Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 1160
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Przepiękna zasłona na szafę ołtarzową w synagodze, wyprodukowana w Nowym Jorku tuż przed wybuchem II wojny światowej i sprowadzona do Polski przez uwiecznionego wyszytym napisem donacyjnym fundatora, pana Cwi, syna Johoszuy Lehra.

Więcej

Parochet — zasłona na szafę ołtarzową w synagodze wykonana została z brązowego pluszu, obszytego dookoła wypłowiałą, niegdyś złotą, a dziś beżową lamówką, u dołu z frędzlami, podszyta bawełnianą podszewką w kolorze bordowym. Na awersie naszyte aplikacje i napisy. U góry Korona Tory — aplikacja wykonana z białego atłasu, obszyta złotą nicią, ozdobiona metalowymi cekinami w kolorze złotym (zaśniedziałe) oraz kolorowymi szkiełkami; po obu stronach korony hebrajski napis: Keter Tora (Korona Tory), wyszyty metalowymi nićmi; pod napisem po obu stronach po trzy gwiazdki z metalowych nici ze szkiełkiem po środku. Na środku zasłony naszyta aplikacja w postaci Tablic Dekalogu — uszytych z białego atłasu, obszytych lamówką, z wyhaftowanymi metalową złotą nicią przykazaniami, flankowanych przez dwa ustawione antytetycznie lwy uszyte z materiału w kolorze złotym, częściowo wyhaftowane metalowymi złotymi nićmi. Pod tym przedstawieniem przyszyta ozdobna wić z cekinami. W dolnej części parochetu wyhaftowany metalowymi złotymi nićmi hebrajski napis donacyjny układający się w owal:

„Oto dar p. Cwi, syna Johoszuy Lehra, niech jego żona / rok 698 / Brajna, córka p. Mosze Aarona niech spoczywa w pokoju” [tłum. Przemysław Piekarski].

Cyfra 698 oznacza rok 1938. W środku pomiędzy linijkami napisu wyszyta z cekinów Gwiazda Dawida z kolorowym szkiełkiem na środku. Pod napisem dwie gałązki wici roślinnej wyhaftowane złotą nicią metalową, ozdobione dwoma kielichowymi kwiatami wykonanymi z cekinów i kolorowych szkiełek. U dołu zasłony naszytych poziomo pieć równoległych pasów lamówki tworzących trapez. Z tyłu w prawym dolnym rogu na podszewce naszyta metka producenta z napisem angielskim i hebrajskim: M. Wołożin Inc./ Hebrew religious supplies/ The largest establishment of its kind/ 38 Eldridge St. New York  2. N.Y./. U góry z tyłu przyszyte metalowe kółeczka do zawieszania.

Opracowanie: Anna Sadło-Ostafin (Muzeum w Chrzanowie im. Ireny i Mieczysława Mazarakich), © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Parochet i lambrekin

Zwyczaj zawieszania parochetu na drzwiach aron ha-kodesz (szafy ołtarzowej w synagodze, w której znajdują się zwoje Tory) odwołuje się do czasów biblijnych. W Świątyni Jerozolimskiej podobna zasłona oddzielała miejsce Święte od Najświętszego (tak zwanego Świętego Świętych)...

Więcej

Zwyczaj zawieszania parochetu na drzwiach aron ha-kodesz (szafy ołtarzowej w synagodze, w której znajdują się zwoje Tory) odwołuje się do czasów biblijnych. W Świątyni Jerozolimskiej podobna zasłona oddzielała miejsce Święte od Najświętszego (tak zwanego Świętego Świętych), w którym znajdowała się Arka Przymierza, a w niej Tablice z Dziesięciorgiem Przykazań. Wieko Arki zdobiły złote cheruby, pomiędzy którymi — wedle tradycji — rozciągała się obecność Boża, zwana Szechiną. To ją osłania przede wszystkim parochet, również i dziś. W czasach istnienia Świątyni za zasłonę mógł wchodzić tylko arcykapłan, i tylko raz w roku.
Kolorystyka parochetu jest dowolna. Istnieją jednak dwa wyjątki od swobody dobierania barwy zasłony. W Nowy Rok (Rosz Ha-Szana) i Dzień Pojednania (Jom Kippur) obowiązuje biały kolor parochetu. W te święta religijni Żydzi oczyszczają się ze swoich grzechów. Biel, obowiązująca w te dni również w stroju, symbolizuje wówczas czystość duchową.
Rolę biblijnego złotego wieka Arki Przymierza pełni zaś lambrekin, zwany też kaporetem, który z kolei zawiesza się nad aron ha-kodesz. Często wraz z parochetem stanowią one kompozycyjną całość. Warto zobaczyć lambrekin znajdujący się w zbiorach Muzeum Historycznego Miasta Krakowa i porównać symbolikę tych dwóch eksponatów na naszym portalu.

Opracowanie: Kinga Kołodziejska (Redakcja WMM),
Licencja Creative Commons

 Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Zobacz wszystkie judaika zgromadzone na portalu WMM.

Mniej

Parochet — zasłona na szafę ołtarzową w synagodze

Zdjęcia

Powiązania

Interpretacje

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: