Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.
Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.
Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.
- Czas powstania l. 80. XIX w., 1977 (rekonstrukcja)
- Miejsce powstania manufaktura majoliki artystycznej w Nieborowie
- Wymiary wysokość: 260 cm, szerokość: 83 cm, głębokość: 50 cm
- Numer inwentarzowy MRM/AH/854
- Muzeum Muzeum Niepodległości w Myślenicach
- Tematy władza, życie codzienne, namalowane
- Technika wyciskanie w formie, szkliwienie, wypalanie
- Materiał glina, cegła, zaprawa
- Prawa do obiektu Muzeum Niepodległości w Myślenicach
- Prawa do wizerunków cyfrowych domena publiczna
- Digitalizacja RPD MIK, projekt Wirtualne Muzea Małopolski
- Tagi dwór , piec , kafel , herb , audiodeskrypcja , magnateria , ceramika , 3D plus , domena publiczna
Piec został wykonany w założonej w 1881 roku przez księcia Michała Radziwiłła Fabryce Majoliki w Nieborowie. Pochodzi ze zniszczonego dworu w Krzyszkowicach (gmina Myślenice). Po zniszczeniach, został zrekonstruowany w roku 1977.
Więcej Piec został wykonany w założonej w 1881 roku przez księcia Michała Radziwiłła Fabryce Majoliki w Nieborowie. Pochodzi ze zniszczonego dworu w Krzyszkowicach (gmina Myślenice). Po zniszczeniach, został zrekonstruowany w roku 1977.
Piec stanowi element ekspozycji jednego z wnętrz mieszczańskich w Muzeum Niepodległości — tzw. gabinet burmistrza.
Tworzą go białe kafle z dekoracją malowaną kobaltem, przedstawiającą polskie herby szlacheckie i królewskie, uzupełnione fantastycznymi herbami. Brzegi zdobione wąskimi kaflami z ornamentem roślinnym. W centrum, na ściance frontowej, pod hrabiowską koroną widnieją dwa duże herby: Leliwa i Rogala. Dekoracja pieca ma kolor niebieski o różnym natężeniu.
Wydany w 1885 roku Katalog wyrobów artystycznych majolikowych z Fabryki Xięcia Michała Radziwiłła w Nieborowie, wymienia piece kaflowe produkowane w manufakturze, a wśród nich „Herbarz, w którym herb właściciela otaczają herby skoligaconych rodów”. Cennik precyzuje, że można było zamówić „Herbarz czarny lub szafirowy na żółtym” lub „tenże dekorowany w wielu kolorach”. W nieborowskim piecu z dworu w Krzyszkowicach, podobnie jak w przypadku pieca znajdującego się obecnie w Złotym Potoku, a pochodzącego z dworu w Moskorzewie, niektóre z kafli osadzone zostały do góry nogami. Piec „w wersji oryginalnej” można jednak zobaczyć na czarno-białej fotografii w 11 numerze miesięcznika „Ziemia” z 1957 roku. Znajdował się on wówczas w sieni dworu w Krzyszkowicach, a piszący o nim A. Łaszczyński nie wiedział, gdzie został wykonany, łączył go jednak z jakimś „małomiasteczkowym warsztatem zduńskim”. Swą notatkę na temat pieca zakończył zdaniem, które dziś jest jeszcze bardziej aktualne: „Niestety w większości pałaców i dworów cenne zabytkowe piece uległy dewastacji i zniszczeniu. Tak więc każdy istniejący jeszcze obiekt tego rodzaju nabiera szczególnego znaczenia”.
Opracowanie: Muzeum Niepodległości w Myślenicach, © wszystkie prawa zastrzeżone
Ostatnie komentarze: