Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Autor nieznany
- Czas powstania 2. poł. XIX w.
- Wymiary wysokość: 65 cm
- Numer inwentarzowy E/10456/MT
- Muzeum Muzeum Tatrzańskie im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem
- Tematy wielokulturowość, wieś, wyrzeźbione, góry
- Technika rzeźbienie, polichromowanie
- Materiał drewno lipowe, drewno świerkowe, farba olejna
- Prawa do obiektu Muzeum Tatrzańskie im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski
- Tagi rzeźba , Podhale , górale , strój , 3D , strój ludowy , szopka , Boże Narodzenie , lalki , 3D plus
Rzeźba drewniana, pełna, przedstawiająca postać męską ubraną w strój ludowy przypominający ubiór górali podhalańskich z drugiej połowy XIX wieku. Do zbiorów Muzeum Tatrzańskiego została zakupiona w latach 90. XX wieku. Brak informacji na temat jej autora oraz miejsca i czasu wykonania.
Więcej Rzeźba drewniana, pełna, przedstawiająca postać męską ubraną w strój ludowy przypominający ubiór górali podhalańskich z drugiej połowy XIX wieku.
Do zbiorów Muzeum Tatrzańskiego została zakupiona w latach 90. XX wieku. Brak informacji na temat jej autora oraz miejsca i czasu wykonania. Przypuszcza się, że rzeźba ta może pochodzić z kompletu przeznaczonego do bożonarodzeniowej szopki kościelnej, wykonanego w drugiej połowie XIX wieku — sugerują to podobne zbiory znajdujące się w innych placówkach muzealnych.
Rzeźba wyobraża mężczyznę — górala ukazanego w postawie stojącej. Sposób wykonania figury, mimo pewnej niepoprawności w oddaniu proporcji ciała, sugeruje, że jej twórca był wprawnym snycerzem. Postać i jej strój oddane są z dużą dozą realizmu.
Korpus postaci z głową i rękoma wykonany jest z jednego kawałka drewna. Osobnymi częściami są: kapelusz nasadzony na trzpień wycięty w głowie postaci, obie nogi umocowane do korpusu na zaprawie gipsowo-klejowej, ciupaga włożona w otwór wycięty w dłoni postaci oraz ośmiokątna podstawa, do której gwoździami przytwierdzono figurę.
Góral ubrany jest w długą czarną gunię założoną na rękawy, szeroki trzos koloru czerwonego zapinany na cztery złote klamry, białe portki wypuszczone na tego samego koloru onuce i jasnobrązowe kierpce z czarnymi rzemieniami. Spod wierzchniego okrycia widoczny jest biały kołnierzyk koszuli. Głowę z długimi, sięgającymi ramion włosami okrywa czarny kapelusz z niewysoką główką i szerokim rondem. Prawą, opuszczoną w dół rękę wspiera na ciupadze, w lewej, ugiętej w łokciu, trzyma fajkę.
Ubiór mężczyzny zasadniczo wykazuje podobieństwa do stroju różnych grup górali polskich. Dopiero sposób ozdobienia dwóch elementów — guni i kapelusza — sugeruje, że intencją snycerza mogło być przedstawienie górala podhalańskiego.
Bure gunie — „cuchy corne” — były do pierwszej połowy XIX wieku bardziej popularne na Podhalu niż „cuchy biołe”. Na co dzień noszono je krótkie, bez ozdób, a od święta dłuższe, lamowane paskami z czerwonego sukna. Ciemne gunie, ozdobione paskami sukna w kolorze czerwonym i białym, noszone były w drugie połowie XIX wieku przez ludność podhalańską z okolic Czarnego Dunajca.
W tym samym czasie w stroju męskim z Podhala upowszechnił się zwyczaj dekorowania kapelusza tak zwanymi kostkami — czyli ozdobą wykonaną z muszelek ślimaka porcelanki (Cyprea moneta) — naszytymi na skórzany, najczęściej czerwony, safianowy pasek. Do dziś tak ozdobiony czarny filcowy kapelusz jest typowym nakryciem głowy górali podhalańskich.
Opracowanie: Anna Kozak (Muzeum Tatrzańskie im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem), © wszystkie prawa zastrzeżone
Czy wiesz, że...
Szerokie opaski typowe dla strojów ludowych odpowiadały pasom kontuszowym noszonym przez szlachtę polską.
Ostatnie komentarze: