Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 3533
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Skrzypce tak zwane polskie. Nie zachował się ich oryginalny smyczek. Skrzypce zostały wykonane przez Antoniego Hybla z pobliskiej Gorlicom miejscowości Ropa. Ówczesna prasa, w 1925 roku, tak pisała o instrumencie:
„przez ten wynalazek nastąpiła zupełna reforma w budowie skrzypiec...

Więcej

Skrzypce tak zwane polskie. Nie zachował się ich oryginalny smyczek. Skrzypce zostały wykonane przez Antoniego Hybla z pobliskiej Gorlicom miejscowości Ropa. Ówczesna prasa, w 1925 roku, tak pisała o instrumencie:
„przez ten wynalazek nastąpiła zupełna reforma w budowie skrzypiec. Instrument różni się co do budowy przez odjęcie prawego boku skrzypiec. Nowa forma przypomina literę „P” i umożliwia łatwe i czyste dojście do najwyższych pozycji. Gdy grało się przez dłuższy czas na skrzypcach formy ogólnie znanej, bolała lewa ręka przez wykręcanie jej ponad skrzypce […].
Nowy efekt miękkości i pełności tonów, oraz siły i równości dźwięku na wszystkich strunach […].
Zalety przewyższają wszystkie oryginalne skrzypce takich mistrzów, jak Stradivarius, Amati, Stemer”.
O instrumencie Hybla krytycy mówili: „Nowe skrzypce z polską duszą”.

Opracowanie: Katarzyna Liana (Muzeum Regionalne PTTK im. I. Łukasiewicza w Gorlicach), © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

„Skrzypce polskie z duszą skrzydlatą”

Dziś mało kto pamięta o Antonim Hyblu (1872–1946), a tymczasem w latach 20. ubiegłego wieku prasa rozpisywała się o wynalezionych przez niego skrzypcach, których egzemplarz prezentujemy na naszym portalu. Tytuły artykułów wychwalały: Wynalazek polski w dziedzinie muzyki skrzypcowej...

Więcej

Dziś mało kto pamięta o Antonim Hyblu (1872–1946), a tymczasem w latach 20. ubiegłego wieku prasa rozpisywała się o wynalezionych przez niego skrzypcach, których egzemplarz prezentujemy na naszym portalu. Tytuły artykułów wychwalały: Wynalazek polski w dziedzinie muzyki skrzypcowej („Ilustrowany Kurier Codzienny” 1924, 1 kwietnia), Nowy wynalazek w dziedzinie muzyki skrzypcowej („Świat i Prawda” 1925, nr 23), Skrzypce polskie triumf mistrzostwa („Świat i Prawda” 1925, nr 33). Pisano też, że Hyblowskie skrzypce mają „nową skrzydlatą duszę”, a gra na nich dostarcza zupełnie nowych możliwości dźwiękowych.
Na czym polegała tak entuzjastycznie oceniana innowacja wprowadzona przez rzeźbiarza z Ropy? Otóż Antoni Hybel zdecydował się na wymodelowanie prawego boku instrumentu w taki sposób, aby skrzypek miał łatwiejszy dostęp smyczkiem do strun instrumentu, co przy dłuższej grze miało ogromne znaczenie i nie zmuszało do nienaturalnego wygięcia ręki. Rewolucyjna zmiana polegała więc na zwiększeniu wygody podczas gry, co mogło oczywiście mieć wpływ na jakość wydobywanych przez muzyka dźwięków.
Antoni Hybel był artystą wszechstronnym. Poza lutnictwem, które przyniosło mu największą popularność, zajmował się również malarstwem, rzeźbiarstwem i sztuką użytkową. W gorlickim muzeum, poza opisanymi skrzypcami, wyeksponowano także 13 rzeźb jego autorstwa.

Opracowanie: Kinga Kołodziejska (Redakcja WMM),
Licencja Creative Commons

 Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Zobacz: Skrzypce polskie

Mniej

Skrzypce „polskie”

Zdjęcia

Powiązania

Interpretacje

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: