Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 1921
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Przez wiele lat uważano, że rzeźba przedstawia św. Stanisława, u stóp którego klęczy wskrzeszony przez niego komes Piotr. Jednak postać komesa zazwyczaj przedstawiano półnagą, spowitą jedynie całunem, a w tym przypadku  postać jest kompletnie ubrana. Co więcej, jego goleń ochrania ułatwiająca poruszanie się na klęczkach deszczułka: motyw występujący w wielu późnogotyckich przedstawieniach żebraków. Dlatego w katalogu wystawy Wokół Wita Stwosza rzeźba została zinterpretowana jako przedstawienie św. Marcina z Tours, którego, ze względu na jego opiekuńczy stosunek do nędzarzy, ukazywano w towarzystwie żebraka.

Więcej

Rzeźba wykonana z drewna lipowego polichromowanego i złoconego, przedstawia świętego w szatach biskupich, w ożywionej pozie: ciało lekko skierowane w lewo i pochylone, lewa noga w wykroku. Prawą dłonią biskup podtrzymuje rąbek płaszcza, lewą podnosi z ziemi przedstawionego w zmniejszonej skali klęczącego wąsatego mężczyznę ubranego w krótką kapotę z kapturem i spodnie. Fałdy szat biskupa o ostrych krawędziach, układające się dość swobodnie; borty kapy, podobnie jak infułę, zdobi dekoracja ornamentalna. Uwagę zwraca bardzo staranne, niemal portretowe opracowanie twarzy świętego. Tył figury jest wydrążony, co świadczy o tym, że pierwotnie nie była to figura wolnostojąca.
Przez wiele lat uważano, że rzeźba przedstawia św. Stanisława, u stóp którego klęczy wskrzeszony przez niego komes Piotr. Jednak postać komesa zazwyczaj przedstawiano półnagą, spowitą jedynie całunem, a w tym przypadku  postać jest kompletnie ubrana. Co więcej, jego goleń ochrania ułatwiająca poruszanie się na klęczkach deszczułka: motyw występujący w wielu późnogotyckich przedstawieniach żebraków. Dlatego w katalogu wystawy Wokół Wita Stwosza rzeźba została zinterpretowana jako przedstawienie św. Marcina z Tours, którego, ze względu na jego opiekuńczy stosunek do nędzarzy, ukazywano w towarzystwie żebraka.
 Rzeźba pochodzi z kaplicy murowanej w Młoszowej, gdzie być może trafiła w 2. poł XIX w. Zabrana z kaplicy w l. 60., decyzją Wojewódzkiego Urzędu Konserwatorskiego w Krakowie, po przeprowadzeniu konserwacji, w 1969 roku została przekazana do zbiorów muzeum w Chrzanowie.

Opracowanie: Anna Sadło-Ostafin (Muzeum w Chrzanowie im. Ireny i Mieczysława Mazarakich), © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Rzeźba „Św. Stanisław” („Św. Marcin z Tours”?)

Zdjęcia

Audio

Rzeźba „Św. Stanisław” („Św. Marcin z Tours”?) Opowiada: Piotr Krasny
posłuchaj
Rzeźba „Św. Stanisław” („Św. Marcin z Tours”?) [audiodeskrypcja] Opowiada: Fundacja na Rzecz Rozwoju Audiodeskrypcji KATARYNKA
posłuchaj

Ostatnie komentarze:

Janek
11.10.13 13:09

Dodaj komentarz: