna przedstawiana była lirycznie, z pełnym naiwności i uduchowienia charakterem, często towarzyszyło jej także uczucie bólu i smutku.
Przedstawienie Marii, która w geście rozpaczy składa dłonie, podnosząc lewy łokieć ku górze, a prawym podtrzymuje obszerny płaszcz, widoczne jest w prezentowanej na portalu rzeźbie Madonny Bolesnej z Biecza. Taki układ kompozycyjny został wprowadzony przez warsztat Mistrza Tryptyku Świętej Trójcy z Krakowa i był często kopiowany przez innych mniej zdolnych artystów, takich jak autor Madonny z Biecza. Choć kompozycja Madonny z Biecza powtarza układ stosowany przez Mistrza Tryptyku Świętej Trójcy, jak uważa historyk sztuki dr Dobrosława Horzela, jej styl wyróżnia się jednak bardziej geometrycznym i ostrym modelunkiem szat.
Sam Mistrz Tryptyku Świętej Trójcy, mimo iż wywarł znaczny wpływ na małopolską rzeźbę, wciąż pozostaje anonimowy. Rozpoczął działalność już około 1460 roku. Choć jego warsztat nie był jedyną pracownią snycerską działającą w tym czasie w Krakowie, dzieła, które w nim powstały, należą obecnie do jednych z najbardziej cenionych przykładów rzeźby tego okresu. Najbardziej znanym jego dziełem, od którego pochodzi nazwa warsztatu, jest tryptyk Świętej Trójcy z kaplicy Świętokrzyskiej na Wawelu, zabytek niezwykle cenny i ważny dla polskiej historii sztuki. Wszystkie dzieła, które wyszły z jego pracowni, odznaczają się wysoką jakością wykonania, dużą dbałością o detale oraz różnorodnością, jeżeli chodzi o formę. Ich styl i kompozycja mają swoje źródło w sztuce austriackiej oraz najprawdopodobniej południowoniemieckiej. 

Opracowanie: Redakcja WMM,
Licencja Creative Commons

 Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Zobacz: 
Rzeźba „Madonna Bolesna z XVI wieku
Rzeźba „Madonna Bolesna z XV wieku

Mniej

Rzeźba „Madonna Bolesna” z XV wieku

Zdjęcia

Audio

Rzeźba „Madonna Bolesna” z XV wieku Opowiada: Piotr Krasny
posłuchaj
Rzeźba „Madonna Bolesna” z XV wieku [audiodeskrypcja] Opowiada: Fundacja na Rzecz Rozwoju Audiodeskrypcji KATARYNKA
posłuchaj

Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: