Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 2329
(Głosy: 4)
Średnia ocena to 4.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Obraz reprezentuje kulturę zalipiańską, silnie związaną z powiatem dąbrowskim. Eksponat jest tym cenniejszy, że został namalowany przez Felicję Curyłową...

Więcej

Obraz reprezentuje kulturę zalipiańską, silnie związaną z powiatem dąbrowskim. Eksponat jest tym cenniejszy, że został namalowany przez Felicję Curyłową, jedną z najzdolniejszych malarek zalipiańskich. Ciesząca się dużym autorytetem i obdarzona talentem organizacyjnym, świadoma wartości miejscowych tradycji zdobniczych, rozsławiła Powiśle nie tylko w całej Polsce, ale i poza jej granicami. Zagroda Felicji Curyłowej jeszcze za jej życia była odwiedzana przez wycieczki i indywidualnych artystów z kraju i z zagranicy — była przykładem malowanego domu, a zarazem „żywego” muzeum. Malarka przez całe swoje życie starała się utrzymywać tradycyjny wygląd chaty, świadomie rezygnując z ulepszeń cywilizacyjnych. Po jej śmierci Cepelia zakupiła chatę, a następnie przekazała ją Muzeum Okręgowemu w Tarnowie.
Prezentowany obraz przedstawia namalowany kolorowymi farbami bukiet kwiatów w koszu na czarnym tle — według wzoru zalipiańskiego. W prawym dolnym rogu znajduje się odręczny napis wykonany żółtą farbą: „Curyłowa Felicja. Zalipie 1969”. 

Opracowanie: Ośrodek Spotkania Kultur w Dąbrowie Tarnowskiej, © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

„Malowana wieś” i Felicja Curyłowa

Wizytówką kulturalną powiatu dąbrowskiego, najbardziej rozpoznawalnym znakiem i marką Powiśla jest jedyna na świecie „malowana wieś” — Zalipie. Korzenie tej nadzwyczaj kolorowej tradycji są nieco „szaro-bure” i sięgają drugiej połowy XIX w. Wiejskie domostwa z tego okresu nie posiadały pieców z kominami, dlatego też dym z palenisk osiadał we wnętrzach chałup. 

Więcej
Artystki ludowe z Zalipia: Stefania Łączyńska, 1976,
źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe

Wizytówką kulturalną powiatu dąbrowskiego, najbardziej rozpoznawalnym znakiem i marką Powiśla jest jedyna na świecie „malowana wieś” — Zalipie. Korzenie tej nadzwyczaj kolorowej tradycji są nieco „szaro-bure” i sięgają drugiej połowy XIX w. Wiejskie domostwa z tego okresu nie posiadały pieców z kominami, dlatego też dym z palenisk osiadał we wnętrzach chałup. Zadymione ściany, sufity i piece zaczęto z czasem ozdabiać prostymi wzorami (zazwyczaj kolistymi plamami, zwanymi „packami”), które na przełomie XIX i XX w. przerodziły się w barwne desenie. Malowidłami zaczęto z czasem pokrywać fasady budynków, studnie, a nawet psie budy. W taki oto sposób zrodziła się zalipiańska tradycja zdobnicza. I chociaż zwyczaj zdobienia domów malaturami znany jest w innych regionach Polski, to nigdzie indziej ten rodzaj twórczości nie rozwinął się na taką skalę, jak na Powiślu Dąbrowskim i w Zalipiu. Szczególnym miejscem w Zalipiu, od którego zaczęła się światowa sława tego malowniczego zakątka jest Zagroda Felicji Curyłowej.
Felicja Curyłowa była najsłynniejszą malarką tego regionu i niemal całe swoje życie spędziła  w Zalipiu. Oprócz działalności artystycznej zajmowała się popularyzacją tego miejsca i jego tradycji w całej Polsce, a nawet poza granicami kraju. Jak na propagatorkę twórczości zdobniczej przystało, dom Curyłowej przyozdobiony był wielobarwnymi malaturami, w większości wykonanymi przez samą malarkę. Artystka celowo starała się utrzymać ludowy charakter zagrody, często świadomie rezygnując z technologicznych udogodnień. Dzięki temu w Zagrodzie, oprócz tradycyjnych ozdób, można oglądać meble, sprzęty i narzędzia rolnicze używane niegdyś na wsi. Po śmierci właścicielki zagroda została zakupiona przez Cepelię, a następnie przekazana Muzeum Okręgowemu w Tarnowie, które udostępniło ją przybywającym do Zalipia turystom. Spełnieniem marzenia Felicji Curyłowej było powstanie Domu Malarek. Obecnie można w nim wziąć udział w warsztatach malowania tradycyjnych kwiatów, podglądnąć autentyczne malarki przy pracy, a cyklicznie każdego roku w czerwcu wziąć udział w jednej z najważniejszych imprez kulturalnych na terenie powiatu dąbrowskiego — regionalnym konkursie „Malowana Chata”. Zdecydowanie warto tutaj zaglądnąć w weekend po święcie Bożego Ciała — wtedy bowiem odbywa się w Zalipiu organizowany od kilkudziesięciu lat konkurs „Malowana Chata”. Uczestnicy konkursu (zazwyczaj biorą w nim udział lokalne malarki, a także dzieci i młodzież) przyozdabiają swoje gospodarstwa wymyślnymi wzorami, odkrywają nowe motywy i doskonalą te dobrze już znane. Dzięki konkursowi zwyczaj malowania chat jest wciąż podtrzymywany, a przyjeżdżający do Zalipia turyści wciąż mogą podziwiać tę niecodzienną sztukę.

Opracowanie: Ośrodek Spotkania Kultur w Dąbrowie Tarnowskiej, Redakcja WMM, © wszystkie prawa zastrzeżone

Zobacz Obraz „Bukiet” Felicji Curyłowej.

Mniej

Obraz „Bukiet” Felicji Curyłowej

Zdjęcia

Powiązania

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: